Ahhoz, hogy valaki vállalkozást indítson, legalább három dologhoz kell értenie: ahhoz a piachoz, ahol működni akar, ahhoz az értékesítési megoldáshoz, amit választ, és ahhoz, hogyan kell egy vállalkozást üzemeltetni. Mindhárom fontos.
Látom, amikor valaki kitalálja, webáruházat akar, és csak ennyit tud. Olyan is volt, aki megkérdezte, mit érdemes árusítani, mert akkor majd olyan webáruházat nyit. De a webáruház csak egy értékesítési csatorna, egy megoldás, nem maga a vállalkozás! Ahhoz, hogy ebből vállalkozás legyen, kellenek a termékek, és kell az a piacismeret is, ami nélkül nem fogunk tudni árazni, nem fogjuk ismerni a szezonalitást, az igényeket...
Marketingesként dolgozunk, azt vállaljuk, mégis rendszeresen kapunk olyan kérdéseket, amelyek már nem a marketinghez tartoznak, hanem a vállalkozás működtetéséhez. Bizonyos szintig igyekszünk válaszolni, én magam elég régen kezdtem a vállalkozói létet, így vannak tapasztalataim, de ezek olyan kérdések, amelyeket érdemes külön megtanulni. Hogyan működik az adózás, a könyvelés, az adminisztráció. Hogyan számolunk nyereségességet. Hogyan kell a működést finanszírozni. Milyen jogi elvárásoknak kell megfelelni. (Amúgy pont ilyeneket tanítottak a közgazdasági egyetemen is.)
Amiben már tudunk segíteni, az az árazás (ha kapunk elég információt), a termékek esetében javaslatok (ha már tudjuk a témakört), az értékesítési folyamat és természetesen a reklám. A reklámról sokat beszélünk, de az értékesítésről kevesebbet. Igaz, egy webáruház elkészítése ugye annak a megtervezésével kezdődik, és ebben szoktak segítséget is kérni, de tudjuk, ez csak az egyik eleme a folyamatnak: ha nincs jól kitalálva a beszerzés, raktározás, szállítás és így tovább, akkor lehet bármilyen jó egy felület, nem fog a cég működni.
Amikor tehát úgy döntesz, webáruházat fogsz csinálni, gondold végig mindezt, és ne webáruházban, hanem elsősorban vállalkozásban gondolkodj. Csak akkor fog működni.
Utolsó kommentek