Sokan vágtak bele úgy ebbe az évbe, hogy nem lesz jó a forgalom, nem lesz olyan erős az év eleje, mint a korábbi években volt - bár ne feledjük, a "korábbi évek" mostanában nem voltak szokványosak. Úgy tűnik, egyelőre elmarad az Armageddon, vannak vásárlók, van forgalom. Nem erős forgalom, de év eleje van - sok esetben nincs nagyobb visszaesés, mint amit a szezonális hatás indokol.
Nem tudom, mennyire lesz tartós ez a helyzet, a makrogazdasági mutatók nem szépek. Technikailag recessziós helyzetben vagyunk (nem év-év alapon), miközben az infláció egyelőre nem nagyon lassul (bár mintha lennének erre utaló jelek). Miközben a forint kicsit erősödött, ez nem tudni, mennyire tendencia, mennyire "marad így". Ami biztos az a bizonytalanság. Plusz vannak még olyan tényezők, amik a hivatalos számokban nem látszódnak, de majd csak mostanában látjuk a hatásukat. Például új pályázatokat nagyon régen írtak ki...
A kkv szektor mindig is a fogyasztásra volt igazán érzékeny, vagyis nem a makrogazdasági mutatók azok, amik meghatározzák, hogyan is érezzük magunkat. Fontosak, mutatnak tendenciákat, de a nap végén az az érdekes, amit a havi forgalom mutat. És ez egyelőre nem katasztrofális. Tény, ehhez kell az, hogy folyamatosan hirdessünk, akciózzunk, vagyis így az év elejével se engedjük el a kommunikációt. De ahol ez megvan, ott nincs probléma, jönnek a bevételek.
Ez ugyanakkor rámutat arra is, hogy mennyire fontos a jó kommunikáció: olyan időszakokban, amikor nem pörög, nem növekszik a gazdaság, sokkal fontosabb. Ilyenkor lényegében létkérdés kiemelkedni, létkérdés az, hogy a megfelelő üzenetekkel elérjük a vevőinket. És ha lehet, mindezt minél hatékonyabban.
A gazdaság nem állt le, és azt hiszem nem is fog, így van mire tervezni, van mire építeni. Ez az év is "működik", az Armageddon egyelőre elmaradt.
Utolsó kommentek