Az emberek nem szeretik a változást. Jellemzően félnek a változástól, próbálnak védekezni a változás ellen. Tapasztalatom szerint azokra igaz ez, akik számára a változás soha nem jelentett jót. Szegényebbek lettek, szűkültek a lehetőségeik, nőtt a bizonytalanság érzetük.
Az emberek szeretik a változást. Jellemzően inspirálja őket a változás, próbálnak a része lenni. Tapasztalatom szerint azokra igaz ez, akik számára a változás általában jót hozott. Nőttek a lehetőségeik, anyagilag is előre tudtak lépni, az életük részévé tudták tenni az új dolgokat.
Nem vagyunk egyformánk. De a változások akkor is megtörténnek, ha azt nem akarjuk. Nem rajtunk múlik kizárólag, de az a mi döntsünk, hogy a részesei leszünk vagy az akadályozói. Ha sokan lesznek a részesei, akkor hiába akadályozzuk, meg fog történni.
Vannak olyan változások, amelyek a társadalomban mennek végre. Marketingesként erre kell figyelnünk, ezt kell igazán szem előtt tartanunk: ahogy változik a társadalom, úgy változik az is, milyen üzenetek fognak működni, milyen ízlésnek, elvárásoknak kell megfelelni.
Az utóbbi néhány évtized egyes területeken nagyon nagy változást hozott. De a változás soha nem egységes, mindig maradnak olyanok, akik ragaszkodnak a régihez, ellenzik az újat. Ez természetes, és sok esetben csak az idő segíti azt, hogy a változás az egész társadalom számára elfogadottá váljon. És attól, hogy egy országban valamilyen változást elfogadnak, még nem szükségszerűen történik meg ugyanez a változás máshol is.
A kulturális különbségek tehát olyan tényezők, amelyekre figyelnünk kell. Reklámban is, és egyébként is.
Utolsó kommentek