Kontraproduktív. Ezt arra mondjuk, amikor pont az ellenkező hatást sikerül elérni, mint amit szeretnénk. A napokban erre láthattunk egy tökéletes példát. Megjelent egy mesekönyv, amelynek a célja a kisebbségben élők helyzetének egyfajta bemutatása. Ehhez meglévő meséket írtak át. A könyv megjelent, és igazából valószínűleg nem fogyott volna jelentősebb mennyiség belőle.
De mivel a kisebbségben élők közt vannak homoszexuálisak, transzok is, vagy ahogy a 24.hu fogalmaz:
A Meseország mindenkié című mesekönyvben a bántalmazó családból származó vagy az örökbefogadott gyerekhősök jól megférnek a meleg Hamupipőkével és a transz sárkányölővel.
a szélsőjobboldal már a megjelenés előtt lecsapott a könyvre. Ennek az lett a vége, hogy egy ismerten jobboldalinak számító petíciós oldalon aláírásgyűjtés indult azért, hogy a könyv kerüljön le a polcokról a boltokban, majd egy magát jobboldalinak nevező politikus nyilvánosan le is darált egy példányt.
Az eredmény: a legtöbb könyváruház eladási listáján az első helyre került a könyv. Újra kell nyomni, mert elfogyott. Ehhez már csak kis hab a tortán az a számos tiltakozás, amely a könyvdarálás illetve úgy általában a könyv betiltása ellen szól.
Tehát, röviden: a könyvet nem szerető csoport olyan sikeresen tudott tiltakozni a könyv ellen, hogy ezzel sikeresen megismertették az emberekkel, akik elkezdték megvenni azt, így sokkal több emberhez eljutott, mintha nem tettek volna semmit.
Kontraproduktív. Természetesen ehhez kellett a közösségi média, ahol egyrészt az ilyen szélsőségesen érzelmeket kiváltó témák nagyon gyorsan terjednek, másrészt az a tény is, hogy a könyv - megfelelő tálalásban - valóban kifejezetten megosztó.
Tanuljunk ebből: egyrészt jó példa ez arra, mennyire erős tud lenni a közösségi média. Jó példa ez arra, hogy milyen sikert lehet elérni a megosztó témákkal. De jó példa ez arra is, hogy sokszor pont a tiltakozás, a mások valamilyen megtámadása az, amellyel elérjük azt, amit nem szeretnénk.
Nem hiszem, hogy a magukat jobboldalinak nevezők ezt szerették volna elérni. Egyszerűen nem mérték fel a tiltakozásuk várható következményét. Alapvetően logikusan jártak el, azt tették, amit szerintük tenniük kellett. Csak az a fajta közösség, amely nincs korlátozva, nem úgy működik, hogy csak az egyik félnek lehet igaza. És mire kiderül, hogy a másik oldal többségben van, már késő.
Kontraproduktív. Számos cégnél látok hasonló lépéseket, csak persze kisebb mértékben. Amikor egy kommentben a cégvezető kioktatja a kommentezőt. Amikor különösebb ok nélkül kitiltásra kerül valaki. Amikor a magát okosabbnak gondoló cég a felhasználókat részben semmibevevő lépéseket hoz. Rendszeresen találkozok ilyen helyzetekkel.
A megoldás a gondolkodás, lehetőleg előre. Amikor azt látjuk, hogy a lépéseink szélsőséges érzelmeket válthatnak ki, akkor modellezzünk, gondoljuk végig, milyen következményekkel számíthatunk. És ha az jön ki, hogy a tevékenységünk kontraproduktív lehet, akkor fogjuk be a szánkat.
Mindenki jobban járna így.
Utolsó kommentek