Sokszor apróságok, általában kérdések, kérések tesznek óvatossá, ha üzleti beszélgetést folytatok. Érkezik kérdés volt ügyfél új ügynökségétől, érdeklődőtől, ismerőstől, és érzem, nem egy nyelvet beszélünk. Pontosan értem, mit akar, de azt is értem, hogy hiányzik mögüle az az alap tudás, hogy én erre könnyen tudjak válaszolni.
Már a kérdés is hülyeség. Nem, nem azért, mert a másik nem ért hozzá - ez nem baj, sőt, teljesen érthető -, hanem mert úgy tesz, mintha értene hozzá. Felkészületlenül hív fel, olyan dologra kérdez rá, ami logikus, de nem így működik, olyan kérést kapunk, amit értelmezni is eltart egy ideig.
Az online marketing a felszín alatt sokszor olyan rendszerek üzemeltetését jelenti, amihez nem marketing tudásra van szükség. Egy tárhely beállítása, domain átirányítása, levelezési hiba - ezek mind olyan problémák, amiket a héten meg kellett oldanunk. Azért érkezik hozzánk, mert valamilyen szinten közünk van ezekhez.
De ha a szigorúan marketinges kérdéseket nézem, akkor is kapunk számos olyan kérdést, amiből látom, nem teljesen világos, hogyan működnek a folyamatok. Amikor az ügyfél keveri a kereső hirdetést a keresőben való organikus megjelenéssel. Amikor Facebook posztról beszél, de közben Facebook hirdetésre gondol (és eltart egy ideig, hogy ez kiderüljön). Amikor a weboldalra kért "egyszerű" módosításról kiderül, hogy valójában ő szeretne egy webáruház funkciót online fizetéssel, miközben jelenleg még termékek sincsenek ott...
Ezek mind olyan példák, amikkel napi szinten találkozok. És akkor még nem beszéltünk semmit a nem szakmai, de üzleti problémákról: számlázás, szerződések, utalások és így tovább.
Azért kell óvatosnak lennem, mert ha nem veszem észre, hogy nem ugyanarról beszélünk, akkor vagy nagyon ráfizetünk (sokkal többet kell valamivel foglalkozni, mint amit azon keresünk), vagy az ügyfél csalódik. Éppen ezért sokszor körülményesebbnek kell lenni, sokszor triviális dolgokra is vissza kell kérdezni. De ha így teszek, akkor is marad némi kockázat, hiszen nem lehetek biztos abban, a másik fél tényleg egy nyelvet beszél-e velem.
Nem tudom, másnál ez mennyire probléma. Én az elmúlt bő 20 év alatt megtanultam: soha nem szabad tudottnak gondolni még a legegyszerűbb dolgot sem, ha korrekt üzletet akarunk kötni. Inkább legyünk lassabbak, tudálékosabbak, de ne utólag derüljön ki, hogy nagyon másról beszélünk.
Utolsó kommentek