Ez az év egy érdekes átmeneti év volt az én nézőpontomból. Miközben sok dolog forrong és változik, valahogy nem alakultak ki olyan minták, amik biztosan stabilak lesznek. A nagy kérdőjelek éve volt 2013.
Persze, így is kezdtük. Mi lesz veled, hazai tartalomszolgáltatás? Vajon az online reklámköltés is stagnál, vagy képes még növekedni? Lesz-e fizetős tartalomszolgáltatás a teljes piacra?
És mit látunk? Nő a reklámpiac online szegmense, de ennek csak a Google és a Facebook örül. Elindult három nagyon érdekes új tartalomszolgáltatás is, ráadásul mind másért érdekes: a Cink.hu, a 444.hu és a vs.hu (miközben megszűnt a Microsoft hazai próbálkozása, az MSN.mainap). A fizetős tartalomszolgáltatást viszont az egyik legnagyobb szereplő hatékonyan megtorpedózta, így (egyelőre) nem lesz Piano. De most ezek a történetek csak újabb kérdéseket vetnek föl 2014-re.
Vajon tényleg a második legnagyobb szelet lesz az online a hazai reklámköltésben? Vajon meg lehet szerezni a kkv-k pénzeit a hazai tartalomszolgáltatóknak, vagy a Google és a Facebook "mindent visz"? Vajon lesz olyan mértékű gazdasági élénkülés, aminek a hatását a reklámszakma is megérzi? Mert erre már mintha mutatnának jelek...
És mi lesz az új és a régi tartalomszolgáltatókkal? Eladják a Sanomát? Merre tartanak a sales house-ok?
De az sem érdektelen, ami a nemzetközi piacon történik. A NSA lehallgatási botránya, a Google egyre erőszakosabb adatgyűjtése és furcsa irányba tartó fejlesztései, a Facebook érdekes helyzete, hogy most akkor tud-e még növekedni, vagy megindul a lassú MySpace-é válás útján, mind eldöntetlen kérdések még. Ráadásul a keresőoptimalizálás is jó nagyot kell változzon: a linkek szerepe csökken, a kulcsszavak alig látszanak, az új, tartalom centrikus találati lista még nem mindig tökéletes - itt is tanulunk és figyelünk.
Mondom, átmeneti év volt ez. Nagy kérdés, 2014 hoz-e ebben változást, vagy csak a változás állandósága jelenti majd a stabil pontot. Az internet továbbra is gyorsan változik. Nem fogunk unatkozni jövőre sem.
Utolsó kommentek