Az e-kereskedelem felülete a webáruház, és egy webáruház legalább annyi, ha nem több elemzést igényel, mint amikor egy áruházlánc kitalálja, mit hova pakoljon, mit akciózzon és mivel húzza be a vevőket. A webes értékesítéstől nem lett egyszerűbb a kereskedők dolga, egyszerűen más lett.
Az elemzések egyik kérdése mindig a kosárelhagyás. A kosárelhagyás azt jelenti, hogy a vásárló bepakolja a webáruház kosarába a termékeket, aztán végül nem veszi meg azokat. Elsőre azzal gondolnánk ezt analógiának, mintha bepakolná a boltba a kosárba a termékeket, aztán otthagyná valahol, nem menne el a pénztárig. De valójában más történik. Az ekerstat.hu oldalon (ami egyébként is nagyon hasznos) van egy rész, ahol az öt leggyakrabban elhangzó okot mutatja meg, miért hagyják el a kosarat a vevők online vásárláskor:
1. “Időközben találtam jobb ár-érték arányú ajánlatot a kosár tartalmára más kereskedőnél”
2. “Nem megfelelő a kosárban lévő termékek (részének vagy egészének) szállítási határideje”
3. “Túl drága a kosárban lévő termékek szállítási költsége”
4. “Nem találtam megfelelő, nekem tetsző fizetési opciót”
5. “Nem találtam megfelelő, nekem tetsző kézbesítési / átvételi opciót”
Ezekből három olyan van, ami szinte biztos nem merül föl fizikai áruháznál (2, 3 és 4), egy olyan, ami ritkán (1.) és egy olyan, ami csak részben (5., amikor pl. bútorvásárlásnál kiderül, nem tudják úgy szállítani, ahogy nekem kellene). Viszont mind az öt olyan, amely megfelelő tájékoztatással már akkor látszódna, mielőtt a vevő bepakol bármit a kosárba - elvileg. Mert ezek amúgy ott vannak a webáruházban, csak a vevők nem nézik meg előre. Vagy azért, mert el vannak dugva, vagy azért, mert nem gondolkodnak előre, és csak a kosárba rakás után jönnek rá, hogy nekik ez így nem annyira jó.
De a fenti problémák részben kezelhetők, ha tudjuk, a többség miért nem vásárol végül. Vagyis lehet, érdekes megkérdezni a nem-vevőket, ha a kosárelhagyás száma nagyon magas.
De van még a fentieken kívül is ok. Sokan egyszerűen "kedvenceknek" használják a kosarat: bepakolják, ami tetszik, esetleg még egyben nézegetik is - aztán mennek tovább. Valós vásárlási szándék nem is biztos, hogy volt, ez kb. azoknak a vevőknek az analógiája, akik betértek a boltba "csak nézelődni".
Végül kis számban, de vannak "okos" vevők is, akik néhány oldalán azt látták, ha beraknak valamit a kosárba, majd azt elhagyják, akkor kaphatnak pár napon belül valami fizetési könnyítést vagy kupont, hátha úgy megveszik a termékeket. És lehet, tényleg csak ez a kis lökés kell a vásárláshoz.
A kosárelhagyás tehát nem egyértelműen feledékenység vagy anyagi kérdés, sok egyéb ok is lehet. Nem lehet mindent megoldani, nem is biztos, hogy miattunk történik, de érdemes elemezni, és ha van rá lehetőségünk, érdemes egy-egy elmaradt vásárlót megkérdezni, miért nem rendelt végül.
Utolsó kommentek