Amikor egy nagy vad meghal, az nem egy egyszerű ügy. Csapkod, menekül, védekezik, és a haláltusája másokra is halálos lehet. Valami ilyesmi jutott eszembe arról, hogy az offline világ egyik apostola ismét rátámadott az online világ üdvöskéjére: vagyis Murdoch ismét nekiment a Google-nek. (Egy érdekes vetülete a történetnek Pollnernél.)
Nem akarok külföldi példákkal jönni, azok annyira megfoghatatlanok. Nézzünk szét idehaza, mekkora is az a lenézett, leszólt offline világ, az online világ tükrében. 2008-as adatokat vadásztam, az idei számok ettől jelentősen nem fognak eltérni (sajnos).
Először is az IAB Adex adata arról, mekkora volt 2008-ban a hazai online reklámpiac: 21,8 milliárd forint.
Szép, nagy szám? A fenéket! Ebben benne van az egész cucc, amit itt a dróton keresztül látunk: az Index.hu, az Origo Corp. iwiw-estül, Freemailestül, a Sanoma online portfólió, a Google, az ETARGET, mindenki.
Megnéztem a piac egyik legnagyobb offline szereplőjének az eredményét. Ez a Ringier, amely ezt szépen nyilvánosságra is hozta. A Ringier forgalma 2008-ban 16 milliárd forint volt, a Népszabadság Zrt-é 6,64 milliárd. Vagyis így együtt (mert ez a kettő szinte egy) 22,64 milliárd forint!
A Ringier+Népszabadság tavalyi forgalma tehát nagyobb volt, mint az egész hazai internet! Jó, persze, ebben a forgalomban nemcsak reklámbevétel van, de akkor is látszik a nagyságrend.
De a dolog még fokozható. Van egy másik offline szegmens, ami annyiban jobban hasonlít az onlinehoz, hogy szintén elsősorban reklámbevételekből él, ez pedig a kereskedelmi televíziók piaca. Azoké, amelyek nem a kábeltévés bevételekből vegetálnak.
A tévés piac legnagyobb szereplője az RTL Klub. A 2008-as évi árbevétele pedig...
35,614 milliárd forint.
Emlékezzünk vissza, a teljes online volt 21,8 milliárd. Ez annak másfélszerese!
Most pedig képzeljük el, hogy ezek a "piciny" piaci szereplők elkezdenek megijedni. Kis túlzással egy havi eredményükből megvesznek bármit az online piacon. Ha valamelyik úgy igazán elkezdene fejleszteni, akkor az onlinehoz képest korlátlan erőforrásai lennének.
Akkor miért nem teszik? Adódik a válasz: mert hülyék. De ez egy rossz válasz. Nem, egyáltalán nem hülyék, hanem üzletileg racionálisak. Minek feccöljenek bele egy olyan piacba, ahol semmi nem biztos, ahol ilyen kis pénzek mozognak? Oké, az RTL lenyomja az Origo Corp-ot, és csinál onlineban 4 milliárdot. Ez kicsit több, mint 10%-os növekedés, miközben igazából nem is térül meg olyan gyorsan.
Nincs hova sietniük, ez a nagy igazság. Majd ha kell, és sikerül időben lépniük, lesz miből váltani. Mert az offline piac már haldoklik, de ez a haldoklás nem 2 perc lesz.
Van idejük, van pénzük. Ráérnek.
Utolsó kommentek