Minden évben eljön, és legkésőbb szeptember 1-én bekövetkezik, azzal, hogy elkezdődik az iskola. De néha az időjárás kicsit kitolja, így talán a nyári érzés még bennünk maradhat - viszont ilyenkor, a nyár utolsó napjaiban már beindul az üzlet.
Az idén ez kicsit kitolódott, de általában igaz, hogy augusztus 20-ig minden értelemben nyár van, és csak azt követően indul be ismét a megszokott üzleti élet. Ami idén nagyon nem lesz megszokott, bár a korábbi két év sem nevezhető tipikusnak...
Az energia árak brutális növekedése, a stagfláció fenyegető réme és részben a háború miatti hangulat együttesen több irányból is nehezíti a cégek működését. Egyrészt kiszámíthatatlan, a fogyasztók, vagyis a vevők (a lakosság, ugye), mit lépnek. Nem tudni, ki mennyire tartalékol - mennyire akar vagy mennyire tud. Én egyébként azt feltételezem, hogy az idei karácsony a korábbi évekhez hasonlóan erős lesz, a fogyasztás csak akkor marad el jelentősen a korábbi várakozásoktól, hogy újabb, nem várt esemény történik. Az energiaszámlák miatt viszont a szokásosnál nagyobb csökkenés követheti az év végét, és ez egy olyan kiszámíthatatlan helyzetet teremt, amire amúgy csak a tartalékolással lehet jól felkészülni.
Másrészt a cégek jelentős részét közvetlenül sújtja a magas energia-ár. Az üzletek fenntartása, a gyártás, sok esetben a gépek működtetése, a aszállítás, az alapanyagok ára mind emelkedett, sokszor jelentősen nagyobb mértékben, mint azt a termékek árrése elbírja. Ebből természetesen áremelkedés következik, de azt sem lehet minden mértékben végrehajtani, vagyis csökken a finanszírozhatóság - beszéltem cégekkel, ahol a nyereség átmenetileg elképzelhetetlen.
Ez nekünk, marketingeseknek, nem jó hír. Amikor az a kérdés, kifizessék a gáz- és villanyszámlát, a béreket, az alapanyagokat, akkor ha nem jut másra, nem fognak másra költeni. Ilyen "más" a marketing budget is. Vannak cégek, amelyek a saját értékesítési helyeikkel, a márkájukkal, a visszatérő vevőikkel, a kialakított értékesítési láncukkal képesek akár fél évig, évig is működni különösebb marketing nélkül. Visszaesés lesz persze, de nem látványosan, és most a túlélés a tét.
Mégis, azt javaslom, aki teheti, ne álljon le a reklámmal. A piac a fenti okok miatt eleve szűkül, a vevőket nehezebb lesz meggyőzni, lesznek, akik kétségbeesésükben vagy a cashflow érdekében eleve árakcióznak majd - reklám, marketing nélkül ebben a közegben még rosszabbak lesznek az eredmények.
Természetesen megértem, ha egy cég a megmaradása miatt itt húzza meg a nadrágszíjat, de ez tényleg csak átmeneti lehet. Érdemes ezen gyorsan túllendülni, és akár pótlólagos forrásból, de költeni a marketingre.
Utolsó kommentek