Onlinemarketing blog

Az Onlinemarketing blogon a hazai és külföldi online marketing hírekből, információkból merítek. Ha érdekeset látok, hallok, olvasok, arról elmondom a véleményem. Néha pedig csak leírom, amit szerintem érdemes tudni az internetes, online, digitális marketingről.

Berényi Konrád, tanácsadó

Levél a blognak

Legfrissebbek

Nincs megjeleníthető elem

Fontos dolgok


etarget

Nomen Est Omen

A Konrád férfinév a német Kuonrat névből származik. Elemeinek jelentése: merész és tanács.
Forrás

A Cég

Az Onlinemarketing blogot az Onlinemarketing.hu Kft., mint online marketing és kommunikációs ügynökség vezető tanácsadója és ügyvezetője írja.

Onlinemarketing.hu Kft.

 

Fontos dolgok

Add to Google

Add to Netvibes

Twitteren. Vigyázat, mély víz!

Hirdetések

Közösségi média alkalmazás partnerünk a
pagerider-logo_1.png




Virágcseppek - Bach virágterápia tanácsadás

Utolsó kommentek

  • Mesterséges Geci: Szerintem nem lenne szabad teret adni az AI által készített tartalmaknak. Mostanában fedeztem fel ... (2024.07.05. 07:34) Mesterséges intelligencia, mesterséges tartalmak - podcast
  • Konrad: Itthon én elsősorban Koren Balázsnál láttam ezt a témát: kobak.org/blog/ (2023.10.25. 19:37) Tanulj dolgozni az MI-vel
  • pcmentor: Tudsz esetleg ajánlani olyan blogot, videósorozatot, ahol ezt meg lehet tanulni? (2023.10.24. 23:33) Tanulj dolgozni az MI-vel
  • Aztapaszta: Mindig nagy izgalommal vártam a podcast adását a Meti Heteor-t. Nagyon fog hiányozni. (2023.09.05. 06:45) Jó utat, Kelt!
  • Konrad: @Androsz: valójában számos más téma is van viccelni, és pont azért nem jók az általad sorolt témák... (2023.05.02. 18:17) Mivel viccelj?
  • Utolsó 20

MUNKA!

Nincs megjeleníthető elem

Tagek

8x80 (3) adatbázis építés hónap (5) adblock (15) adverticum (4) AI (5) ajánló (597) analytics (7) apple (3) arukereso (84) arukereso toplista (72) banner hónap (8) blog (234) blogmarketing (64) blogring (97) business blog (40) céges weboldal (14) e-business (11) ebusiness (109) ekormányzat (3) előadás (25) email marketing (47) érdekes (213) etarget (207) etarget qa (4) etarget tippek (33) etarget toplista (128) facebook (182) fórum (6) gépház (100) gerillamarketing (10) google (120) hiba (113) hírek (37) humor (31) iab (4) index (33) instagram (7) internetes fejlesztések hónap (4) internetes stratégia 2007 (8) internethungary2006 (16) internethungary2007 (6) internethungary2008 (4) internethungary2009 (5) internethungary2010 (6) internet hungary 2011 (3) iwiw (74) jog (31) kampány (398) kérdés (7) kereső (63) keresőmarketing (234) keresomarketing nap 2007 (7) keresomarketing nap 2008 (7) keresomarketing nap 2009 (8) keresomarketing nap 2010 (3) keresomarketing nap 2011 (6) keresomarketing nap 2012 (5) keresőoptimalizálás (51) keresőoptimalizálás tematikus hónap (5) kkvmarketing (9) Klub (19) közösség (251) közösségi média (32) kreatív (140) kutatás (100) látogatottság (28) laza (10) LinkedIn (5) MarketingMozzarella (5) Marketing és környezetvédelem (6) Marketing Mozzarella (7) media (3) mediahungary (4) mediahungary2010 (4) mesterséges intelligencia (7) minicrm (7) mobil (35) mobil marketing (23) msn (10) oktatás (43) om eloadasok (4) om tanacsadas (3) onlinemarketing (1368) online kutatas 2007 (7) online marketing tippek (366) podcast (7) polblog (57) pr (29) reklamkonferencia eger (6) reklám célzás hónap (6) rss (23) sem (201) seo (50) smo (47) spam (32) startup (10) startup 2008 (4) startup 2009 (4) startup 2012 (5) statisztika (324) stratégia (23) suu (3) szakcikk (6) szövegírás (45) tabu (5) támogatott bejegyzés (43) tanácsadás (22) tanácsadás hónap (4) tartalom (85) tartalommarketing (6) telefon (3) TikTok (3) turizmus online (5) twitter (13) üzlet (438) üzleti kommunikációs hónap (4) video (117) viral (25) vírusmarketing (30) vlog (4) web2 (142) web22 symposium (7) web2 symposium (17) webáruház (5) weboldal (259) webshop (5) website ergonómia hónap (4) wiki (4) wom (35) www.fenyek.hu (5) yahoo (13) [origo] (15) Címkefelhő

Hirdetési partner


Infinety Online Média és Marketing Kft.

Tel: +36-1-326-0065
E-mail: sales@infinety.hu
Web: infinety.hu
Blog: infinety.blogspot.com

Körkörös ökörködés

Címkék: iwiw facebook

2010.10.08. péntek 23:07 Konrad

A jól védett erődnek az előnye támadáskor mutatkozik meg: bárhonnan jön az ellenség, túl lehet élni, nem fogják elfoglalni. De a jól védett erőd egyben hamis biztonságot és mindenekfölött röghözkötést is jelent: ha megvan az erős védelem, vajon ki akar majd tiszta szívvel és bátran újabb földeket hódítani? A jól védett erőd feladata a védelem, nem a terjeszkedés.

A terjeszkedéshez szabadcsapatok kellenek. Az erődhöz viszont hátország.

Ez jutott eszembe Hírbehozó írása kapcsán, amelyet az iwiw és a Facebook kapcsán, az iwiw esélyeiről írt.

Számomra jelenleg pár dolog tűnik biztosnak: az egyik az, hogy az iWiW valóban tudott nőni 2009-hez képest. Ugyanakkor az idei évi tendenciákból az is világos, hogy ez a növekedési ütem erőteljesen lelassult. Mindeközben a Facebook öles léptekkel mássza meg a hazai látogatottsági toplistát...

A Facebook terjeszkedését önmagában nem a divat diktálja. Ez nagyon kevés lenne. Akkor mi a titkuk? Lehet, idehaza annyira nem is érezzük, de miért van az, hogy egyre több szolgáltatás a Facebook-hoz képest működik? A Google már az ellenfél, nem más közösségi oldal! És bedaráltak mindent: hány helyen találkozunk "Like" gombbal? Facebook belépéssel? Hány cég költözött fel teljes erőbedobással a Facebook-ra?

Mára a Facebook platformmá vált. Mindenféle cizelláltság nélkül: az iwiw akkor éli túl, ha felmegy a Facebook-ra. Ha lesz Like-gomb, ha a Facebook azonosítóval be tudok lépni. És ha a Facebook-hoz képest tud valami pluszt adni.

Az iwiw nem most rontotta el. Az iwiw akkor halt meg, amikor bezárta magát: az applikációk fejlesztése fölöslegesen bonyolult folyamat, az iwiw-en kívül ráadásul gyakorlatilag nincsenek is jelen. Persze valahol ez érthető: a tulajdonos Magyar Telekom sem egy nyitott cég. Ilyen környezetben elmagyarázni, miért kellene együttműködni a konkurensekkel, eleve lehetetlen. Maradt tehát a körkörös védelem: hosszú és bonyolult fejlesztési folyamatok, a mindenről való lekésés. Gondoljuk csak meg: az iwiw Android és iPhone app mennyit is késett a Facebook-hoz képest? Mennyi idővel később lett a tulajdonos mobilhálózatában ingyenes az iwiw elérés? És hány hazai szolgáltatást tudunk, ahol van iwiw kapu? Iwiw kapcsolat? Nos?

És a fő kérdés: mi az, amiben többet tud adni az iwiw?

Aki olvasta Asimov Alapítvány regényeit az megtanulhatta: a nagy szervezetek halála nem azonnal történik. Először csak apróbb, bosszantó hibák vannak. Aztán lassan elkezdenek a kevésbé fontos területeken veszíteni. És még ekkor is megvan a hamis biztonságérzet: nincs itt nagy baj, átmenetiek a zűrök, egyébként sem volt nekünk az a terület fontos. És nézzétek meg, növekszünk! Aztán lesz egy pont, amikor majd felgyorsulnak az események, és hopp, összedől az egész kártyavárként.

De Asimov azt is leírja, hogy lehet megoldás, ha időben lépünk. Igaz, a korábbi szervezetet már valószínűleg nem lehet megmenteni, de lehet valami újat építeni belőle. 

Az iwiw-ből is kellene valami újat építeni. Valami szokatlant, valami működőt. A bázis adott: soha ennyi regisztrált felhasználója nem volt hazai szolgáltatásnak, soha ennyire ismert és elismert brand nem működött a hazai piacon. Az iwiw-ben most megvan az az erő, amire lehet építeni. Csak kellene valaki, aki megmondja végre: oké, ennyi volt, és akkor most építsünk valami újat. És megmondja, mi legyen az az új dolog.

Ötleteim vannak, nem is kevés. És gondolom másoknak is. Lehetne itt még valamit tenni. De az első lépés mindenképpen az alapvető dogmák lerombolása. A jól védett erődöt le kell bontani, a köveket el kell adni, és a pénzből meg kell szervezni a könnyűlovasságot. Annyira jól működött ez már egyszer nekünk, miért ne próbálnánk meg újra?

 

52 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://onlinemarketing.blog.hu/api/trackback/id/tr202357290

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kereso75 · http://kereses.blog.hu 2010.10.09. 07:42:27

A Fb egyik legfontosabb ereje pontosan a bárhová kihelyezhető lájkolós dobozokban van. Mindenhol könnyen megjeleníthető, csináljuk neki az ingyenreklámot.

2010.10.09. 11:59:12

Hát nekem meg a facebook túlzott "nyitottsága", a nemlétező privacy-politika, a lájk gombok mindenfele, ezek ellenszenvesek... igyekszem is kijelentkezni mikor eszembe jut, valamint letiltani a platform applications részt, sajnos nem lehet letiltani általánosságban és kivételeket beállítani.
Erről jut eszembe, el is küldtem egy suggestiont nekik, de gondolom erre is magasról tesznek majd... :/
Ami az egységsugaró júzernek feature, az számomra aggasztó, mert talán picit jobban belelátok, hát nem vagyunk egyformák...

albino combino 2010.10.09. 12:04:34

Én a myvipről már vagy 2-3 éve töröltem magam, az iwiwen fent vagyok vagy 200 ismerőssel, a FB-on meg csak egy kamunevem van nézelődni. Gáz-e vagyok-e?

Szekuriti Blogger · http://szekuriti.blog.hu 2010.10.09. 12:08:02

Én 5 év után átmentem Facebookra, mert az IWIW lassú, bonyolult és használhatatlan. Arra jó, hogy az ismerőseimet tárolja, míg mindenkit fel nem veszek Facebookon.

Varjúdombi mesék 2010.10.09. 12:13:41

Lehet,hogy én vagyok elmaradott,de nem értem mi értelme van 20 éve látott osztálytársak ,excsajok unokaöccseinek,kutyáinak ,alkoholmárkáknak ismerősként való jelölése,megnyilvánulásokra rábüfögni,hogy szeretem vagy nem.Virtuális kertet ápolni,Olyan emberekkel,akikkel egyébként egy szerda délelőtt a villamoson találkozva csak kényszeredett "hogyvagymizuhovamész" szintű beszélgetést vagyok képes,azok hozzászólásait,kállapotváltozásait,fényképeit követni és arra reagálni.Virtuálisan tiltakozni,egyetérteni.Kicsit uncsi ez a "iwiwgáz-facebooktrendi"ség,pusztán mert az egyik külföldi.Hogy ha lesz az iwiwnek valami szokatlan?Mi lyan hűdenélkülözhetetlen funkció van a FB-n?
Most nagyon nem voltam trendi?

Akvyr 2010.10.09. 12:22:14

Az a baj, hogy akármilyen erőfeszítést is tesznek, én akkor is a facebookot fogom preferálni, egy egyszerű okból kifolyólag. Külföldi barátok és ismerősök.

Netuddgi Neiskérdezd 2010.10.09. 12:36:30

Online marketinges létedre megtehetnéd, hogy az iWiW nevét helyesen írod le. Tudsz te, ha az iPhone meg a Facebook is sikerült.

Karnamantra 2010.10.09. 12:37:38

2004 óta (i)wiw, 2007 óta fb tag vagyok. Amikor fb tag lettem, 800 ismerősöm volt wiwen. És mivel nem international (az új neve ellenére), csakis magyar ismerőseim voltak.

Fb azóta 500 ismerősöm lett, aminek egyharmada külföldi, wiwen 50-nel kevesebb, mert mindenki lelép. És lassú, és gáz, hogy folyton kattintgatni kell a reklámbevételek miatt, tele is van reklámokkal, másolta - pár év késéssel - a fb-t, a privacy pedig padlón. Nekem most csak egy oline névjegyzék, havonta lépek be, a fb-hoz képest egyértelműen haldoklik.

AnnaKarenina 2010.10.09. 12:40:03

Azért az az előnye mindig is megmarad az iwiw-nek, hogy magyar (meg persze egyben hátránya is a külföldi ismerősökkel kapcsolatban, de ennek is van megoldása, mindkét közösségi oldal használata). Az eltérő fejlődés szerintem abból adódik, hogy az iwiw-hez képest most fedeződik fel a Facebook, viszont gátat fog szabni a nyelvtudás hiánya (fiataloknál persze remélhetőleg, nem). Ami tetszett, de semmire sem használom, hogy egy kedvenc könyv/film/zene/hobbi kapcsán láthatom, hogy mennyire sokan vagy kevesen szeretik. Ami nem tetszik, s nem győzöm letiltani, hogy gifteket, pohár italokat küldhessenek, szállodát, szolgáltatást ajánljanak, előbbi gyerekes, utóbbi idegesítő.
Nyilván az lenne a cél, hogy a behelyezett reklámok miatt minél több időt töltsenek az emberek ezeken az oldalakon, míg (valószínűleg) a legtöbben az ismerősök egyben tartására használja.

Karnamantra 2010.10.09. 12:40:28

@Varjúdombi mesék: Tudni kell használni, akkor nagy segítség. Kb olyan litániát vágtál le, mint amikor a computer vagy az internet elkezdett terjedni. Mindkettő átvette valaminek a helyét, és - lásd be - mindkettő mára már nélkülözhetetlen. Piac van, ami jobb, az marad meg.

Varjúdombi mesék 2010.10.09. 12:43:30

Nekem is van egy barátom,akinek több mint 600 ismerőse van az iwiwen-facebookon nem t'om-ezek közül aki fontos,azzal tartja a kapcsolatot,a maradék 550 pedig csak úgy ott van.Ettől függetlenül,nem lett több barátja,és semmi hasznost nem ad neki a portálon való részvétel.Nem hiszem,hogy aki kimarad az lemarad valami fontosról.Sőt,igazából az egésznek semmi értelme nincsen.

Karnamantra 2010.10.09. 12:44:18

@kereso: Én mégis örülök neki, hogy olyan dolgokról szerzek nap mint nap tudomást, ami - estelge pénz híján - nem kerül fel plakátnak, ki szórólaponak vagy újságba reklámnak. És ott a másik oldal: én is népszerűsíthetem a saját programjaimat pl. Egyedül vagyok?

Varjúdombi mesék 2010.10.09. 12:49:54

@Karnamantra: Tudni kell használni?Egyet mondj mire?Nekem ezek a portálok egy fontos dolgot hoztak eddig:elveszett telefonszámokat tudtam körbekérdezni.Aki fontos,azzal tartom a kapcsolatot,aki nem -lásd Morzsi kutya/excsaj/régleszart ismerős azzal meg minek?Piac van tény,én pl halat és zöldséget szoktam ott venni,de mégis hol érint ez engem egyszerű -nem reklámcégtulajdonos-halandót a világpiac?

Karnamantra 2010.10.09. 12:55:41

@Varjúdombi mesék: Éppen azt írtam, hogy tudni kell használni. ;) Előbb olvasd végig, értelmezd, aztán hőbörögj tovább.

Varjúdombi mesék 2010.10.09. 12:58:22

@Karnamantra: A piacos hozzászólásból rájöhettél volna,hogy végigolvastam,de még így se jöttem rá mit lehet használni tudni (sic).

Begérke 2010.10.09. 13:10:42

@Karnamantra: Hogyan kell tudni használni? Engem is érdekelne, ugyanis a FB-ból nem látok mást, mint azt, hogy naponta többen küldenek olyan baromságokat, hogy "nyerj egy hétvégét egy welness hotelban" illetve láthatom, hogy milyen eredményt ért el egy játékban. Ez kit érdekel?
A valódi élethez (és nem a mesterségesen generált dolgokhoz) kapcsolódóan van érteleme?

[Sven] 2010.10.09. 13:27:28

Vagy egy évbe került, hogy rájöjjenek, hogy a főoldali keresés teljesen alkalmatlan a célra. Ez alatt az egy év alatt ha nem több - míg rájöttek, hogy minimum egy részletes keresés gombot illene kirakni - rengetegen leléptek. Hetente mínusz 1-2 ismerős. Én is már kamunévre váltottam, két ok miatt vagyok még ott, a nagyfelbontású képek (de már a facebookon is épp most lesznek), illetve egy két értékes klub.

Netkalóz (törölt) · http://narancsfolde.blog.hu/ 2010.10.09. 13:37:26

az nem tűnt fel a blogírónak hogy a fészbuk az világméretű oldal az iwiw meg csak magyar?
jajj....tanulni kéne még ezt+azt.
amúgy meg inkább ciki már fennlenni az ilyen oldalakon, nem beszélve arról hogy az is hülye aki kiadja a privát adatait az ilyen kémoldalaknak.

Konrad · http://onlinemarketing.blog.hu 2010.10.09. 13:43:18

@Netkalóz: nem, nem tűnt fel. Tényleg világméretű? Azt hittem valami hazai sufnituning...
:/

Netkalóz (törölt) · http://narancsfolde.blog.hu/ 2010.10.09. 13:56:04

@Konrad: akkor meg minek hasonlítgatod össze így?
egyébként annyi a közösségi oldal itt is külföldön is mint égen a csillag:)
de minek.
nyilvánvaló hogy a legjobban managelt lesz az első.meg ami mögött jó sok pénz van..
apropo pénz,
nekem inkább az a csoda hogy egy ilyen marhaság ilyen sok pénzt hozhat a fejlesztőjének, főleg ha amúgy ingyenes, tehát nem olyan mint pl.billgécc vindóza amit fizetősen használ a világ.
ezt biztos a cia fizeti:-)
mindenesetre akinek van esze az nem megy ilyen hülyeségekre magamutogatni.

Konrad · http://onlinemarketing.blog.hu 2010.10.09. 14:31:26

@Netkalóz: mert konkurensek. Mert az iwiw-nek lett volna esélye. Stb.

Varjúdombi mesék 2010.10.09. 14:40:58

@Konrad: Miben konkurensek?Mi a vetélkedés tárgya?egyszerre nem lehet valaki mindkettő tagja?És mire lett volna esélye az iwiwnek?Több tagra,fantasztikus bővítményekre(pl tetszik gomb)?

gyilkos fűegér 2010.10.09. 14:46:17

Lassan ideje lesz definiálni a Facebook Eseményhorizontot. Ha élhetek egy javaslattal: a kibertársadalom akkor éri el az F. E.-t, amikor már senki nem tud magáról új tartalmakat feltölteni, mivel már senki nem csinál semmit azon kívül, hogy a Facebook előtt ül.

Esetleg feltölthetek egy videót, amin a gép előtt ülök, amint feltöltök egy videót, amint...

A civilizáció megsemmisül.

Konrad · http://onlinemarketing.blog.hu 2010.10.09. 14:52:29

@Varjúdombi mesék: a felhasználó idejében konkurensek: a két szolgáltatás alapjaiban ugyanarra épül, és az a kérdés, melyiket fogják mondjuk egy év múlva többen használni, illetve melyikben fognak több időt eltölteni.

mig8 (törölt) 2010.10.09. 15:15:39

@Konrad:

Bocs, hogy beleszólok. Abban igazad van, hogy a felhasználó az idejét nem fogja mindkét esetben ugyanarra használni, pl baráti kapcsolatok rögzítése. Viszont akkor mit lehetne tenni, hogy az iwiw megmaradjon?

Szerintem vmi olyasmit, amit a magyar célközönség jobban értékel, vagy nincs meg a másikon. Szvsz amit javasolsz, hogy az iwiw-ből legyen a Facebook elérhető, nos, az nem jó erre.

Varjúdombi mesék 2010.10.09. 15:21:23

@Konrad: A burgerking is tönkrement a mcD miatt,a puma is az adidas miatt,a pepsi is a coca miatt,mert azt többen "használják".Konkurencia szót csak ott érdemes használni,ahol az ember választásra szorul,mondjuk hogy ezt veszi meg vagy azt,de olyan esetben,hogy megnézem a fb-t,majd utána az iwiwet,eléggé nem vagylagosság.Hogy melyiket használják egy év múlva többen lényegtelen,mint ahogy az ráfordított idő is.Ha ilyen egyszerű lenne a dolog,ma már rég mindenre csak egy-egy cég jutna.Másrészt ott van a többi hasonló oldal:myspace,twitter,myvip,hi5, friendster,friendspace,barátikör,orkut stb.Jéé,ezek sem szüntek meg a monopol miatti felzabálódás által.

Konrad · http://onlinemarketing.blog.hu 2010.10.09. 16:54:18

@mig8: nem írtam le, mit lehet tenni. Ötleteket sem. Csak annyit írtam, hogy az iwiw a jelenlegi formájában nem, fog megmaradni. És azt írtam, hogy az alap funkciói egész egyszerűen rosszabbak, mint ugyanazok a Facebookon.

@Varjúdombi mesék: nem tudom, van-e értelme vitatkoznom veled, ha alapvető versenykérdésekben sem értünk egyet. Kérlek, olvass vissza a blogomban, elég sokat foglalkoztam ezzel a kérdéssel, és az általad írtakra szerintem fogsz választ is találni.

mig8 (törölt) 2010.10.09. 19:17:03

@Konrad:

Idézlek: "Mindenféle cizelláltság nélkül: az iwiw akkor éli túl, ha felmegy a Facebook-ra." Én ezt javaslatnak véltem, hogy mit lehet tenni.

Asimov Alapítványa különben nem rossz hasonlat, de talán nem a legjobb. van pár lényeges különbség. Pl a részvétel az iwiwen önkéntes, mehetsz az fb-re is, vagy máshova. Ettől függetlenül tényelg nem kellene vesznihagyni az iwiwet.

Konrad · http://onlinemarketing.blog.hu 2010.10.09. 20:54:30

@mig8: ja, értem. Ez nem egy igazi megoldás, ez csak egy fricska :) Bár komolyan gondoltam: az iwiw-nek egy lehetséges út, hogy a Facebook-ot is beköti. De ez önmagában kevés, azt is írtam: "És ha a Facebook-hoz képest tud valami pluszt adni."

mig8 (törölt) 2010.10.10. 11:47:52

@Konrad:

Értem, ezek szerint enyhe irónia. nem értettem :-)

Jó, de akkor találjuk ki, hogy mit lehet tenni (leírni nem kell)! Aztán elő kell venni az iwiw tulajdonosát is és meg kell fogni vmivel. (Ej, szívesen ott lennék, amikor ezt csinálod!)

Mr.Insider · http://insider.ruul.hu 2010.10.10. 12:23:04

Nem teljesen értem a tisztelt kommentezőket... mindenki a saját véleményét próbálja leírni, holott Konrád egy ágazati jelenségről írt és arról, hogy milyen evolúción mennek keresztül a közösségi rendszerek.

ha ebből az aspektusból olvassátok el az írását, már sokkal izgalmasabb kérdések vetődnek fel. Nevezetesen az iWiW erőddé válássa a MT miatt volt szükségszerű? A mostani iWiW-mentő lépések miért nem jártak eredménnyel, egyáltalán járhatnak-e még eredménnyel? Ha nem járhatnak eredménnyel, akkor nem kellene elkezdeni új "erődöt" építeni, pontosabban nem kellene vajon kiküldeni a szabadcsapatokat? Egyáltalán mi a "szabadcsapat" fogalma az online térben?

És ez utóbbi gondolat a legizgalmasabb!! Szerintem ez a jövő és ahogy az USA-beli startupokat nézem, mindenki ezen kezdett el dolgozni!!!

Grat Konrád egy teljesen más irányból jutottál el arra a gondolatiságra, amin már én is nyár óta gondolkozom.

Szabadcsapat - ez a kulcs!

2010.10.10. 13:41:20

az a szép, hogy már egyes tévéreklámok végén is kiteszik a saját fészbuklinkjüket

L3NDV4I N0RB3RT 2010.10.10. 19:35:51

A kommentek feléig bírtam.

A témával kapcsolatban már azt hiszem valahol, talán egy-két blogban vagy fórumban írtam és majd tervezek cikket is írni róla.

Tehát az iWiW, Facebook és még ki tudja milyen általános, globális (érthető ez helyileg (pl. ország) vagy világméretben) S.N. rendszerek valójában semmire sem jók.

Kapcsolattartás? Igen, de kérdem én, hogy mitől jobb egy virtuális térban tartani a kapcsolatot emberrekkel, mint felépíteni egy olyan névjegyzéket a mail kliensben, amiből hétvégén csemegézve dobok egy-két valóban értékes megkeresést. Vagy a telefonom névjegyzéke alapján indítok egy valóban személyes (hang) megkeresést.

Nem mondom, hogy a S.N. rendszerek nem jók, hogy az ördögtől valók. Sőt, nagyon is jók. Csak ezt jól kellene csinálni. Nem az kell, hogy egy S.N. rendszer célja legyen, hogy minél több userből álló, tágas közösséget látszólag összefogjon, mert ennek értelme nincsen.

Azért nincsen, mert bár volt azt hiszem több, mint 300 "ismerősöm" még tavaj iWiW-en, amikor töröltem magam, de érdemi új kapcsolat nem születet ezen S.N. rendszer által. A régi emberek 90%-ával pedig nem tartottam a kapcsolatot, mert nem.

Az ember időről-időrel frissíti az ismeretségi körét, a régiekhez pedig max. akkor nyúl vissza, ha szüksége van rá, vagy éppen olyan kaliberű emberről van szó, akivel akár évtizeken keresztül is kapcsolatban vagyunk -- nagyon kevés az ilyen ember egy adott ember életében.

Tehát érdemi közösségépítést csak és kizárólag úgy lehet folytatni egy WEB-es S.N. rendszerben, ha minél szűkebb területre célzunk és valódi közösséget, a közösség tagjai között valódi interakciókat szervezünk.

Persze ezzel nem lehet érdektelen reklámokkal (akár dollár) milliókat keresni, de értéket termeteni, és célirányos közösséget építeni lehet.

Tehát megint ott tartunk, hogy kérdés: mi az iWiW és Facebook valódi célja? Mert szerintem a pénztermelés és nem a valódi közösségépítés.

A vázolt ötletre, hogy miként lehet egy WEB-es rendszerrel közösséget építeni, arra már van egy ötletem, egy éven belül beindul a site. És mint írtam kicsi a célközönség. Konkrétan egy város lakóira fókuszán (10.000 fő alatti város). És ami a legfontosabb: a rendszer célja a valódi közösség építése, a WEB felhasználása arra, hogy (csúnya kifejezéssel élve) offline közösséget építsünk. Tehát a WEB-es S.N. rendszer eszköz, nem pedig cél.

L3NDV4I N0RB3RT 2010.10.10. 19:47:10

@Lendvai Norbert: az utolsó bekezdés vége kicsit félreérthető.

Persze nem csak arra kellene felhasználni egy WEB-es S.N. rendszert, hogy azon keresztül "offline" közösséget építsünk és ezen közösségben legyenek új ismeretségeink.

Csak ennek ellenkezője, az online szerveződés már a webkettes, social network-ös, onlinemarketinges jómegmondós korszak előtt is létezett és olyan hétköznapi volt, hogy az ember észre sem vette -- nem akart neki minden áron bullshit marketinges nevet adni.

Ezeket hívták úgy, hogy: levelező lista, meg úgy, hogy fórum és később lett népszerű a blog.

Értem én, hogy marketingeseknek is kell valami kenyérkereseti lehetőség ebben az új (és még igencsak formálódó) WEB-es világban, de azért nagyon-nagyon túlzásnak érzem azt, ami itt az utóbbi években -- nagyon durván parasztvakítósan -- megy ...

2010.10.10. 20:15:05

szerintem a fészbuk szuper jó dolog :)

ha néhány dolgot le lehetne tiltani benne akkor már majdnem tökéletes lenne

sok érdekes és remek embert lehet megismerni és követni benne, meg nagyon sok hasznos dolgot publikáló oldalakat/embereket

L3NDV4I N0RB3RT 2010.10.10. 20:49:39

@B.Cs.: a különböző egyszerűsítő megoldások esetén sokan felhozzák azt az érvet -- amit egyékbént jogosnak tartok --, hogy az átlag, nem poweruser netező is tud tartalmat publikálni.

Ez jó, nagyon jó. De!

Sajnálatos módon az átlagusernek nincsen meg a technikai háttere, elméleti tudása, sok esetben esetlen, nagyon esetlen, sőt néhány esetben vizuálisan egyszerűen borzalmas az, amit csinál. De ott van mögötte az érték, a szándék, az elszántság.

Ezért én azt gondolom, hogy két út létezik.

Az egyik az, hogy adunk az emberek kezében olyan szolgáltatásokat, melyek sok szempontból megoldják azt, amit ők nem tudhatnak; legalábbis a kezdetekkor még biztosan nem. Ilyenek pl. a különbözö blog szolgáltatások. De ezzel az a bajom, hogy nem hozzák azt a színvonalat az egyes rendszerek, amit én elvárnék. Működnek, de nincsen meg az a plusz, amit egy igazán komoly háttértudású poweruser meg tudna csinálni.

Tehát az irány jó, de az én elvárásaimnak, az értékteremtő faktornak nem eléggé felelnek meg.

A másik út pedig, hogy vannak olyan emberek, akik valamilyen módon felkarolnak csoportokat és segítik őket -- na ez az igazi közösségi szellem.

Az egész dolog ott bukik meg vagy éppen kezd szárnyallni, hogy mit akarunk. Elsődlegesen pénztermelő gépezeteket csinálni a WEB által és mellékesen valamit adni az emberek (mert ezt muszáj), vagy. Vagy első helyre vesszük az értékteremtést és majd az idők során keresünk megoldást arra, hogy a gépezet hogyan működhet, hogyan lehet profitábilis -- vagy nullszaldós, mert nem kell mindig profitot termelni, az értékteremtés ennél sokkal fontosabb.

Ennyin múlik minden. Vagy pénz vagy érték. A kettő közül az egyiket az első helyre kell tenni. Amíg a pénz van ott ...

2010.10.10. 21:43:50

@Lendvai Norbert: nekem a fészbuk szórakozás, egyfajta kikapcsolódás, időtöltés

L3NDV4I N0RB3RT 2010.10.10. 22:21:27

@B.Cs.: neked. De ezen a blogon Konrád és még számtalan onlinemaketinges, én-tudom-a-tutit SMO-s ember aztat mondja a business szektornak, hogy go Facebook.

Én meg nem tudom megérteni, hogy miért jobb egy Facebook page, ami megítélésem szerint egy általánosítot sz@rkupac -- itt jegyezném meg, hogy nekem, mint 15+ éve számítógépező embernek a Facebook egy használhatatlan sz@r az iWiW felületéhez képest --, mint egy a cég által létrehozott, a tényleges üzleti céljaira kihegyezett -- a vállalat többi IT rendszerével jól integrált -- brand site. Nem csilli-villi flash site, hanem egy olyan, amivel érdemben el lehet érni a leendő ügyfeleket. Olyan megoldásokat alkalmazni, amivel értéket képviselünk a meglévő és leendő ügyfelek felé.

Tehát én úgy értelmezem ezt az egészet, hogy a T megvette reklámfelületnek az iWiW-et -- amiből én az AdBlock-kal gyakorlatilag minden reklámot kinyírtam; AD szervereket alapból tiltom --, a Facebook jön fel, még nem tudni miért (mármint milyen üzleti szándékkal) és vannak még sokan, akik megítélésem szerint pénzt akarnak, méghozzá qrva sok pénz.

Jön a marketinges, meg aki eddig is a reklám businessből élt és látja, hogy ebből (S.N.) lehet valamit kihozni -- természetesen pénzt. Aztán, mint ahogyan az előző post-ra is reagáltam, sikitozva rohangálnak egymás között, amikor ez eddigi zsé mennyiség apadni kezd ...

Itt is leírom: a jelenlegi válság szépen példázza, hogy ha lassan is, de ez a gusztustalan profitorientált, értéket nem vagy csak minimálisan teremtő, az emberek valós gondjait nagy ívben lesz@ró kaptialista gazdasági berendezkedés romba dönti a Földi társadalmakat.

Én komolyan aggódom amiatt, hogy az én unokáim 2060-70 környékén kb. 20-30 éves korukban mit fognak kezdeni az életükkel ...

Konrad · http://onlinemarketing.blog.hu 2010.10.10. 23:17:25

@Lendvai Norbert:
Mindenre nem hiszem, hogy fogok válaszolni, és az is biztos, hogy totál nem értünk egyet már az alapokban sem...

Miért menjen egy cég a Facebook-ra? Miért nem elég a saját brand site? Amiért a boltok jobban mennek a plázákban: mert itt vannak az emberek. Ha már egyszer valaki Facebook-on van, akkor ott nagyobb valószínűséggel megnéz valamit - mondjuk egy bejegyzést az üzenőfalán -, miközben brand site-ra csak sok-sok pénzért lehet odavinni. Nem mindegy.

Én kapitalista vagyok. Hiszek abban, hogy az a fajta gazdasági működés, ami a kapitalizmus sajátja, működik. És bár nem működik jól, de jobban működik, mint bármi más. És ennek a rendszernek az egyik eleme a reklám. A reklám, amit lehet, hogy utálunk, de hat ránk. Nem is kicsit. Persze lehet jól és rosszul is csinálni a reklámokat, igen. De ha rossz reklámot látsz, akkor azért ne dobd ki magát a reklámot - hisz te is írod, vannak jó reklámok is.

És javaslom, olvasd el a Vénusz üzlet című könyvet. Nagyon fog neked tetszeni :)

L3NDV4I N0RB3RT 2010.10.11. 00:07:13

@Konrad: egyrészt nem a reklámmal magával van bajom, mert ha megemlítem a havernak, hogy jól helyrepofozta XY szerelő az autómat az is reklám és ha azt vesszük, akkor SM, csak nem online.

A bajom a reklám megvalósításával és a legtöbb esetben a reklámozott termék és/vagy szolgáltatás értékteremtő faktorával, ezen keresztül az alkalmazott reklám, azon túl a reklámeszköz társadalmi szempontból nézett hasznosságával van -- ami sok esetben egyenlő a nullával.

Ami pedig a Facebook és a pláza hasonlatot illeti. Érdekes dolog ám ez, mert múltkor voltam moziban a veszprémi plázában a Cinema City-ben (látod, már ez is reklám és nincsen is vele gond). Ha körbejárom a plázát, akkor a legtöbb bolt pl. újgazdag, márkaszerető, trendmániás divatbuzinak szól -- elnézést, de én a plázában ezt láttam.

Ez pedig egy nagyságrenddel nagyobb fogyasztási árat jelent, mint azoknak az embereknek a pénztárcája, akinek a valós problémáira termékeket és szolgáltatásokat kellene árulni, szolgáltatni.

De egyébként azt hiszem nem értetted meg, vagy én nem írtam egyértelműen. Olyan brand site kell, ami ad valami olyat, amit FB-on nem lehet megkapni, megvalósítani. Hogy hozzak egy jó példát is a T háza tájáról. Elektronikus-hívásrészletező rendszer. Ez megítélésem szerint egy olyan IT szolgáltatás a WEB-es rendszerük által, mely értéket termet és mint írtam, szoros kapcsolatban van a többi IT rendszerükkel.

A WEB-et ilyen és hasonló megoldásokra kellene felhasználni, nem pedig arra, hogy a TV helyett költöztessük át a céges "pofádba toljuk magunkat" típusú jelenlétünket a Facebook-ra.

Persze te nem is kommunikálhatod az ellenkezőjét, mert ebből élsz. Hülyén is nézne ki, ha az ellenkezőjét kommunikálnád annak, amiért pénzt kérsz és kapsz.

Persze ettől még elfogadom, hogy te ebben hiszel, csak én úgy látom, hogy az SMO és egy FB page igen kevés ahhoz képest, ami a WEB-es megoldásokban rejlik.

Az embereket el kell érni, de nagyon-nagyon rossz megoldásnak tartom, hogy nagy tengerekbe beleszórunk egy csomó csalit, aztán a nagy számok törvénye alapján csak lesz aki ráharap.

A mai gazdaság kb. úgy néz ki, hogy mindenki minél nagyobbra akar nőni, mindenki minél tágabb térben (nemzetközi vagy világszinten) akar eladni. Ebből következnek ezek a fajta megoldások, hogy a FB-ra kell menni.

De mint írtam, van olyan ötletem, amit egy kb. 6-7.000 fős városnak szánok, a megítélésem szerint értékteremtő kezdeményezés, valós emberi kapcsolatok építése a végső cél egy WEB-es rendszeren keresztül.

A FB egy ilyen S.N. rendszernek eleve nem lehet platformja, hiába van ott a célközönségem mondjuk fele.

Tehát alapvetően azért nem értünk egyet, mert a gazdasági pénzőpontunk merőben más.

Te olyan cégeknek dolgozol sejtésem szerint, akik egyre nagyobbra akarnak nőni, esetleg idővel terjeszkedni külföld felé.

Én meg olyan gazdasági entitásokban hiszek, akik minél kisebb célközönség igényeit elégítik ki. Kis haszon, kis célpiac, de ott valós igények kielégítése, végtelen növekedés helyett folyamatos sznívonalemelés. Sok ilyen kis gazdasági entitás egy virágzó mikroközösséget alkothat. Sok virágzó mikroközösség pedig nagyobb léptékben egy élhetőbb életteret jelent.

Persze ettől függetlenül jó, hogy vannak globális gazdasági entitások, de ha mindenki az akar lenni (márpedig a legtöbb helyen ezt nyomatják, hoyg nőni, terjeszkedni kell), akkor megszűnik létezni a mikró, aztán csodálkozunk, amikor egy 5.000+ fős városban mindennapi szükségletekhez termékek és szolgáltatások nem állnak rendelkezésre, vagy nem elég gyorsan, vagy nem elég jó minőségben.

L3NDV4I N0RB3RT 2010.10.11. 00:13:26

@Konrad: Nem jólmenő boltra van szükség, hanem olyan boltra, ami _valós_ igényeket elégít ki. Ha pedig így tesz, akkor 100%, hogy megkapja a "jólmenő bolt" plecsnit.

A McDonald's is jól megy, mégsem a kedvenc hamburgeresem. Inkább megyek egy középkorú hölgy kis büféjébe, ahol 2x annyit kapok a pénzemért, finomabb (persze ez szubjektív) és van egy olyan plusz, ami a Mekiben nincsen.

Egy plázában hiába megy jól egy 20.000-40.000 Ft-os árkategóriájú ruházati bolt -- persze ehhez kell egy ilyen réteg is, egyébként ugye nem megy a bolt --, ha én bemegyek és nem találok magamnak ruhát, vagy éppen nem olyat, amilyet szeretnék.

Az egyedi igények kielégítése nem lehetsége abban a gazdasági berendezkesében, amiben jelenleg vagyunk. Pedig annál nagyobb üzleti siker, mint az egyedi igények maradéktalan kielégítése nem igazán van -- persze szerintem.

Konrad · http://onlinemarketing.blog.hu 2010.10.11. 00:19:40

@Lendvai Norbert: ha egy üzlet nem megy jól, akkor bezár. Akkor megy jól, ha van igény a termékeire. Valós igény. Amit írsz, az a dolgok abszolút félreértelmezése szerintem.
Én nem látom azt, hogy az egyedinek ne lenne esélye. Sőt, azt látom, hogy éppen az egyedi dolgok korát éljük. Más kérdés, hogy a mai egyedi dolgok nem azok, amik voltak 30 éve.

És hát ez az általad folyamatosan hangoztatott "valós igény"... Tudod, ha a TESCO-ban nem érné meg vásárolni, nem lennének TESCO-k. És van is számtalan példa olyan multiról, akiknek nem érte meg, ezért jöttek, láttak, vesztettek és elmentek. Csak a valós igény mentén lehet üzletről beszélni.

L3NDV4I N0RB3RT 2010.10.11. 00:33:41

Tudok olyan kereskedőt, aki 5+ országban forgalmaz. De nem megy jól, nem megy úgy, ahogyan mehetne és közel sem teremt olyan társadalmi értéket, mint ami a meglévő piaci és egyéb háttere miatt lazán elérhető lenne. És ha ilyet látok, akkor szomorú vagyok és csalódott az ilyen és a hasonló gazdasági szereplők miatt ...

A Tesco-ba mi (család) csak és kizárólag akkor megyünk vásárolni, ha éppen olyan akció van, ami miat megéri elmenni oda. Egyébként a legtöbb dolog meg éppen annyiba, vagy többe kerül, mint máshol.

Tesco-ba azért járnak, mert egy helyen megkapnak mindent. Valósnak tűnő, de éppen csak az emberi lustaságot kihasználó piacai válasz ez. Nem jó irány egyébként, lásd a S.P. azon részét, amiben a Walmart szerepel; ennyit a Tesco-ról és az ilyen üzletekről.

Elvileg megkapni több dolgot egy helyen. De a gyakorlatilag pl. a legkisebb Tesco-ban nem lehet kapni Cerbona műzli szeletet.

Tudod az baj, hogy amire te ráhúzod, hogy valós igény, mert megy az üzlet és ha nem menne, akkor bezárnának, az a kapitalista gazdaság által keltett fogyasztási igény, nem pedig valós igény ...

És innentől nem értünk egyet. Ezzel végülis nincsen is baj. Csak azért jó, ha egyfajta nézőpont mellett ott van egy másik is.

Azt pedig csak halkan jegyzem meg, hogy miért is jó az bárkinek is, hogy Kínában éhbérért folyik a gyártás, itthon pedig akinek nincsen magasabb iskolája és éppen el tudná végezni azt a munkát, az nem kap munkát, mert nincsen hova menni dolgozni?!

L3NDV4I N0RB3RT 2010.10.11. 00:43:21

@Lendvai Norbert: Egy nagyon fontos gondolatot kihagytam ebből az egészből.

Ma kb. úgy néz ki, hogy ha minőséget akarsz, akkor fizess extra árat.

Na ezt utálom a legjobban. Ezt a gusztustalan "extra profit" hajhászást, ami miatt csak a szopás van egy céltudatás vásárlás esetén.

Mondok példát: annó amikor megcsinálták a pendrive-ok vezérlőjét rájöttek, hogy olcsón jó sebesség érhető el. Hogyan csináljunk ebből extra profitot? Butítsuk le a sebességet, adjuk a normál áron, az egyébként meg "filléres" vezérlőt adjuk extra áron.

Na ez az, ami igazán gusztustalan a jelenlegi gazdaságban. És nevetséges, hogy az elfogadható ár (és most ne a valódi átlag HU keresetet nézzük), nem tartalmaz olyan arányú minőséget.

Ma korrekt áron silány minőséget lehet kapni, mind a legtöbb termék, mind a legtöbb szolgáltatás esetén.

Gyakorlati példa megintcsak IT vonalról. 10-15 éve egy CD lemezt nem lehetett eltörni, csak meghajlítani, volt benne anyag. Ma meg olyan szinten szilánkosra törik, hogy öröm nézni.

Számítógépház. 10 éve egy 10e Ft-os ház masszív volt. Ma egy 10e Ft-os ház olyan papírvékony lemezből van, hogy egy durvább sebességű CD/DVD olvasás szétrázza a házat.

Billentyűzet. Profi, slim, scissor-type billentyűzetet PC-hez nem lehet kapni itthon, de 50.000+ Ft-ért gamer billentyűzet az van. Értékrend eltolódás kérem szépen, és ez nem jó, csak és kizárólag a kereskedőnek, a célirányos vásárlónak nagyon nem.

És számtalan dologgal kapcsolatban lehetne még példát hozni.

L3NDV4I N0RB3RT 2010.10.11. 00:48:58

@Lendvai Norbert: és akkor nem beszélve azokról a dolgokról, hogy rövidített termékciklust vezettek be, hogy vegyél, vegyél, vegyél ...

L3NDV4I N0RB3RT 2010.10.11. 00:52:14

Egy követendő példa: haszonkulcs.hu/cikk/cegvezetes/442-az-uriszabo-a-becsuletevel-felel-a-munkajaert--

Idézet az interjúból:

"Haszonkulcs.hu: Milyen stratégiát követ a cég, mi a sikerük titka?

J.T.: Üzletünk híre szájhagyomány útján terjed. A növekedés nem cél, mert szeretjük személyesen ellenőrizni az összes munkafolyamatot. Azért sem szeretnénk terjeszkedni, mert az ügyfelek értékelik azt, hogy bármikor keresik fel üzletünket, ugyanaz a szabó – aki jól ismeri az alakját, az igényeit – készíti el az öltönyüket."

Na ez a valós, egyedi igény kielégítése ...

L3NDV4I N0RB3RT 2010.10.11. 00:54:27

Így utólag pedig elnézést, hogy off irányba vittem a kommenteket, de az utolsó két bejegyzés kihozta belőlem, amit már néhány korábbi bejegyzésed olvasása alkalmával majdnem post-oltam.

Konrad · http://onlinemarketing.blog.hu 2010.10.11. 00:54:42

@Lendvai Norbert: nem. Ez valós, de speciális, egyedi igény kielégítése. Ennek megfelelően az így elkészült ruha drágább, mint a tömegáru konfekció.

L3NDV4I N0RB3RT 2010.10.11. 01:06:23

@Konrad: és mi értelme van a konfekciónak, amikor az egy elég nagy, nem elhanyagolható méretű vásárlóerőnek nem megfelelő termék ...

A tömegtermelés az általános igényeket elégíti ki. Ez ma kb. azt jelenti, hogy ha neked nem jó az általános, akkor fizess extra pénzt.

Amiről én beszélek, ott pedig viszonylagos lokalitásban, kis mennyiség, az általad speciálisnak -- részemről valósnak -- nevezett kereslet találja meg a kínálatot.

Mint mondottam, így nem lehet dollár milliókat keresni, de nem is szabadna, hogy ez cél legyen ...

Konrad · http://onlinemarketing.blog.hu 2010.10.11. 01:14:42

@Lendvai Norbert: miért nem szabad, hogy a gazdagság cél legyen?

És hát a konfekció láthatóan elfogy, nem? Ha nem fogyna el, akkor nem lenne, és mindenki saját szabóhoz járna.

Azt kellene látnod, hogy a tömegtermelés elérhetővé tett olyan dolgokat a tömegeknek, amik korábban csak a gazdagok számára volt elérhető. Pl. ruhában: egy öltöny manapság bárki számára elérhető, nincs benne semmi luxus. Az egyedileg szabott öltöny viszont drága, így nem is érhető el mindenkinek. És drága, mert az egyedi gyártás szükségszerűen többe kerül, mint a tömegtermelés.
Én pl. vettem már normálisan kinéző öltönyt 10e Ft-ért. Nem gagyi, de persze tömegcucc. Nem azzal járok bálba, de sok alkalomra mégis jó. Ugyanakkor egy szabatott öltönyt sehol nem kapok meg ennyiért, nem igaz?

L3NDV4I N0RB3RT 2010.10.11. 01:39:15

A gazdagsaggal alapvetoen nincsen gond, ha ennek eleresekor megfelelo merteku tarsadalmi ertek teremtodik. Valljuk be, egy Tesco eseteben, egy a munkasat nem jol megfizeto nagy ceg eseteben ez az erekteremtes hianyzik. Ennek kovetkezmenyeit latjuk minden nap, csak korul kell nezni.

A konfekcio eseteben nagyon nem mindegy, hogy azert fogy el, mert kielegiti a vasarloi igenyeket, vagy azert mert ar/ertek aranyban a jelen gazdasagi berendezkedes kovetkezteben nincsen alternativa.

A tomegterneles nem feltetlen rossz, en ezt nem is allitom. Csak ezzel az eszkozzel elni es nem visszaelni kellene ...

Oltony. De gondolom az az oltony nem is fog kibirbi annyit, mint a cikkben emlitett egyedi darab. Igy pedig mar nem draga.

Csak ugye a(z extra) profit orientalt gazdasag alappillere az hogy fogyassz, sokat es ezt tedd most ...

[imi] · http://twitter.com/forgoimi 2010.10.11. 10:42:15

volt már az az állatfajta, amelyik iwiw helyett wiw-et ír és hozzáteszi, hogy ő már akkor regisztrált, amikor még senki más?


süti beállítások módosítása