A Facebook tele van játékokkal. Most, hogy felszabadultunk a szigorú szabályok alól, nagy valószínűséggel még több játék lesz. Azért szeretik a hirdetők a játékot, mert aktivitást lehet ezzel elérni: az emberek játszanak. Mármint ezt az aktivitást sikerül elérni. A legtöbb játék ugyanis erről szól: azért szervezik, hogy a játékkal játszanak. (Nőjön a TAT szám a kinek nagyobb a virtuális nemi szerve című játékban...)
De azt ugye nem nehéz belátni, hogy ez mennyire öncélú tud lenni! Az nem jó, ha a játéknak mindössze annyi a célja, hogy ezzel aktivizáljuk a közönségünket. Nem lehet önmagában ez a cél! Már persze akkor, ha van valami profitcélunk. Mert a játék valóban sok dologra jó - de mindig abból kell kiindulni, miért is akarjuk mi aktivizálni az embereket?
Egy játék megszervezése ugyanis nem olcsó, még akkor sem, ha már a Facebookon nem kell hozzá feltétlenül alkalmazás. Mert vannak jogszabályok is, és azok nem változtak. Kell kezdeni valamit az adatkezeléssel, kell játékszabályt írni, a nyeremények után keletkezik némi adókötelezettség - és dolgozunk is rajta, ami munkaerő költség (még ha a sajátunk is, sőt). Vagyis kidobjuk a pénzt az ablakon, ha nem üzleti cél lebeg a szemünk előtt!
De akkor mikor kell egy játék? Természetesen akkor, ha ez segíti a célunk elérését, Mondok pár példát.
Egy olyan játék, amivel várhatóan sok embert elérünk, olyanokat, akik nem ismernek bennünket, alkalmas lehet brand építésre. Tipikusan ilyen volt anno a sokat szidott Indián neves játék: az azt szervező ékszerbolt neve elég sokak számára ismert lett. Persze a név ismertség önmagában kevés, kell legyen majd folytatás is, ami miatt ez pénzt hoz, de ez már nem a játék része.
Aztán lehet cél az is, hogy rávegyünk embereket, hogy kipróbálják a termékünket, szolgáltatásunkat. Például egy webes szolgáltatás vagy akár egy létező termék esetén is lehet az feladat, hogy meg kell közelről is ismerni azt. Ez ugye megint csak nem hoz azonnal pénzt, de remélhetjük, hogy a kipróbálók közt több lesz az új ügyfél, mint a ki nem próbálók közt.
Lehet még cél a vélemények megszerzése: a játék menete lehet olyan, ami aztán megmutatja, melyik termékünket szeretik jobban, vagy például milyen színű legyen az új logónk. Ez így egyfajta közvélemény kutatás is egyben - mondjuk nem reprezentatív, de egyfajta szondáztatásnak nem rossz.
És persze a játék célja lehet adatbázis építés is. De, és ez nagyon fontos, akkor olyan játékmenet kell, amelyben nagy valószínűséggel valóban azok vesznek részt, akik potenciális vevőink! Nem a régi vevőink - az ő adataikat már ismerjük -, nem az érdeklődő pénztelenek hada, hanem a lehetséges vevők!
És persze szervezhetünk játékot az ügyfeleinknek is: lehet az ok adatbázis tisztítás, de akár lojalitás növelés is.
Ezekre mind jó a játék. De nem mindegy, milyen játék! A célokat megismerve lehet kitalálni azt, hogy milyen játékmenet lesz a jó. Akár a Facebookon, akár azon kívül.
Utolsó kommentek