Számos szakdolgozat megy át a kezeim között, a múlt héten is elolvastam (és osztályoztam) hármat. Évről-évre azt tapasztalom, hogy egyre jobb minőségűek a dolgozatok. És bár az aktuális képzés színvonala is számít, de legalább ennyire fontos a hallgató hozzáállása: mennyire veszi komolyan a témát, mennyire néz utána a dolgoknak.
A hallgatók pontosan tudják, hogy önmagában az önképzés nem szükségszerűen elég, de az önképzés nélkül semmilyen képzési forma nem fog adni használható tudást. A képzés megadja a kereteket, a hallgató pedig megkapja a lehetőséget. A lehetőséget arra, hogy használható tudásra tegyen szert. Hiszen vannak oktatók, vannak hallgatótársak, akikhez fordulhat, és ha nem is tanulja meg azonnal, mennyire szélesek a lehetőségek, de tudni fogja, hogy van még mit fejlődnie.
Azért tűnik ez most fel nekem, mert rendre belefutok olyan cégekbe, ahol egy-egy önjelölt cégvezető vagy marketinges elhiszi azt, hogy kampányokat lehet indítani mindössze annyi tudással, amennyi egy-két Youtube videóból vagy blogbejegyzésből megismerhető. És amikor elkezdi költeni a pénzt - mondjuk a Google Ads-on - és nincs eredmény, akkor persze nem ő a hülye, hanem a marketing és a Google meg a Facebook.
Nem lehet elégszer ismételni: egy hirdetési eszköz használatának az ismerete nem jelenti azt, hogy máris jó kampányokat futtatunk. Lehet, kiválóan tudjuk, melyik gomb hova vezet, hol kell feltölteni képet és szöveget, hol lehet célzást beállítani, és milyen lehetőségekkel, de ezek mind-mind eszközök, tudást nem adnak.
Megtanulhatok én vezeti egy Formula 1-es autót így közel ötven évesen, de soha nem fogom tudni annyira vezetni, hogy egy versenynek akár csak a közelébe is kerüljek, mint versenyző. Hiányzik a rengeteg gyakorlás, a fiatalság és a tehetség is hozzá. Nem vagyok egy autóversenyző fajta. De ettől még megtanulhatok vezetni egy versenyautót - csak ne kelljen élesben is vezetnem.
Hasonló a helyzet az online hirdetési eszközökkel: gyakorlás, alapvető tudás és tapasztalat nélkül nem leszünk sikeresek. Ez nem jelenti azt, hogy egy-egy kampány ne lenne jó, hiszen mindenkinek lehet szerencséje, egy vállalkozó ismerheti annyira a piacát, hogy akár véletlenül is beletalál. A gond az, hogy ez nem jelenti azt, hogy tudja is, mitől lett sikeres. Amíg megy a szekér, jönnek az eredmények, nem lesz baj, de amint probléma van, már nem fog tudni hova nyúlni - ilyenkor kell a szakértő.
Ezek az eszközök megadják a tudás illúzióját. A Google Ads, a Facebook hirdetési rendszere, a Mailchimp és számos más eszköz használható marketing tudás nélkül is. A Google Analytics-et, a Search Console-t, a PageSpeed-et lehet nézegetni bővebb tudás nélkül is. Ha kicsit többet tudunk annál, mint aki még ezeket soha nem látta, máris okosak vagyunk. De ez tényleg könnyen lehet, csak illúzió.
A "miért"-re kell tudni válaszolni. A különböző egyetemi vagy felnőttképzések - azok a fajták, amelyek nem egy eszközt mutatnak be, hanem átfogó képet adnak - pont ezért jók. Igaz, nem lehet két hétvége alatt elvégezni.
A napokban láttam olyan kampányokat Facebook-on, ahol érezhetően elég hasraütésszerűen ment a célzás. A célcsoport 13 és 65 év közötti, az elérés olyan 60-70 milliós közönség lehetett volna - és elköltött a cég néhány 10 eurót. Persze nem volt sok eredmény - viszont a főnök saját állítása szerint tudja használni a Facebook hirdetést, nem kell neki segítség...
Ilyen példákat látva duplán örülök, hogy egyre többen tanulják meg a szakmát, mélyebben is. Kellenek az új emberek. Van munka bőven.
Utolsó kommentek