Elmúltam ötven éves. Amikor gyerek voltam, iskolatévé volt, és másfél tévécsatorna. Így a tudást, az engem érdeklő dolgokat olvasással tudtam megszerezni. Ki emlékszik még az Alfára? Amiben volt Asterix, persze, de azon kívül is sok érdekes cikk. Aztán már középiskolás voltam, amikor megjelent az amerikai Science magyar kiadása, és valódi tudományos cikkeket olvashattam - így ismerkedtem meg például az almaemberkékkel, vagyis a Mandelbrot halmazokkal, a fraktálokkal...
Azóta iszonyúan sokat változott a világ. Olyan 4-5 éve vettük észre, hogy a kisebbik lányom, aki állandóan YouTube videókat néz, elkezdett a csillagászatról beszélni. Mivel ez engem is érdeklő téma, így képben voltam, de csak érdekelt, ő miért tud ennyit a fekete lyukakról, honnan ismeri a Jupiter holdjait, és miért tudja, mi az a kvazár? Kiderült persze, hogy YouTube videókból: nemcsak gamer youtubereket néz, hanem olyanokat is, akik ezekről beszélnek. Tanítanak, érdekesen, már nem könyvből vagy újságból.
De változik a világ. Ami öt éve a YouTube volt, az most a TikTok. Mostanában a nagyobbik lányom küld olyan 30-90 másodperces videókat, ami tudományról szól, vagy éppen az aktuális hírekről. Vannak konkrétan tudományos influencerek, ez a lány például arról beszél, miért kell december 8-án felnéznünk az égre (ha nem lesz felhős). De vannak olyan csatornák is, amelyek ismert médiákhoz tartoznak. BBC News, CNN, Verge, és így tovább.
Tanulság? Pár év alatt újul meg mostanában a média világa. Aki nem képes követni a változásokat, menthetetlenül lemarad. Mi azért kezdtünk el TikTokkal foglalkozni idén, mert az a 2-3 év, amivel le vagyunk maradva az USA piactól, kb. jövőre ér utol minket: aki nem lesz fent a TikTok-on, az értékes közönséget fog elveszíteni. Nekünk 2023 a TikTok éve is lesz ezért.
Az a dinamikus változás, ami körülöttünk történik, egyben hatalmas kihívás is. Olyan kihívás, aminek megfelelni csak folyamatos tanulással lehet. De lehetőség is, hiszen aki hamar megtanulja használni az új dolgokat, önmagában ezzel piaci előnyre tesz szert. A lányom ma már úgy kér egy új fejhallgatót, hogy egy TikTok tesztet dob át róla. Én meg kikeresem, hol is kapható... Mert kell a többi csatorna is, nem állhatnak le azok se.
Jelen kell lenni, mindenhol. Vagy jelen lesz más - nélkülünk...
Utolsó kommentek