Ha igaz az a mondás, hogy az angol az a nyelv, amit a legkönnyebb "rosszul" megtanulni, vagyis nagyon hamar meg tudjuk magunkat értetni, hiába rossz a nyelvtanunk, pocsék a kiejtésünk és csak alig 150 szót ismerünk, szóval, ha igaz ez a mondás, akkor igaz lehet az is, hogy a marketing az a tudomány, amit a legkönnyebb "rosszul" megtanulni.
Szavakat, módszereket tanulhatunk meg napok alatt, 8-12-24-50 órás képzéseken próbálhatjuk behozni sok év egyetemen tanulható tudását, és ha elég ügyesen elhitetik velünk, hogy minden szép és jó, akkor igazán azt gondolhatjuk, királyok vagyunk, mindent tudunk, amit tudni lehet.
Pedig még csak meg se értettük sok esetben, mi miért van, mit miért csinálunk. Ráadásul egyre többen vannak, akik szakkifejezések mögött valami mást tanítanak. Olyan ez, mint a kuruzslás, csak most nem az életünkkel játszanak, "csak" a cégünk életével. Hiszen ha valamit elszúrunk a marketing folyamatban, akkor bizony a vállalkozásunk is bukhat.
Persze érthető, ha egy alapvetően nem marketinges szeretné megtanulni gyorsan és könnyedén a marketinget, hiszen így nem kell majd annyit költenie. Olyan ez, mint amikor a 600-as SEL Mercedest gázossá alakítják: érthető, hiszen így sokkal olcsóbb, na de akinek van pénze egy ilyen batárra, annak lehetne már pénze igazi üzemanyagra is...
Éppen ezért gondolom nagyon fontosnak, hogy aki a marketing területén ír, az pontosan használja a fogalmakat és pontosan is írja le, mi mit jelent, minek mi lehet a következménye. Az utóbbi hetekben megint belefutottam több olyan esetben, amikor bizonyos fogalmakat valami egészen másra használtak bloggerek, és ennek megfelelően amit javasoltak - bár nem volt hülyeség - de megtévesztő volt.
A legnagyobb baj itt nem is az, hogy a leírt módszer rossz lett volna. Sőt, ezekben az esetekben mind praktikus és jó tanácsot kaphattak az olvasók. A baj az, hogy nem azt kapták, amiről a cím beszélt. Piackutatás helyett tesztet, multi channel marketing helyett integrált marketing kommunikációt, gerilla helyett mondjuk vírust.
Jó, hasznos, értelmes írások - fogalmi tévedéssel. Vajon miért? Nem értett hozzá az, aki írta? Vagy egyszerűen csak így jobban hangzott? Fogalmam sincs. A legtöbb esetben ki se derül, hiszen ennek megkérdezése után a válaszok vagy sértettségre utalnak, vagy azt kapom, hogy most mit lovagolok itt a szavakon, nem ez a lényeg.
Hát tényleg. Nem ez a lényeg. Végül is, ez csak egy ilyen kis tudomány-féle, nem is érdekes. Nem az életed a tét, csak a munkád. Mindegy is.
Vissza is vonulok az elefántcsont tornyom langymelegébe.
Utolsó kommentek