Annyi sok jó tanácsot láttam már, hogy a cégeknek mit kell(ene) posztolniuk, hogy most inkább azt írom le, mi az, amit nem szabad, vagy nem érdemes kirakni a Facebookra - cégként.
Először is a kötelező dolgok, amiket ne posztolj:
- Meztelenséget
- Erőszakot
- Gyűlöletkeltést
De ez általában is igaz, nemcsak cégként. Nézzük a cég-specifikusokat!
Másnak a tartalmát
Ez kimondva egyszerű, de néhe nehéz betartani. Sok dolog tartozik ide. Ne rakjál fel a Facebook-ra (se) olyan képet, ami nem a tiéd, vagy nem vetted meg. Igaz ez a videókkal is. Ha olyan tartalmat linkelsz, ami nem a tiéd, azzal nem lesz bajod (hacsak azt nem állítod, hogy te csináltad). De közvetlenül feltöltened nem szabad!
Szövegre is igaz ez természetesen, de ott annyiban tovább is mennék, hogy a kis átírás sem elég. Minden ilyen tartalomhasználat lényegében lopás. Üzleti oldalon a lopás nemcsak nem helyes, de bizalmat is rombol, és ha végül ilyen ok miatt tiltják akár az oldalt is, akkor azzal sok belefektetett munka elvész.
Mást engedély nélkül tartalmazó képet
Ez is egy érdekes probléma. A Facebook-on is azok a képek működnek jobban, amin van ember. De hiába tiéd a fotó, ha az azon szereplőktől nincs engedélyed a képek használatára, nem rakhatod ki. A probléma hasonló az előző ponthoz, csak más a "tényállás". Ebben az esetben is lehet büntetést kapni, és akár az oldal is veszélyben lehet.
Megoldás: fotózáskor engedélyt kell kérni a szereplőktől a használathoz.
Nem engedélyezett játékot
Lájkot kérhetsz egy játékban, megosztást nem. Tudom, ezt sokan nem tartják be, de ez olyan, mint a gyorshajtás: attól, hogy sokan csinálják, még nem szabályos.
A konkurenciáról szóló bármit
Céges oldalon ne foglalkozz a konkurenciával. Nem érdemes, visszatetszést kelt, lényegében kontraproduktív. Egyszerűen nem éri meg. Akkor sem, ha közvetlenül támadnak egy saját bejegyzésükben. Ilyen esetben arra a bejegyzésre náluk reagálhatsz (bár nagy eséllyel tiltani fogják ezt), de saját posztot írni emiatt csak a bajt növelheti.
Nem kell.
Ne politizálj
Már persze akkor, ha nem párt vagy. Már egy társadalmi szervezetnek vagy alapítványnak sem érdemes politizálnia, cégként pedig végképp nem. És ezt most nem azért javaslom, mert féltelek, hogy majd az ilyen vagy olyan hatalom lecsap. Nem, a gond nem ez. A gond az, hogy a politikai véleménykülönbség mára annyira polarizált, hogy egyszerűen elveszítheted az ügyfeleid egy részét, ha nyíltan kiállsz bármelyik párt mellett.
Van azért egy kivétel. Ha a politizálásnak az az oka, hogy a piacodat a politika valamilyen úton tönkreteszi, akkor már mindegy, a következmények tőled függetlenek. Ilyenkor végső soron mindegy is, hogy politizálsz-e a céges oldaladon. Nagyobb károd már várhatóan úgysem lesz ettől.
Rossz ügyfelet
Vannak olyan iparágak, ahol megszokott (még akkor is, ha tiltott) a fekete lista használata. Ilyen pl. az autókölcsönzés. Azt is látom néha, hogy főleg a pici cégeknél előfordul, kiposztolnak egy-egy rossz ügyfelet. Legyen szó nem fizető cégről vagy bunkón viselkedő személyről.
Ez több ok miatt sem helyes. Egyrészt nem szükségszerűen jogszerű, mi nem vagyunk bíróság, nem a mi dolgunk büntetni. Másrészt kommunikációs okokból sem ajánlott negatív dolgokról beszélni. Mert bár a nyilvánosság lehet segítség, de nem az új ügyfél szerzésben, maximum a pénzünk megszerzésében. Ami persze nagyon fontos, de nem szükségszerűen elégséges cél a Facebook-on.
Vicceskedést
A humor jól pörög. A vicceket lájkolják, megosztják. Akkor miért ne rakjunk ki ilyen tartalmakat?
Ennek több oka is van. Egyrészt, ha a humor nem kapcsolódik hozzánk, akkor a bejegyzés öncélú. Elér sok embert, de nem szükségszerűen a célcsoportunkat, és nem fognak arra emlékezni, kik vagyunk és mivel foglalkozunk.
Másrészt a vicceskedés miatt kapott követőink a jövőben is ugyanezt várják majd tőlünk, így továbbra sem lesz hatékony, ha magunkról kommunikálunk.
Ha a humor rólunk szól, a termékeinkről szól, akkor már lehet csinálni ilyen posztokat. De ebben az esetben is figyeljünk két dologra: mennyire oszthatja ez meg a fogyasztóinkat, és mennyire illik bele a cégünk általános image-ébe.
Főleg fmcg területen látom az olyan vicces posztokat, ami egy-egy szóviccre épül. Ezek elsősorban a vírushatásra játszanak: annyira idióták, hogy előszeretettel osztják ezt meg, így sokakhoz elér. De csak azoknál a cégeknél működhet ez a módszer, ahol egyrészt széles az ügyfélkör, másrészt széles a bolthálózat is (vagy online lehet rendelni).
Vagyis a vicceskedés nem mindig gond, de nem mindegy, hogyan csináljuk.
Utolsó kommentek