2008. nem volt eseménytelen év, sok olyan változás történt, aminek hosszabb távú hatásai is lehetnek. Az egyik legjobban forrongó piaci szegmens a keresőmarketing volt, ezen belül is a Google egyre jelentősebb szerepe (a másik nagy változást az IWIW hozhatja majd el, de a mérések-kutatások piaca sem egy nyugodt pont volt...). Mára ott tartunk, hogy a hazai piac kikerülhetetlen szereplője lett a Google.hu, és nemcsak egy szolgáltatással.
A folyamatos lokalizáció, azaz a szolgáltatások magyarítása meghozta a hatását, és egyre többen használnak mindenféle google-cuccot. Ahol mégis kiemelkedő a Google, az ugye értelemszerűen a kereső, aztán a videómegosztó és persze a kattintás alapú hirdetési piac, a PPC.
A kereső területén a Google mindent visz: december eleje óta bárhova nyúlunk, ott Google terem. Hiszen a Google.hu mellett az OK.hu (az Origó keresője) alatt is google-szív dobog, a Tangót pedig kivégezte a Sanoma a kedvükért. Persze ez nem jelenti azt, hogy csak Google-t használnak a magyarok, a Live Search (Microsoft) és a Yahoo! is kimutatható, de aki Live-ot vagy Y-t használ az jellemzően használ Google-t is. Azaz egy 90 százalék fölötti lefedettséghez elég a Google...
A videómegosztó területén ugye a YouTube az, amelyik mellett nehezen terem babár másoknak. Igaz, az IndaVideó és a Videa is erős, de a YT akkor is kiemelkedik a piacon. Ez azt is jelenti, hogy hatékonyan lehet vírusvideót teríteni ügyes YouTube optimalizálással, és akár felejthetjük is a többit (persze kár lenne...).
Végül a PPC piac. A PPC kereső része a fentiek alapján tiszta ügy, ha valaki hirdetni akar keresőben, akkor a Google a megoldás. Mert nincs más (gyakorlatilag). A tartalmi hálózat már érdekesebb kérdés. A Google a 2008-at egy hatalmas pofonnal kezdte: miközben az Origó keresője a Google, mégsem az AdSense lett a kattintás alapú szöveges hirdetésekben a partner, hanem az ETARGET. Általában is igaz volt 2008-ra, hogy az ETARGET szinte hazai pályán volt erősebb, mint a Google. Aztán 2008. végére jött a revans, és a Sanoma lapjai (minimális kivételtől eltekintve) Google AdSense lettek, ráadásul ki is ütötték ezzel az ETARGET egyetlen valamekkora forgalmat hozó keresőjét, a Tangót is.
Így állunk most 2009. elején: több fronton vezető, más frontokon látványosan növekvő pozícióban van idehaza a Google. A szolgáltatásai jók (nem tökéletesek, de mégis jobbak, mint a hazaik...), a brand ismert és elismert, az emberek szeretik. Olyan, mintha egy diadalmenet vehetné kezdetét.
Más kérdés, hogy a piacon más szereplők is vannak. Minimális eséllyel 2009. lehet(ne) egy új magyar kereső éve is, az ETARGET kicsit jobb értékesítéssel komolyabban felvehetné a versenyt a PPC-re költött pénzek területén, és talán más frontokon is meg lehet állítani a Google terjeszkedését.
Ez igazából a hazai szereplők érdeke lehetne, hiszen a 2009-ben várható reklámköltés véges, és nem mindegy, annak hány százaléka kerül hazai és mennyi külföldi cégekhez. Már 2008-ban is egy milliárd forint fölött lehet egyes becslések szerint az a pénz, amit a Googlenél költöttünk el hirdetésekre.
2009. lehet tehát az első olyan év, amikor egy külföldi cég válik a legmeghatározóbb erővé a piacon. Kérdés, valóban olyan tiszta út lesz ez, mint amilyennek most kinéz.
Utolsó kommentek