A Covid miatt egyik napról a másikra kellett megtanulnunk online tanulni és tanítani. Bár voltak már erre megoldások (szerencsére) és módszertanok, de akkor és ott az átállásnak olyan gyorsan kellett megtörténnie, hogy esély se volt megtanulni, megismerni ezeket. Aztán ennek megfelelően ez az egész online oktatás olyan bice-bóca lett. Az általános- és középiskolákban jól érzékelhetően sokkal kisebb volt a hatékonysága, mint a jelenléti képzésnek, de az egyetemeken és a felnőttképzésben sem sikerült mindig úgy, ahogy az elvárható lett volna.
De ezek nem igazi online oktatások voltak, ezek covid-oktatások voltak. A kényszer szülte, így nem is volt igazán jól kitalálva. A tananyagok a jelenléti oktatás anyagai voltak, a tanmenet ugyanaz, és még igazából a számonkérés módja se volt jelentősen más.
Így aztán ahelyett, hogy segítette volna az online oktatás terjedését, sokkal inkább elriasztotta ettől az embereket. Pedig az online megoldások akár még jók is lehetnek, sőt, kifejezetten lehetnek jók. De ehhez alapjaiban kell kitalálni az egészet. Mert egy gyakorlati tudás átadása több lépésből állhat, és ezek mindegyike egészen jól megoldhatók online is.
Azokat az anyagokat, amikre alapozni lehet, amik az elméletet adják át, amik a nagy képet mutatják, el kell készíteni felvételként. Feltölteni valahova, ahol a tanulók többször is megnézhetik, visszatekerhetik. Ahol elmélyülhetnek benne. Tele kell pakolni vagy mellé kell rakni hivatkozásokat, egy-egy elem bővebb kifejtését, ha az elérhető. Így nemcsak a jelenléti oktatásban megszokott módon lehet átadni az anyagot, hanem sokkal mélyebben.
De ez nem elég. Kell ezek mellé egy konzultációs workshop lehetőség, ahol már élőben, online egy tanár segítségével kvázi feldolgozzák ezt az anyagot. Ahol válaszokat kaphatnak a kérdésekre, és ahol egyébként az anyag ismeretében már sokkal hatékonyabban is lehet haladni.
Végül kell adni feladatokat is, amit tanulók csoportban illetve egyedül tudnak megoldani, majd azokat online, élőben lehet értékelni.
Ezekből már össze tud állni úgy egy jó online oktatás, hogy az van annyira hatékony, mint a jelenléti, sőt, egyes témakörökben akár hatékonyabb is lehet. Igaz, mindez nem lesz elég, ha a tanuló nem akar tanulni. Ahogy egyébként igaz ez a jelenlétire is. Csak a tanteremben csak elbambul a diák, esetleg mást csinál, online oktatásnál meg lehet, bele se néz, leveszi a hangot... Az fog tanulni, aki akar. Fokozottan igaz ez az online környezetben.
Utolsó kommentek