Azt pletykálja a szakma már egy ideje, és írta meg már sok mindenki, hogy a Sanoma egyes részei és az Origó egyesülnek. Ez azoknak nem meglepetés, akik tudták, hogy az Origó évek óta eladó, és a Sanoma szintén eladásra várt. A Sanoma már elkelt (és elvileg Fidesz közeli tulajdonosa lett, de épp a héten derült ki, hogy ez nem jelenti azt, hogy másik vállalkozását ne golyózza ki a kormány), az Origónál pedig a veszteséget évek óta csak úgy lehet kezelni, hogy a tulajdonos Magyar Telekom tőkeinjekciókat ad nekik.
Üzletileg tehát az Origó nem egy sikeres cég, szemben a Sanomával, ahol az online elég régóta húzóerő.
Másrészt viszont a piac két vezető cégéről van szó. Ha valaki ránéz a látogatottsági adatokra, tökéletesen látszik: az első és a második szereplő fog most egyesülni, ha igaz.
Az merült fel bennem először, hogy vajon ehhez mit fog szólni GVH? Ha a Ringier és az Axel Springer nem egyesülhetett, vajon ezt engedni fogják? Elsőre igent mondanék, sőt, azt is elképzelhetőnek tartom, hogy nem is fog a kérdéssel foglalkozni, de aztán jobban belegondolva, ahogy a Fideszen belül folynak a harcok, bármi történhet. (Szar dolog, hogy egy piaci elemzésben egy párt belső dolgaival kell foglalkozni, de ez most egy ilyen ország lett...)
De tételezzük fel, sikerül az egyesülés. Mi lesz ennek a következménye? Az Origó most szabadult meg a nagy kolonctól, az iWiW-től. A hírszolgáltatása a körülötte lévő botránytól, főszerkesztőváltástól mégcsak meg sem csuklott igazán, jobb napokon 700 ezer fölötti látogatója van. A Freemail hasít. A másik oldalon a Startlap még mindig a vidéki idősebb korosztály kedvenc induló oldala, a Hír24 kinőtte magát pár év alatt, a Nők Lapja Café pedig a Nők Lapja Café, ezt magyarázni sem kell (már persze ha ez is része lesz az egyesülésnek, simán lehet, hogy nem). Az átfedés elsősorban a hírszolgáltatás. Vajon elérheti-e az új hírszolgáltatás a napi egymillió egyedi látogatót, ha egyesülnek? És vajon lesz-e közösen szerkesztett Origó+Hír24, vagy akár meg is szűnik az egyik?
Bevételi oldalról mindenesetre erősödhet az új cég, hiszen olyan ajánlataik lehetnek, ami másnak nincs a piacon. Lényegében portfólión belül lehet bármilyen célcsoportot elérni, egy jó értékesítési politikával kihagyhatatlan szereplővé válnak. És ha a kkv csomag esetében túl tudnak lépni a spamelős - vulgármarketinges ajánlaton, talán még a Google felé is adhatnak alternatívát.
Érdekes kérdés lesz a tartalom. Az Origó is, a Hír24 is elsősorban ellenzéki volt, sokkal balosabb, mint pl. az Index.hu. Az új tulajdonosi kör, a kormányzati nyomás ezt nagy valószínűséggel nem fogja hagyni, és elképzelhető, hogy elmennek egy semleges-bulvár, de akár egy enyhén kormánypárti irányba. Ez valószínűleg a látogatottságot nem fogja érdemben befolyásolni, így ennek marketing szakmai következményei nem igazán lesznek. A politikai persze már más kérdés...
A felálló új cég biztosan változást hoz a piacra. Nem lesz ez nagyon gyors, mindkét cég megfontolt, valójában lassú. Nem lesz nagy kapkodás, de ahogy egy óceánjáró is megindul az óvatos manőverezés után, néhány hónap múlva az Origó+Sanoma egy igazi gőzhenger lehet a piacon. Ha az egyesülés megtörténik, akkor ezt csak elrontani lehet.
Utolsó kommentek