What you see what you get - azaz azt kapod, amit látsz. Ilyen egy jó szövegszerkesztő vagy egy weboldalszerkesztő (azoknak, akik nem natívan kódolnak html-t). De mit is lát az ember? Ha magad elé veszel egy újságot, akkor mit nézel meg előbb? És ha egy weblapot nézel?
Az Index.hu ír egy kutatásról a web ergonómiájával kapcsolatban. A kutatást Jakob Nielsen jegyzi. A kutatás azt vizsgálta, mit látunk és milyen sorrendben egy weboldalon?
Legutóbbi vizsgálatukban 232 kísérleti személy szemmozgását vizsgálták, miközben több ezer weboldalt "olvastak" el. Nielsen korábbi vizsgálatiból köztudott, hogy a felhasználók a weben nem olvasnak, hanem scannelnek: végigpásztázzák az oldalt, és megpróbálnak kiragadni belőle információkat, melyek számukra hasznosak lehetnek. Ha ezen információdarabkák mégis hasznavehetetlennek bizonyulnak, azonnal otthagyják az oldalt. A mostani vizsgálatban megpróbálták azonosítani a pásztázás menetét a különböző tartalmú weboldalakon. Az egyes oldalak pásztázásaiból hőtérképeket hoztak létre, melyeken jól látszanak a frekventált és a figyelmen kívül hagyott területek.
Egy mondatban összefoglalva a pásztázás egy F betűt formáló útvonalat követ. Először a szemünk a fejléc környékén, vagy közvetlenül alatta egy vízszintes vonal mentén vesz fel információt, ez az F felső része. Ezután egy kicsit lejjebb visszük a tekintetünket és még egy vízszintes "csíkot húzunk" a szemünkkel. Az utolsó felvonásban a bal oldalon függőlegesen lefelé mutató irányba pásztázzuk végig az oldalt.
Azaz F betű... illetve, mivel bizonyos oldalaknál változik a helyzet, lehet L vagy E alakban is olvasni. Azért ezt jó tudni, hiszen az Index cikke is írja:
Minden oldal első két bekezdésének kell a legjobban megformált szövegnek lenni. Itt nagyon tömören kell fogalmazni, kulcsszót-kulcsszóra halmozva. A pontokba szedett felsorolásoknál és a bekezdések elején általában az első 3 szó a hangsúlyos, ha ezek nem tartalmaznak új információt szemünk tovább halad lefelé az F betű szárán.
És ez a lényeg!
Utolsó kommentek