Ma meghallgattam a Barcamp konferencián azt a beszélgetést, ahol a közösségi vásárló oldalak képviselői "csaptak össze". Maga a beszélgetés számomra jelentős plusz információt nem adott, ellenben sok kis apró elemmel gazdagodott a tudásom. De végig motoszkált bennem valami, amit aztán nem kérdeztem meg, de most kiírom magamból.
Elöljáróban azt tudni kell, hogy a közösségi vásárló oldalak a nagy kedvezményekre "hajtanak". A Bónusz Brigádon pl. az 50%-os kedvezmény a minimum. (Rajtuk kívül még a Kuponvilág és a Veddvelem képviseltette magát ezen a kerekasztalon.) Igaz, sok területen nem lehet ekkora kedvezményt adni, hiszen pl. az IT termékek esetében az 5-10%-os kereskedelmi árrés a jellemző, és általában a termékek nem bírják el az ekkora kedvezményeket. Így elsősorban a szolgáltatások területe az, ahol aratnak az ilyen oldalak.
És a problémám pont ezzel van. Ki veszi igénybe ezeket a kedvezményeket? Az oké, hogy pl. sok a 25 fölötti nő, de ez persze következik kb. a kedvezményesen elérhető szolgáltatások köréből is. De ennél többet nem tudunk. Pl. azt sem, hogy megvette volna a kedvezményes terméket, ha azt teljes áron adjuk? Például valóban abba a szállodába ment volna el wellnesselni, vagy csak az olcsósága miatt választotta?
Ez nagyon nem mindegy, főleg akkor, ha stratégiába akarjuk illeszteni ezt a fajta eladási formát. Miért?
Két okból adhatunk kedvezményt. Az egyik ok az, hogy "belefér". Ha olcsón adjuk, így is keresünk rajta, igaz kevesebbet. Tipikusan ilyenek a szolgáltató cégek: a fodrász a féláron is keres, egy szálloda a féláron adott szobán sem bukik, ha azt az egyébként szabad kapacitására használják föl. Akinek belefér, annak mindegy, hogy aki megvette, az legközelebb is hozzá jön-e, az a lényeg, hogy akkor és ott plusz bevételt termelt.
A másik ok, amiért kedvezményt adhatunk, az a reklám. Odaadjuk olcsón, ráfizetéssel, csak azért, hogy próbálják ki az adott terméket vagy szolgáltatást. Ha ugyanis tetszik azoknak, akik olcsóbban kipróbálták, talán hajlandóak lesznek drágábban is megvenni, amikor már nincs kedvezmény.
Szintén reklám ok az is, amikor ilyen formában akarunk valamit terjeszteni. Például ha csináltatnék Onlinemarketinges pólót, és azt bevinném egy ilyen hálózatba extra kedvezménnyel: nekem az akár jó is lehet, hogy mások magukra öltik a reklámomat.
De nem tudom jelenleg, hogy a vásárlói csoportok kikből állnak. Vajon vennének újra és újra? Vajon olyan emberek, hogy örülnék, ha reklámhordozóim lennének?
Azt gondolom, ez nagyon fontos kérdés. Ezen múlhat ugyanis, hogy meddig lehet bevonni újabb és újabb cégeket, meddig és kiknek lesznek érdekesek ezek a szolgáltatások.
Persze megértem, jelenleg a felfutás fázisában vagyunk, piacszerzés folyik, és még csak most alakul ki, hogy kik lehetnek a nagy szereplők, milyen üzleti modellek működnek. De akkor is érdemes elgondolkozni a fentieken. Most még nem késő ilyen irányban és figyelni, mi történik ezeken az oldalakon.
Utolsó kommentek