Hajlamos vagyok azt gondolni, hogy a hazai cégek úgy általában azért többé-kevésbé megoldják az online jelenlétüket, van használható weboldaluk, kommunikálnak. De a valóság időről-időre megcáfol. A munkám miatt általában olyanokkal találkozok, akiknek van elképzelésük az online kommunikációjukról, tudják, miért kell és hogyan kell azt csinálni. Legalább az alapokkal tisztában vannak. Ezért alakul ki bennem egy pontatlan kép.
Most az egyik ügyfelünk viszonteladóinak az online jelenléteit nézzük át. Ezek mind hazai kisvállalkozások jobbára, néhány fős cégek. Általában valami helyi szolgáltatást nyújtanak (a téma alapvetően nem érdekes), elsősorban lakosságnak vagy a helyi cégeknek. Vagyis alapvetően a megtalálhatóságuk, az ismertségük ma már egyre jobban függ az online jelenléttől.
Ehhez képest többüknek nincs egyáltalán weboldala, és akiknek van, azok egy része is elhanyagolt. Még flash tartalmat is sikerült találni... 2023-ban. Persze már semmi nem jeleníti meg. És akiknek nincs weboldaluk, azok lényegében nem is kommunikálnak a neten. Ugyanez igaz a közösségi média jelenlétre is: esetleg van Facebook oldal, de sem beállítva nincs rendesen, sem használva sincs.
Persze vannak cégek, nem kevesen, amelyek viszonylag friss weboldalt használnak, alkalomszerűen vagy rendszeresen posztolgatnak a Facebook-on, de hibákat itt is találunk szép számmal. Például nincs beállított mérés (semmilyen), a weboldalon még ott van a karácsonyi akció, a Facebook oldalnak nincs rövidített neve, és így tovább. Szóval, valami van, de nem az igazi.
Egyébként ez a kutatásokból is kiderül, és az is, hogy sokszor az alapokkal van baj: sem akarat, sem tudás nincs arra, hogy javuljon a helyzet.
Lemaradunk. Ha nincs egy stabil, jól működő hátország, ha a cégek jelentős része nem tartja fontosnak az online jelenlétet, akkor arra nem tud épülni egy jó kiszolgáló ipar, ami aztán kitermelné a kiemelkedő tudású szakértőket. És ezt látjuk magunk körül. Ezt látjuk, amikor nehéz jó szakembert találni, amikor a szomszédos országok webáruházai terjeszkednek nálunk és sokkal kevesebb hazai cég megy külföldre, amikor megpróbálunk valamit keresni az interneten...
Nem tudom, mit lehetne ez ellen tenni össztársadalmilag, de azért egyéni lépéseket el tudok képzelni. Például a vevői oldalról az igény megfogalmazását (miért nem friss a weboldal?), a nagykereskedők, hazai márkaképviseletek aktív támogatását, a kamarák oktatási programjait. Mert jó lenne kitörni ebből a helyzetből.
Utolsó kommentek