Kommunikációval foglalkozom több évtizede, megtanultam, mennyire fontos, hogy pontosan adjam át az információkat. Ha kínosan ügyelek arra, hogy az információ teljes és tökéletesen érthető legyen, sokszor veszem észre, egyre hosszabban írok, egyre hosszabban magyarázok. Ami sok esetben nem gond, de pont a reklámok esetében sajnos nem működik.
Persze ismerem Ogilvy híres reklámját a Volkswagen Bogárról, ami egy egész oldalas szöveg, de 2023-ban már nem ez fog működni. Sőt, 2023-ban már az írott szöveg sem működik igazán, egyre inkább videókban fogyasztanak tartalmat a mai fiatalok. Márpedig reklám célú videókban hosszú szöveget nem lehet használni. Nem arról van szó, hogy kiveszne az írásbeliség: nemcsak a chat-elés történik írásban, de a videókat is "illik" feliratozni. Nézd meg bármelyik külföldi influencer videóját a TikTok-on, ott van a videón betűkkel is a mondandó lényege.
Aki mára nem tanul meg röviden, tömören fogalmazni, az nem fog tudni hatékonyan kommunikálni. Ez viszont azt is jelenti, hogy meg kell tanulnunk egyszerűsíteni. Meg kell tanulnunk nem mellébeszélni. És meg kell ismernünk a célcsoportunk gondolkodását és ismeretvilágát is. Mert az, hogy rövidítünk, egyben azt is jelenti, hogy nem mondunk ki olyan dolgokat, ami a befogadó számára egyértelmű. Nem magyarázzuk túl azt, amit úgyis tud. Nem írjunk ki hosszan, amit rövidíthetünk. Nem használunk betűket azokra a szavakra, amikre amúgy emojikat használnak.
A marketingkommunikáció nem szépirodalom, nem várható el, hogy irodalmi igényességű szövegeket gyártsunk. Igaz, adott esetben a szépirodalom is segíthet az üzenet átadásában - ez csak a célcsoporttól függ. Ugyanakkor meg kell értenünk, hogy az olyan költői képek, az olyan közvetett utalások, amelyek megértése időt igényel, amelyek felfogása odafigyelést igényel, nem fognak működni ebben a pörgős videós világban. De azok a képek, idézetek, amelyeken a videókat néző emberek szocializálódtak, igen. Így például egy szuperhős vagy egy Harry Potter karakter sokszor többet elmond, mintha több mondatban körülírnánk, mit szeretnénk.
Nem gondolom, hogy ez a folyamat rossz lenne, egyszerűen most ebbe az irányba változik a kommunikáció. Alkalmazkodnunk kell hozzá, ha eredményeket akarunk elérni, mást nem igazán tehetünk.
Utolsó kommentek