Elterjedt nézet, hogy a marketing hazudik. A reklám nem mond igazat, becsapja az embereket, átveri őket. Azt állítja egy termékről, hogy az milyen jó, pedig nem is igaz. Azt állítja egy szervezetről, hogy ajánlja a terméket, aztán kiderül, olyan szervezet nincs is. Ismerős, ugye?
Az internet talán ezt is megváltoztatta, megváltoztatja. Egyik állandó példám, amikor az igazmondással jövök, hogy a ppc hirdetések (vagyis azok a hirdetések, amikor a kattintásokért fizetünk) esetében egy nem igaz hirdetés szöveg miatt sok olyan ember kattint, aki aztán rájön, hogy át lett verve, emiatt csalódott lesz, és azt fogjuk látni, hogy fizettünk azért, hogy csalódást okozzunk embereknek, akik e miatt megutálnak minket. Így vehetünk pénzért utálatot.
De a közösségi média világában egyébként is pellengérre állítják a hazug reklámokat. Elég csak egy kis nagyotmondás, elég csak egy-két apróbb hazugság, és lesz, aki erre rámutat - aztán majd kiderül, mennyire fogja ez zavarni az embereket.
Ezek alapján azt kell mondjam, mondj igazat. Olyat állíts a reklámban, ami nem hazugság.
De hülye vagyok én? A reklám nem arról szól, hogy kedvet csináljunk? Nem arról szól, hogy valaminek az ígéretét adjuk el? Az pedig nem lehet mindenkinek az igazsága! És valóban, az igazmondás viszonylagos. Innentől pedig aki akarja, mutogasson rám az ujjaival: én is azt mondom, marketinges, hazudj!
Vagy ne is. Ne hazudj, csak figyelj arra, mit mondasz. Ne mond azt, hogy a te terméked jobb a konkurensnél, ha nem jobb. De azt mondhatod, hogy a te terméked miben jó. Mond el azt, ami a fogyasztóidnak fontos, és tényleg jobb. És ne beszélj arról, amiben nem vagy jobb. Nem jobb a terméked, mert drága? De a magasabb árért biztos kap valamit a vevőd, amit kiemelhetsz. Még az sem baj, ha ezt mástól is megkapja, ha a konkurens nem ezt kommunikálja.
Vagyis marketinges, ne hazudj, de ismerd meg a vevőid igényeit, és úgy mutasd be a termékedet, hogy a számukra fontos előnyöket emeld ki. Erről szólnak a reklámok, amik valójában nem is hazudnak, csak nem mondanak el mindent.
Marketinges okoskodás lenne? Nos, igen. Azért is írtam le a fenti gondolatmenetet, hogy lásd, hogy gondolkozik egy marketinges, ha az a feladata, hogy valamit eladjon. Megkeresi a termék jó oldalait, megnézi, miben különbözhet a konkurenciától, és megnézi, mi érdekli a vevőit. És erről kezd el beszélni.
Ez nem hazugság, még csak nem is ferdítés. Ez egy olyan technika, amivel érdekessé, eladhatóvá teszünk valamit. Mert a marketingnek ez a célja.
Utolsó kommentek