Vannak olyan trendek, folyamatok, amelyeket jól lehet látni, ha valaki nemcsak a magyar szakmai híreket követi, de valószínűleg hosszú ideig nem fognak semmilyen szinten hatni a hazai piacra. Sőt, lehet, soha sem, mert kifutnak addig, mire ideérnének.
Egy ilyen trendnek gondolom azt, ami most a Facebook-ból Meta-vá alakult cég gerjeszt a VR (virtuális valóság) körül. A Meta nem titkolt célja, hogy megvalósítsa azt az eddig jobbára csak scifiben (pl. a Ready Player One-ban) látott virtuális világot, ahol saját, személyre szabott avatarral lehetünk jelen, és ebben a valóságban tudunk ismerkedni, kommunikálni, tevékenykedni - élni.
Jól hangzik? Annak, aki szereti a scifit, aki szereti a technológiát, talán igen. A többség vagy idegenkedik ettől, vagy kellő távolságra tartja magától ezeket a megoldásokat.
Pár éve aktívan használok VR eszközt, egy Oculus Rift S-et, ami ugye a Facebook (illetve Meta) cégcsoport gyárt. Vagyis azt az eszközt, amire kitalálták az új virtuális világot (igazából elsősorban az Oculus Quest2-re, de az használhatóságban nem sokban tér el a Rift S-től - bár vannak egyértelmű különbségek). Van tehát napi tapasztalatom, nemcsak tech-demo-ban ismerem a VR világot.
Ez alapján ki merem jelenteni: jelenleg a VR nem több, mint játék. Nagyon jó játék, nagyon látványos, nagyon sok lehetőséget ad, de játék. Az elérhető tartalmak elsősorban játékok, amik vannak nem játék tartalmak, azok pedig nem mennem tovább a "de szép, ha nem síkban nézed, hanem térben". Nincs olyan valódi szoftver eszköz, amihez nélkülözhetetlen lenne a VR.
Kár. Persze a piac így is hatalmas, nagyon sok játékos van, de lássuk be, ez nem elég ahhoz, hogy egy cég ne a hagyományos módon tartson meetinget, hanem minden távmunkásnak vegyen VR eszközt. Zuckerberg VR valósága persze pont erre szeretne adni valami megoldást, vagyis olyan eszközt, ami továbbvisz, és már nemcsak játékra lesz jó ez az új valóság. Ugyanakkor amiket eddig látok demo-kat, azok leragadtak a játék szintjén.
Egy kérdést kell feltenni, ha egy új eszközt munkára akarsz használni: megéri? Ha ezt használom, hatékonyabb lesz a munka? Ha nem, attól még érdekes lehet a megoldás, de az onnantól vagy hobbi, vagy játék. De ha igen, akkor be kell vezetni és használni kell.
Tegnap láttam egy rövid filmet (itt van a Twitteren) arról, milyen lehet egy VR áruház. Azt kell mondjam, látványos - és teljesen felesleges. Minek ez? Nem egyszerűsíti az életem, nem lesz így könnyebb vásárolni, nem lesz ettől több semmi. Kapok egy olyan vásárlói élményt, ami látványos, de lassú. Sokkal lassabb, mintha egy hagyományos webáruházas felületen rendelnék.
Az egész VR világnak ez lesz szerintem a kulcskérdése: azon túl, hogy egy cég jóban akar lenni Zuckerberggel, miért fogja megérni bármit csinálni VR-ban? Túl tud-e lépni ez a technológia a gamer világon?
Azt hiszem, hogy még sok év technológiai és szoftveres fejlesztés kell ahhoz, hogy erre igen legyen a válasz. Az ismertebb cégek közül állítólag az Apple is készül saját megoldással, saját szemüveggel, ami akár egy új megoldást is adhat. De a kérdés ott sem a hardver lesz, hanem a tartalom.
Ezért is írtam a bejegyzés elején, hogy vannak trendek, amik mire hozzánk érnének, már megszűnnek. Mert a VR még drága, idehaza kevés felhasználónak van, és az egész még kiforratlan. Miközben egy-két év alatt ki fog derülne, mi lesz vele. Ha befut, akkor nagyon hamar meg fog újulni, és lehet, tömegessé már csak akkor válik nálunk is.
Addig pedig itt van nekünk ez a szép jelenlegi VR világ, BeatSaber-rel, szaladgálós és ugrálós játékokkal, és aki még nem szokta meg, annak sok-sok hányingerrel... Mert valahol ez is korlátja a jelenlegi hardveres megoldásnak.
Utolsó kommentek