Az elmúlt pár évtizedben sok olyan évet éltem át, amiről utólag el lehetett mondani: az volt a változás éve. A magyar online tartalmak ugrásszerű bővülése, a közösségi média (akkor még web 2.0) megjelenése majd fontossá válása, a Facebook dominanciája - ezek mind olyan változások voltak (és még ezen kívül is néhány), amelyek nem hirtelen történtek, de azért jól be lehet azonosítani egy-egy évet mindegyikhez.
A bejegyzés videóként a TikTok-on >>>
Azt hiszem, ilyen év lesz 2023 is. Az aktuális ok természetesen a mesterséges intelligencia (AI) térnyerése. Hiába van velünk már különböző módon az AI sok éve, hiába datálható a ChatGPT megjelenése 2022-höz, az igazi változást 2023 hozta el. Egyrészt igazán 2023-ban tanultuk meg a ChatGPT-t használni, másrészt gombamódra nőttek, jelentek meg az újabbnál újabb AI megoldások. Ma már képet, videót is készíthetünk a szövegek és program kódok mellett, és lassan egyre komplexebb feladatokat is meg tud oldani valamilyen AI, vagy néhány AI együttes használata.
Nem fog emiatt megszűnni a munkánk. Nem fog emiatt még hülyébb lenni az emberiség. De sok dolgot kell újratanulni, és sok folyamatot kell újragondolni. 2023 megmutatta, hogy a marketing pár éven belül nagyon más lesz, mint amilyennek korábban ismertük.
A marketinges gondolkodás egy összetett folyamat, hasonlóan sok más szellemi munkához. Igazán jó modelleket nehéz készíteni, inkább munkamódszerek, folyamatok vannak, amiken végig kell haladni. Nem lehet olyan sablonokat használni, ami biztosan mindenkinek jó. Azt szoktam mondani, hogy ahogy fodrász-gép sem létezik, hiszen nem egyforma az emberek feje, úgy marketing gép sem fog készülni soha. Az AI erre majdnem rácáfol... Mert bár nem marketing gép, de olyan összetett folyamatok már készíthetők AI segítségével, amelyek konkrét marketinges tervezési vagy megvalósítása munkákat megoldanak. Ez persze még messze van a valódi, humán gondolkodástól - kell még ember, amelyik egyrészt feltanítja az AI-t, másrészt az elején eldönti, mégis merre induljunk. De vajon ez örökké így lesz?
2023 megmutatta, hogy nem valószínű. Ha a fejlődés üteme olyan lesz, mint tavaly, akkor bizony elég lesz pár év, és akár egy konkrét tanácsadási folyamatot is képes lesz a gép végigvinni.
Nem tudom, ez mennyire lesz jó vagy sem. Nem tudom, ez mennyire fogja hatékonyabbá tenni a cégeket, vagy épp ellenkezőleg, elindul majd egy folyamat, ami unalmassá és sablonossá teszi a kommunikációt. Mert az AI jelenleg nem kreatív, az még megmarad az embernek. De tanul, és egyre ügyesebb.
Egy dolgot tudok: a változás éve ezen a területen egyértelműen 2023 volt.
Utolsó kommentek