A tervezéshez sok információval kell rendelkezni. Akkor lehet csak bármit megtervezni, ha tudjuk, honnan hova akarunk eljutni, azt milyen környezetben tesszük meg, és ehhez milyen eszközöket használhatunk. Nincs ez máshogy a marketingben sem.
A tervezéshez tehát információk kellenek, például információ kell a piacokról, ahol működünk. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy ismerni kell versenytársakat, az árszinteket, a vevőket és a tipikus értékesítési megoldásokat is. Persze van még egy csomó olyan körülmény, ami számít. Ilyen például az adózási környezet, a kulturális háttér, és így tovább. Vannak erre tök jó marketing modellek, amik szépen felsorolják, miket kell tudni.
Egy hazai kkv esetében persze elsősorban a szűken vett piaca az érdekes: a vevők és a konkurencia.
Azt látom, hogy azok a kkv-k sikeresek, azok működnek jól, amelyek ismerik a piacukat. Ismerik a vevőket, így meg tudják őket szólítani termékekkel, üzenetekkel. Ismerik a konkurenciát, így tudják, milyen árszint a hatékony, mik az elvárt szolgáltatások. De honnan tudják mindezt?
Te honnan ismered a piacod?
Nekem, amikor tervezek, például marketing stratégiát írok, minél jobban meg kell ismernem azt a piacot, ahol az adott cég működik. Az egyik forrásom természetesen maga a cég: elmondja, amit ő tud vagy gondol. De ez sosem elég, mindig kellenek egyéb források is. Ezek az egyéb források persze a cégtől, az iparágtól függnek, de egy eszközzel jellemzően mindig élek: próbálok beszélni minél több vevővel.
Arra a kérdésre, hogy milyen a piacod, sokszor a vevőkön keresztül lehet választ kapni. A vevőid, az ügyfeleid azok, akik egyrészt elfogulatlanul mondják el, te milyen vagy, másrészt rámutatnak azokra a körülményekre, amikre nem is gondolsz. Például kiderülhet, nem azért vesznek tőled, amit gondolsz, hanem valami egészen más oka van...
A piacismerethez kellenek a vevők is. Ha azt akarod, hogy tudjál jól tervezni, mindig beszélgess az ügyfelekkel. Ismerd meg a vágyaikat, tudd, hogy mi alapján döntenek, mi az, ami fontos nekik. Ezek azok az információk, amikre valóban építhetsz majd.
Utolsó kommentek