A reklámon belül az online területnek az elmúlt tizensok évben elsősorban kiszolgáló szerepe volt. Valahol valakik kitalálták a kampányt, csináltak kreatívokat, és ezt adaptálni kellett az internetre. Nem volt meg kezdetben az online tudás a kreatívokat készítőknél, így sok esetben nagyon hatékonytalan reklámok születtek. Aztán kezdtük megtanulni, hogyan kellene ezt jól csinálni, egyre több a full service ügynökség, egyre több lett a valóban kreatív online megközelítés.
Egy bajom volt ezzel: az ügyfél az esetek nagy részében nem érezte magának az internetes reklámját. Sem tudásban, sem tapasztalatban nem tudott beleszólni, így jobbára neki csak az elfogadás maradt.
Oké, de miért is szóljon bele az ügyfél? Ez egy érdekes kérdés. Hiszen adjon brief-et, aztán nézze meg az eredményt, fogadja el vagy ne fogadja el. Így megy ez már évtizedek óta, aki nem hiszi, nézze meg a Mad Men sorozat tetszőleges részét. De azóta történt egy-s-más a világban: például megjelent az internet, ami a megszokottnál jobban integrálja az eszközöket. És amikor egy weboldalról vagy főleg egy webáruházról beszélünk, akkor bizony máshol van a határ az együttműködésben. A jól működő kommunikációhoz kell(ene) az ügyfél is.
A közösségi média miatt aztán jól megváltozott a világ. Ezt unásig lerágtuk, de talán van még rajta egy kis felület, amit csócsálnék. Ez pedig az, amikor az ügyfelet vonom be a folyamatokba, mint ügynökség. Az elmúlt egy év számomra megmutatta: az lesz igazán sikeres közösségi média akció, amikor az ügyfél is tevékeny része a folyamatoknak. Együtt gondolkodunk folyamatosan, ügyfél oldalról is érkeznek az ötletek, javaslatok.
Ilyen esetben ugyanis miközben magáénak érzi az egész kampányt, ráadásul olyan dolgokat is meg tud csinálni, amihez csak neki van meg a tudása, neki van meg a lehetősége. Itt olyan dolgokra gondolok, mint a különálló területek bevonása vagy a cég számunkra elérhetetlen részlegeinek aktivizálása.
Azt láttam idén, hogy jó ötletek az ügyfelektől is érkeztek, elkezdték megszerezni a tudást és elkezdtél azt használni is. Gondolkodnak.
Most például az egyik kedves ügyfelünk, az Intersport jött azzal az ötlettel: a Facebookon lehessen szavazni, ki a kedvenc eladója a vevőknek. Sok fejlesztést nem is kért, és idő sem volt rá, közvetlenül az Intersport oldalán lehet neveket feldobni és szavazni. És a dolog működik. Egyszerű, fapados megoldás, de megmozgatja az embereket, és ráadásul kihívás elé állítja a dolgozókat is. Az ötlet az ügyféltől jött, mi megvalósítottuk, és működik. Mindenki nyert vele.
Utolsó kommentek