Most nyáron sokan nyaralás alatt is számolnak, mi lesz itt. Aki érintett a KATA adóváltozása miatt, az elsősorban azt számolgatja, hogyan tovább, de aki nem érintett, az is matekozgat: mennyiért éri meg a vállalkozást csinálni, mekkora forgalom esést lehet-kell elviselni, mit lehet tenni, ha ezt elérjük?
Ne legyenek kétségeink: a kormányzati megszorítások miatt kevesebb lesz az elkölthető pénz. Az élelmiszerárak drasztikus áremelkedése már önmagában is indokolja a fogyasztási szerkezet változását, de a lakossági energiaárak növelése jóval nagyobb érvágást fog jelenteni: itt kevesebb a menekülő út, nincs olcsóbb parizer, nincs kevesebb hús és több tészta ebédre. Lehet kevesebbet fűteni, kevesebbet világítani, de csak egy bizonyos szintig. És most sokan ezt is számolgatják: vajon mennyire terheli ez meg a saját pénztárcánkat, és mennyire a vállalkozásét? A komoly szerverparkot fenntartó szolgáltatók már az év elejével megtapasztalták a drasztikus áremelést, sok százezer forintos plusz energiaköltségekkel. Ezek a díjak előbb-utóbb mindenkinél meg fognak jelenni, hiszen a teljes online infrastruktúra energia függő.
A drágulás egyben azt is jelenti, hogy sokan költenek kevesebbet. Hogy meddig, azt nehéz kiszámolni, igazából függ az Ukrán háborútól, függ a hazai és nemzetközi kormányzati és egyéb politikai lépésektől is. Jó hír viszont, hogy az ősz mindig is erősebb forgalmú a legtöbb iparágban, így a visszaesés nem biztos, hogy annyira drasztikusan fog látszódni. Igaz, jelentheti ez azt is, hogy majd az év eleje lesz az igazi mélyrepülés. A fűtés költségei is akkor fognak látványosan megnőni az érintetteknél...
Bizonytalan időszakban sok cég gondolja azt, a marketingen lehet spórolni. Ez mindig felmerül, és mindig próbáljuk elmondani, miért jelent csak rövidtávú megoldást, és miért teszi még nehezebbé a középtávú működést az, ha leállnak a hirdetések. De alkalmazkodni kell. A marketing része a termékkínálat is, és például az árazás is, ezek mind olyan részterületek, amikkel most többet kell foglalkoznunk. Legyenek olyan ajánlataink, amik vagy nagyon kedvezőek, vagy nagyon különlegesek. Már most nyáron is látszik: a valós kedvezmények, a valós árelőny akár még növelheti is a forgalmunkat - de ez reklám nélkül nem fog látszódni.
Érdekes és nehéz időszak áll most előttünk, számolgatunk hát tovább. Közben pedig tombol a nyár, a hőhullámok csak tovább fokozzák a feszültséget... Pedig most pihenni is kell, rákészülni az őszre.
Utolsó kommentek