Írtam már a mérésről pár napja, és ott említettem, hogy a Google Analytics nem mér pontosan. Ezt érdemes egy kicsit körbejárni, hogy megértsük, mi ez a pontatlanság, és mi lehet ennek az oka.
A gdpr sokat tehet arról, hogy nem mérünk pontosan, bár érdemes azt hozzátenni, hogy ebben azért a technológia is nyakig benne van. A mérésünk ugyanis úgy működik jelenleg, hogy elhelyezünk egy kódot a weboldalunkba, amit egy külső szoftver figyel, és amikor a kód betöltődik a felhasználó böngészőjébe, akkor az ebből kapott adatokat rögzíti. Nos, ha nem érkeznek adatok, akkor nincs mit rögzíteni.
A probléma nagyon régről ismert, csak a mértéke soha nem volt annyira jelentős, hogy érdemes lett volna ezzel mélyebben foglalkozni. De aztán jöttek az adatvédelmi szabályozások, jöttek az internetezők felől az elvárások, és emiatt jelentősen változott a szabályozói környezet és a böngészői piac is.
A múltban az adatvesztésnek elsősorban az volt az oka, hogy a kód nem tudott betöltődni, pl. azért, mert a felhasználó reklámblokkolót használt, ami blokkolta a mérőkódokat is. Blokkolt mindent, ami külső forrásból érkezett.
Jelenleg a gdpr előírja, hogy a felhasználónak engedélyt kell adnia az adatgyűjtésre - ez az a kis felugró ablak, ami jó esetben az első látogatáskor jön, és cookie szabályok elfogadását kéri. Ha a felhasználó nem ad engedélyt, akkor lényegében blokkolja a mérést: nem lesz adatunk. Ez mára ott tart, hogy tíz leadből sokszor 3-4-et nem látunk. Vagyis az adatok egy jelentős része már most sem érhető el.
És ez a helyzet annyiban nem fog egyelőre javulni, sőt, romlani fog, hogy a böngészők szépen lassan maguk sem engedik a méréshez jelenleg is használt technológia használatát, egészen pontosan az olyan sütik (cookies) használatát, ami a harmadik fél felé is ad adatot. Így aztán a mostani személyreszabás sem működik, nem működik a retargeting, a profilépítés.
Ez tehát a jelenlegi helyzet. Tény, most kicsit ott járunk, mint jártunk olyan 20 éve: vannak adataink, de egyre kevesebb, mint amit korábban megszoktunk. Ebből pedig az következik, hogy a korábban megszokott mélyebb elemzések is nehezebbé válnak.
Pánikoljunk? Nem kell. A technológia fejlődik, vannak-lesznek eszközök, amik majd más úton, de megoldják az itt bemutatott problémákat. De addig is legyünk ezzel tisztában: a kapott adatok csak a valóság egy szeletét jelentik. Vagyis ha azt mutatja a Google Analytics, hogy volt öt eladás, volt ezer látogató, akkor azt tudjuk, hogy ennyi biztos volt.
De lehet, hogy több is.
Utolsó kommentek