Amikor tanítom a közösségi médiát, akkor mindig elmondom, hogy mit mondott (állítólag) Gábor Zsazsa: "Mindegy, hogy mit, csak beszéljenek rólam!" Ez nagyon jól hangzik, és sokan azt gondolják, hogy csak erről szól pl. a Facebook jelenlét. Csinálunk valami vicces bejegyzést, aztán az milyen jó, ha sokan lájkolják, meg sokan megosztják. A számok nem hazudnak, igaz? Lesz jó nagy elérésünk, és mindenki boldog!
De csak addig boldog, amíg meg nem nézzük az eredményeket üzletileg is: a nagy ismertség nem minden esetben jó. Gábor Zsazsának igaza van, hiszen ő celeb. Egy celebnek bizonyos határok közt a botrány is tökéletes, hiszen ha beszélnek róla, akkor érdekes, és ha érdekes, akkor több pénzt ér. Azért ér több pénzt, mert a bulvárújságoknak és a bulvártévéknek érdekes, hiszen sokan nézik. Persze van az a szint, amikor már ez káros, de itthon tényleg csak néhány celeb ismerte meg az ismertség sötét oldalát (anno ugye Császár Előd, aztán Stohl András, és mostanában talán Győzike is kezd rájönni, hogy nem mindig jó, ha mindig mindent kipakol a kirakatba).
Viszont ha cégünk van, akkor a negatív reklám nem jó reklám. Nem jó, ha azért beszélnek rólunk, mert rossz a termékünk, vagy olyat teszünk, amit a közösség egy jelentős része nem értékel. Jönnek a negatív vélemények, és ügyfeleket veszíthetünk. Ez pedig kellemetlen, igaz? Vagyis a negatív tartalmú kommunikáció, bár virulens, de üzletileg finoman szólva nem szerencsés.
Ez a gondolatmenet jutott eszembe akkor, amikor olvasgattam, hogy az utóbbi napokban az ország update-je, Schobert Norbert miket követett el a Facebookon. Először beszólt a kövéreknek, aztán sértegette a kommentelőit. Jó dolog ez, hozza a sok véleményt, megugrik a forgalma a Facebook oldalnak. És ami a még szebb: üzletileg irreleváns. Hiszen nem ez alapján döntenek Schobert cuccainak a megvételéről, hanem a vélt vagy valós várható eredmények miatt. Sőt, nem is az eredmények, hanem a hit számít: aki elhiszi, hogy az Update ételek segítenek, az meg fogja venni, aki nem hiszi el, az meg nem. És ezen nem változtat semmit az, hogy aki a nevét adja a termékekhez, az egyébként egy baromarcú hülyegyerek vagy a legudvariasabb gentleman.
Akkor miért csinálja ezt Schobert Norbert? Mert megteheti. Mert a vevők úgyse fordulnak el, akik meg eddig is utálták, akkor sem fogják megszeretni, ha nem így viselkedne. A média meg kajálja az egészet, és még érdekesebb számukra. Schobert Norbert celebként viselkedik, hozzá saját magát - vélhetőleg ő ilyen, ez nem póz, az a póz, amikor udvarias. Lehet szeretni, lehet nem szeretni, de amíg sokakat érdekel, addig ezt fogja csinálni.
Persze, ha esne emiatt a forgalma, tuti abbahagyná. Nem hülye ő, sőt. Csak a viselkedése...
Utolsó kommentek