Azzal, hogy a home office egyik pillanatról a másikra a magyar valóság része is lett, és már nemcsak kerekítési hiba azok aránya, akik otthonról dolgoznak, felmerültek azok a napi problémák, amelyeket érdemes valahogy kezelni. Ezek egyike mindaz az időrabló dolog, amit egy munkahelyi környezet tompít vagy lehetetlenné tesz, de az otthoni munkában előjön.
Ezek egyike a közösségi média.
Én majdnem két évtizede dolgozom részben otthonról, és látom, hogy mi az, amivel el tud úszni egy napom. Nagyon sok időt el lehet tölteni telefonállással, de azért ez általában a munka része. Sok idő elmegy e-mailek olvasásával és írásával is, de ez is jobbára a munka része. Mára a chat is rengeteg időt elvesz, és mivel sokan ezt használják e-mail helyett, plusz a belső kommunikációra is ez a legjobb felület, így ezt is nevezhetjük jobbára a munka részének.
Ezen felül van a weboldalak nézegetése és a Facebook, Instagram, Youtube... és ki mit használ még. Nos, nekem ezek közül is van, ami a munka része, de a többségnek ezek inkább kikapcsolódást adnak. És miközben a munkahelyeken részben vagy egészben tiltottak lehetnek ezek a szolgáltatások, addig otthon ezeket is korlátozás nélkül lehet használni. Így nekünk magunknak kell szabályokat hoznunk, ha hajlamosak vagyunk elkalandozni munkaidőben.
Számos jó módszer olvasható a neten, hogyan lehet optimalizálni a munkát. A pomodoro módszer egy időben nagyot futott az ismertségi körömben, sokan esküdtek rá, hogy ez a jó megoldás. Másoknak az segít, ha napi bontásban megvannak a feladatok, amikhez akár időket (vagy napon belüli határidőket) lehet rendelni, és ez szorítja a hatékony munkára. Van, aki alapból jól tud koncentrálni, és van, aki kidolgozza a saját munkamódszerét is.
Egy biztos: ha belefeledkezünk egy-egy nem fontos feladatba, az nagyon fel tudja borítani a munkarendünket. Én például napközben kizárom a fő időrabló közösségi média felületeket. Többek közt Facebook Messengert használjuk a napi kommunikációra, így elvileg a Facebook-nak mindig aktívnak kell lennie, de mivel már egy jó ideje van önálló Messenger alkalmazás desktopra is, így lezárhatom (de legalábbis külön képernyőre rakhatom) a Facebook-ot. A többi szolgáltatást pedig nem szabad kinyitnom, betöltenem.
Persze vannak szünetek, amik pont ezzel telhetnek: közösségi média nézegetéssel, hírek olvasásával. De aztán lezárás, és irány vissza a feladatok. Ehhez még persze kell egy napi home office munkaidő is: mikortól meddig csinálom így.
Az időrablók kizárása nem egyszerű. Ha nincs kontroll, hajlamosak vagyunk elkalandozni. De ha hatékonyan akarunk dolgozni, valahogy el kell zárnunk ezeket. Mert a home office tud kifejezetten hatékony is lenne. Ha tényleg dolgozunk.
Utolsó kommentek