Ma itthon két olyan hirdetési rendszer van, amelyik segítségével kattintás alapú hirdetéseket helyezhetünk el az oldalunkon, és ezeken keresztül több-kevesebb bevételre is szert tehetünk. Ezek az ETARGET és a Google AdSense. De vajon melyiket válasszuk? Melyikkel lesz több bevételünk? Melyik éri meg jobban? Ezek a kérdések nemcsak bennem, hanem sok weboldal tulajdonosban is felmerülnek.
Nemrég írtam a Fórumkereső nevű szolgáltatásról, annak kapcsán, hogy az Index Fórumrendszerének a kereséséhez is lehet már használni. Akkor merült fel, hogy az AdSense találata annyira nem pontosak, lehetne valami alternatív megoldást választani. A gondolatot tett követte, és azóta nemcsak kipróbálták az ETARGET-et is, hanem a tapasztalataikat is megosztották.
Az összehasonlításnál az ETARGET hirdetéseit ugyanúgy (szín, betűforma, formázás) jelenítették meg, mint az AdSense-et korábban. Így formai különbségek nem voltak. Ezek után több helyen is elvégezték a próbát.
A keresőtalálatok mellett hasonló átkattintási eredmények születtek mindkét rendszerben, de az ETARGET csak magyar nyelvű hirdetéseket jelenített meg, az AdSense viszont nem. A Fórumkeresősök szerint "az ETARGET volt a bizalomgerjesztőbb".
A viszonylag statikus oldalaknál voltak érdekes eredmények. Egyrészt itt két fajta megjelenést is kipróbáltak az ETARGET-től: a "síma" tartalomérzékeny megjelenés után "kulcsszó halmazokat előállító algoritmus" alapján is céloztak. Egyértelműen ez utóbbi volt a jobb: "ez azt jelenti, hogy az ETARGET hirdetések hatékonyságát lehet íly módon növelni".
Viszont még ez utóbbi is elmaradt az AdSense hirdetések átkattintásától. Nézzük, hogy látják ezt a Fórumkeresősök:
Mivel minden szín, méret, pozíció teljesen azonos volt, valamint releváns magyar hidetések jelentek meg, így egyetlen dologra tudunk gondolni: Az AdSense hirdetések szövegezése jóval tömörebb, mint az ETarget hirdetéseké, amik meglehetősen hosszan szövegezettek. Ez persze csak tipp a részünkről, nem bizonyított tény.
Időközben az ETARGET hirdetések is megrövidülnek, és ezáltal tömörebbek is lesznek, tehát várhatóan kiegyenlítődik ez a fajta eltérés.
A teszt után végül az ETARGET marad az Indexes fórumok keresésénél, a többi helyen pedig más designnal, színváltozatokkal még folytatják a próbákat.
Hasznos és érdekes megállapítások ezek, bár megmondom őszintén, ezek alapján én sem tudnám eldönteni, melyiket válasszam. Mindkét cég növekszik a hazai piacon, próbálnak fokozatosan újabb pozíciókat szerezni a portálok és a hirdetők körében, és a várható őszi hirdetés-dömpingben a hirdetési árak növekedni fognak a licitálási rendszerek miatt.
Portáltulajdonosként talán szempont lehet, hogy míg az AdSense teljesen automata és elsősorban e-mail-es kommunikációt támogat, addig az ETARGET-nek komolyabb hazai képviselete van és emiatt talán több egyedi együttműködésre is mód nyílik.
Utolsó kommentek