Az e-kereskedelem így 2020-ban a pandémia miatt sokkal nagyobb hangsúlyt kapott a hírekben is, mint a korábbi években. És az év vége egyébként is egy felfokozott időszak, még akkor is, amikor az üzletek normálisan vannak nyitva... De most, az e-kereskedelem tényleg nagyon fontossá vált.
Bár a forgalom sokkal hektikusabb, mint más években. Sok vevő várt ki majdnem az utolsó pillanatig, és azt látom, hogy ez az a hét, amikor hirtelen mindenki mindent meg akar venni. Ami jó a kereskedőnek, de nem biztos, hogy minden esetben sikeres vásárlást eredményez.
Mert bár áru van, de annak el is kell jutnia a vevőhöz. És ez a szűk keresztmetszet. Minden évben ez a szűk keresztmetszet, de tavaly mintha ezt sikerült volna a cégeknek normálisan kezelni. Idén viszont már az egyik nagy szereplő lényegében összeomlott, egyes áruházak ki is kapcsolták a velük való szállítást. És kérdés, a többiek mennyire lesznek képesek lekezelni az iszonyatosan nagy forgalmat.
Az egész e-kereskedelemben az utolsó lépés az, ami a legnehezebb. A vevők tényleges kiszolgálása. Több olyan gond is van ezzel, amely nem igazán van minálunk megoldva.
Az egyik nagy probléma az ár. A kiszállítás költsége nagyon magas, 1500,- Ft körül mozog. Ezt valakinek ki kell fizetni, és az a valaki a vevő lesz. Vagy beleépítve az árba, vagy külön kifizetve. Ez rögtön meg is mutatja, mi az a pont, ahol egy-egy webáruház előnyt tud szerezni: az olyan átvételi megoldásokkal, amelyek olcsóbbak. Az üzletben történő átvétel az egyik, a csomagpontos megoldás elvileg a másik (erre még visszatérek) és ami még előfordul, az a "saját kezű" kiszállítás, ami viszont vagy szintén drága, vagy csak nagyon lokális.
Mert amúgy lehet ezt olcsón is csinálni, különben nem tudnál egy darab pizzát rendelni...
Az üzletben átvétel lokális, nagyon. A csomagpontokkal az a baj, hogy betelnek. Most, karácsony előtt, egy csomó helyen nincs szabad kapacitás - nem tudnak több csomagot fogadni ezek a helyek. Marad tehát a csomagszállítás (ez az, ami drága), és persze a saját kiszállítás. Az pedig megint csak nagyon lokális... Bár az üzlethez képest a saját szállítással kicsit nagyobb kört lehet úgy lefedni.
Jön a Karácsony, és miközben a hagyományos üzletek akár december 24-én is tudnak forgalmat csinálni, az online üzletek nagyon hamar "bezárnak". Rendelni persze lehet, de kiszállítás már nem lesz. Jellemzően valamikor december 19-22. között van az utolsó rendelési nap, amikor még szállítanak, illetve ameddig felvesznek karácsony előtti szállításra.
Összefoglalva: a kiszállítás drága és nehézkes. Ez az a probléma, ami miatt az online vásárlás egyelőre nem tudja helyettesíteni a boltokat...
Utolsó kommentek