Most, hogy egyre több terméknek az árát szabályozza a kormány (ha átmenetileg is), érdemes beépíteni ezt is a gazdasági környezetünk tulajdonságai közé. Ha olyan területen dolgozunk, ha a termékeink, szolgáltatásaink olyanok, akkor készüljünk fel arra, lehet, mi is sorra kerülünk.
Hülyeségnek tűnik? Miért, ha valaki azt mondja egy-két éve, hogy hatósági ára lesz 2022. februárjában a cukornak vagy a lisztnek, mint fogunk rá mondani?
Aki ért a közgazdaságtanhoz, valószínűleg azt mondja majd, hogy el fogja tudni képzelni, ha háborús helyzet alakulna ki. És bár a nagyhatalmak sakkjátszmái akár ezt is hozhatják, de jelenleg még nem tudok arról, hogy háború lenne. Mert persze van olyan időszak, amikor indokolt lehet az, ha szabályozza az állam egyes termékek árát. Igaz, tudjuk, annak mi a következménye: a minőség romlása, áruhiány, másodlagos piacok kialakulása, a nemzeti valuta elértéktelenedése. Tipikus háborús gazdasági helyzet, bár már kevesen élnek sajnos olyanok, akik ezt saját bőrükön is átélték.
Jó, de ez hogyan kapcsolódik a reklámhoz? Miért kellene a reklámpiacon árszabályozás?
Ezeket a kérdéseket jobbára azok tehetik föl, akik nem ismerik a hazai reklámpiacot szabályozó törvényeket. A hazai reklámpiacon ugyanis lassan tíz éve már van árszabályozás. Nem hiszed? Mutatom:
2008. évi XLVIII. törvény a gazdasági reklámtevékenység alapvető feltételeiről és egyes korlátairól
5/C. §(1) A reklámközvetítő a reklám közzétevőjétől vagy más személytől a reklámközvetítés során vagy a reklámközvetítési tevékenységével összefüggésben közvetve vagy közvetlenül - a reklámközvetítési tevékenységre vonatkozó díjon felül - ajándékot, a reklám közzétevőjétől vagy a nevében eljáró médiahirdetésifelület-értékesítőtől kapott árengedmény kivételével vagyoni előnyt vagy más juttatást nem fogadhat el. A reklám közzétevője vagy a nevében eljáró médiahirdetésifelület-értékesítő a reklámközvetítő részére árengedmény kivételével vagyoni előnyt vagy más juttatást nem adhat.
(2) A kapott árengedményt
a) a médiahirdetésifelület-értékesítő a reklámközvetítő és a reklámozó javára,
b) a reklámközvetítő a reklámozó javára
köteles teljes mértékben érvényesíteni.
(3) A reklámközvetítő a reklámozótól díjra jogosult, amelynek mértéke a reklám közzétételi díjának 15%-a.
Vagyis ha én reklámot veszek egy ügyfelemnek, akkor 15% jutalékot kaphatok érte. Se többet, se kevesebbet. Tudtad? Ez sokkal szigorúbb szabály, mint amikor az üzemanyag ára nem lehet több 480,- Ft-nál, hiszen ez utóbbi azt is jelenti, hogy lehet kevesebb. De a jelenlegi törvény alapján én nem kérhetek el 10% jutalékot, mert abban az esetben büntetnek.
Mit tett ez a piaccal? Igazából semmit: nem tudok arról, hogy ezt bárki bármikor vizsgálta volna, számos példát látok, amikor nem is tudnak erről a szabályról. De sok-sok céget tett ez védtelenné, olyanokat, akik amúgy jóhiszeműen kisebb vagy nagyobb jutalékkal vesznek vagy adnak el hirdetéseket.
Nem beszélve arról, hogy van számos legális megoldás, amely segítségével ki is kerülhető ez a szabály.
De az árszabályozás itt van velünk, és ezek után nem gondolom, hogy más területeken is csak ideig-óráig fogjuk ezt látni. Persze a választásoktól sok dolog függ, de ha a jelenlegi vezetés marad hatalmon, akkor azt hiszem, sokszor fogjuk látni ezt az eszközt használatban. Mert a szellemet már kiszabadították, és a negatív következmények pedig nem rájuk ütnek vissza rövid távon.
Építsük hát be ezt a veszélyt is a terveinkbe, fogadjuk el, hogy idehaza már nem beszélhetünk igazi piacgazdaságról.
Kicsit azért ez szomorú...
Utolsó kommentek