Nem mehetünk el szó nélkül a mostani Még Nem Annyira Nagy Gazdasági Világválság mellett. Nem mehetünk el, mert vannak olyan hatásai, amelyek az online reklám világát is érinthetik.
Kezdjük azzal, hogy a most becsődölő pénzintézetek nagy reklámköltők. Aztán a gyorsan utánuk szaladó autós cégek is. Nézzük csak:
Ami a hirdetési kategóriák sorrendjét illeti, továbbra is a bank trónol az első helyen és a gépjármű is megőrizte a második helyét.
Rabbit korábbi írásából az is kiderül, hogy a bankszektor tavaly 1,7 milliárd, az autós szektor 1,6 milliárd forintot költött. Ez a bő 3 milliárd az online reklámtorta kb. 20 százaléka. Az ötöde. Azaz húsbavágó, mi fog történni.
Alapvetően válságban két dolgot tehet egy cég: csökkenti a költségeit, vagy növeli a bevételeit, hogy ezek valamilyékvel - vagy mindkettővel - sikerüljön túlélni. Persze ezek általános üzleti lépések a mindennapokban is, de nézzünk mögé! A költségek csökkentése azt jelenti, hogy a hatékony, de nem annyira hatékony dolgokat kényszerülünk kidobni. A bevételek növelése pedig azt jelenti, hogy igyekszünk mindenáron forgalmat elérni. Értelemszerűen az utóbbi a bizonytalan, ezért az előbbi lépés az, amit látunk és látni fogunk.
A fix költségekből nehezebb engedni, ráadásul egy fellendülés esetén azokat drágább visszaállítani. Egy banknak egy fiókot bezárni költségcsökkenés, de piacról való kivonulás és nehezebb visszalépés is egyben.
Ezért a változó költséghez lehet nyúlni, például a reklámhoz. De az nem működik egyik szektorban sem, hogy nem reklámozunk, mert az majdnem egyenértékű a bezárással: ha nincs reklám, akkor az autókat nem lehet eladni, ha nincs reklám, akkor a vevő nem tudja, hova érdemes pénzt fektetni. Reklámozni tehát kell.
De hatékonyan. Ilyenkor felértékelődnek az olcsó és pontos csatornák. Illetve a hatékony csatornák! Mert például a pénzintézetek esetében a személyes értékesítés drága, de hatékony.
A fentiekből következően elvileg az internetnek jól kellene járnia: az összes kutatás azt mutatja, hogy a rendszeresen netező 42% jórészt fedi a hazai társadalom felső 30%-át, azaz itt úgy lehet elérni a jobb módúakat, hogy közben a szórás kisebb, mint egy szélesebb csatornán (pl. RTL Klub Barátok közt reklámidő). Tehát ha javasolhatok: hirdessünk az interneten!
Nade nem mindegy, hogyan. Ugyanis egyértelműen eladni kell, és nem brandet építeni. De ez már taktikai kérdés, oldják meg az adott cégek ügynökségei a cégek reklámosaival karöltve.
Ugyanakkor mégis féltem az internetet. Sajnos sem a nagyobb bankok, sem az autós cégek nem használták eddig (elég) okosan a netet. Nem voltak rászorulva. Míg egy kkv-nek fontos volt és fontos mai a hatékonyság, addig egy multi inkább az elérést nézte. Hát majd most nem fogja... Meg egyébként is, az internet bonyolult, a tévé meg egyszerű - lehet, mégis azt kéne használni?
A frászt. Nem kéne. De fogják. Azért remélem, lesz pár bátor szereplő, amelyik mégis az internet felé tolja a pénzt (vagy legalábbis innen vesz el legkevésébé), és ha hatékonyan működnek, másik is tanulnak ebből.
Mert reklám kell a válságban is, és az internet hatékony és rugalmas megoldás. Erről ne feledkezzünk el akkor sem, amikor realizáljuk a veszteségeket. Mert azok bizony lesznek még.
Utolsó kommentek