Nehéz úgy szakmai cikket írni, hogy közben folyamatosan aktuális politikai és gazdasági hírek keringenek a fejemben. Mert van egy csomó téma, amit szívesen megírok, de valahogy most arra áll az agyam, hogy mi történik a gazdaságban, mi történik a világban. Meddig tart a háború, valóban csődben van-e az állam, mi lesz a vállalkozásokkal.
Cégként mi is ebben a gazdasági környezetben működünk, és ha sok rendelkezés közvetlenül nem is érint bennünket - pl. sem a KATA eltörlése, sem a magas energiaárak nem jelentenek közvetlen problémát -, sok közvetett hatást mi is megérzünk. Nemcsak a szolidaritásról van szó, hanem arról is, hogy amikor nem megy jól a gazdaság, amikor növekednek a terhek, amikor visszaesik a fogyasztás, akkor a marketing az egyik első olyan terület, ahol lehet spórolni rövid távon.
Ennek is van ára, ezt tudja is ma már a legtöbb cég, de amikor az a kérdés, hogy fussanak kampányok vagy adjanak fizetést, fűtsenek vagy fizessenek a Facebook oldal üzemeltetéséért, akkor a gyors válasz egyértelmű. Persze ez sok esetben csak átmeneti intézkedés, és van, amikor egyszerűen nem lehet ezt meglépni (egy webshop hirdetés nélkül viszonylag gyorsan meg tud halni, ha eddig a kampányok hozták a bevételek meghatározó részét). De már van olyan partnerünk, aki a megnövekedett energiaárak miatt került bajba, és még csak most jön az ősz és a tél, és ezzel együtt a hideg...
Én most azt jósolom, hogy az év végéig, kb. karácsonyig többé-kevésbé rendben mennek majd a dolgok. Addigra már érezni fogjuk a problémákat, de talán nem húsbavágóan. De az év eleje nehéz lesz. Azt gondolom most, hogy januártól tavaszig a fogyasztás visszaesése lesz a legnagyobb gondunk, és ezzel együtt a működés fenntartása is.
Persze, mint minden válság, ez is tartogat lehetőségeket. Akinek van elég tartaléka, aki ezt túléli, az megerősödhet belőle. Mert ha lassan is, de ki fogunk mászni ebből, és ha az átlagos életszínvonal esni is fog, talán csak olyan mértékben, ami néhány év alatt visszapattan, és akkor majd az elmaradt fogyasztást is be fogják pótolni a vevők.
De addig működni kell. Építeni kell a márkánkat, magunkhoz kell kötni a vevőket. Mert fogyasztás lesz, mert az élet nem áll meg - csak kicsit kevesebb pénz kerül szétosztásra.
Utolsó kommentek