Hajlamosak vagyunk magunkból kiindulni, és hajlamosak vagyunk a divat vagy éppen a többség után menni. Ennek oka az, hogy társas lények vagyunk, és a mintát a szocializáció - vagyis lényegében a nevelés, a család, a barátok, az iskolák, a fogyasztott tartalmak - adja. Ez nem baj, így komfortos az életünk, lényegében így vagyunk valakik.
Marketingesként azt kell megtanulni, hogy ezen túl tudjunk lépni. Ne az számítson, nekem mi tetszik, ne az számítson, én hogyan gondolom. Egy olyan világban, ahol még a közösségi média is a nekem tetsző, a velem egyetértő tartalmakat adja, nem egyszerű megtanulni ezt a fajta attitűdöt.
Pedig e nélkül nem fogunk tudni jó marketingesekké válni, és ezt abban is látom, hogy mennyi olyan ember van, aki máshogy működik, mint én, máshogy működik, mint a környezetem.
Marketingesként lehetőségünk van arra, hogy kutatásokat használjunk. Lehetőségünk van arra, hogy megismerjünk eltérő célcsoportokat. Lehetőségünk van arra, megismerjünk eltérő véleményeket és viselkedéseket. Sőt: marketingesként feladatunk mindez. Mert akkor fogunk tudni jól dönteni, akkor fogunk tudni jó javaslatokat adni.
Amikor azt mondom, marketinges vagyok, akkor többek közt azt mondom: képes vagyok így gondolkodni. Képes vagyok beleélni magamat mások életébe, képes vagyok úgy látni, mint más emberek. Nem állítom, hogy egyet is értek velük. Azt sem állítom, hogy tetszik az, amit így kell csinálnom. De egy biztos: a sikerhez képesnek kell lennem ezt megtenni.
Amikor egy marketinges folyamatban részt veszek, akkor mindig is a cél ismeretében kell viselkednem. Tudnom kell tehát, mi az üzleti cél, mi a marketinges cél, mit várunk el ettől a folyamattól. Ehhez természetesen sok információra van szükségem, hiszen minden cég más, minden feladat más, még akkor is, ha kívülről hasonlónak látszik.
A cél ismerete után jön a célcsoport megismerése, és ebben segít a fent leírt képesség: az, hogy a célcsoport ismeretében már tudjam, mire is lehet szükség. Tudjam azt, milyen eszközökre van szükség, milyen stílus lesz a megfelelő, milyen módon kell az üzeneteket becsomagolni.
A marketinges munka egy része könnyen tanulható. Más része idővel és gyakorlással tanulható meg. De önmagában annak az ismerete, hogy hogyan működik a Google hirdetési rendszere, vagy milyen fő jellemzői vannak egy jó weboldalnak, nem tesz senkit marketingessé. Ezért érzem azt, hogy kevés jó marketinges van, és annál több jó végrehajtó, aki ért egy-egy szakterülethez. Fontos az ő munkájuk, szükséges az eszközismeretük, de szükségszerűen nem elég egy teljes folyamat menedzseléséhez. Az ő munkájuk is könnyebb, ha van olyan, aki mindent átlát. Nem kell ismernie az egyes eszközök minden részletét, de tudnia kell, mikor kell az adott eszköz, és az mire képes. Ez a fajta ember az én szememben a marketinges. Aki ezt átlátja, és képes menedzselni ez alapján a folyamatokat.
Marketingessé váláshoz ezért nem elég tanulni. Nem elég elvégezni pár tanfolyamot. De nem elég az sem, ha láttunk már kampányt közelről. Marketingessé akkor válunk, ha ismerjük a szakmai hátteret, van alap tudásunk, és ehhez szerzünk gyakorlatot. Akkor leszünk jó marketingesek.
Ezért fontos, hogy sem egy egyetem, sem egy képzés nem csinál senkiből marketingest. De megadják azt az alapot, amiből már marketinges lehet az ember.
És még egy dolog van, ami egy marketingesnek kötelező: a folyamatos tanulás. Annyira gyorsan és annyira sokat változik a világ, annyira változékony a fogyasztói viselkedés, és olyan mennyiségű új tapasztalatot is lehet szerezni, hogy a marketinges életének egy nem kis része az új dolgok megtanulása. Ha ez elmarad, akkor a tudás elavul, és már nem fogja tudni megismerni a teljes képet.
Mert fejlődni kell. A marketing alapvetően egy olyan szakma, amely folyamatosan változik. Csak győzzük követni...
Utolsó kommentek