Onlinemarketing blog

Az Onlinemarketing blogon a hazai és külföldi online marketing hírekből, információkból merítek. Ha érdekeset látok, hallok, olvasok, arról elmondom a véleményem. Néha pedig csak leírom, amit szerintem érdemes tudni az internetes, online, digitális marketingről.

Berényi Konrád, tanácsadó

Levél a blognak

Legfrissebbek

Nincs megjeleníthető elem

Fontos dolgok


etarget

Nomen Est Omen

A Konrád férfinév a német Kuonrat névből származik. Elemeinek jelentése: merész és tanács.
Forrás

A Cég

Az Onlinemarketing blogot az Onlinemarketing.hu Kft., mint online marketing és kommunikációs ügynökség vezető tanácsadója és ügyvezetője írja.

Onlinemarketing.hu Kft.

 

Fontos dolgok

Add to Google

Add to Netvibes

Twitteren. Vigyázat, mély víz!

Hirdetések

Közösségi média alkalmazás partnerünk a
pagerider-logo_1.png




Virágcseppek - Bach virágterápia tanácsadás

Utolsó kommentek

  • Mesterséges Geci: Szerintem nem lenne szabad teret adni az AI által készített tartalmaknak. Mostanában fedeztem fel ... (2024.07.05. 07:34) Mesterséges intelligencia, mesterséges tartalmak - podcast
  • Konrad: Itthon én elsősorban Koren Balázsnál láttam ezt a témát: kobak.org/blog/ (2023.10.25. 19:37) Tanulj dolgozni az MI-vel
  • pcmentor: Tudsz esetleg ajánlani olyan blogot, videósorozatot, ahol ezt meg lehet tanulni? (2023.10.24. 23:33) Tanulj dolgozni az MI-vel
  • Aztapaszta: Mindig nagy izgalommal vártam a podcast adását a Meti Heteor-t. Nagyon fog hiányozni. (2023.09.05. 06:45) Jó utat, Kelt!
  • Konrad: @Androsz: valójában számos más téma is van viccelni, és pont azért nem jók az általad sorolt témák... (2023.05.02. 18:17) Mivel viccelj?
  • Utolsó 20

MUNKA!

Nincs megjeleníthető elem

Tagek

8x80 (3) adatbázis építés hónap (5) adblock (15) adverticum (4) AI (5) ajánló (597) analytics (7) apple (3) arukereso (84) arukereso toplista (72) banner hónap (8) blog (234) blogmarketing (64) blogring (97) business blog (40) céges weboldal (14) e-business (11) ebusiness (109) ekormányzat (3) előadás (25) email marketing (47) érdekes (213) etarget (207) etarget qa (4) etarget tippek (33) etarget toplista (128) facebook (182) fórum (6) gépház (100) gerillamarketing (10) google (120) hiba (113) hírek (37) humor (31) iab (4) index (33) instagram (7) internetes fejlesztések hónap (4) internetes stratégia 2007 (8) internethungary2006 (16) internethungary2007 (6) internethungary2008 (4) internethungary2009 (5) internethungary2010 (6) internet hungary 2011 (3) iwiw (74) jog (31) kampány (398) kérdés (7) kereső (63) keresőmarketing (234) keresomarketing nap 2007 (7) keresomarketing nap 2008 (7) keresomarketing nap 2009 (8) keresomarketing nap 2010 (3) keresomarketing nap 2011 (6) keresomarketing nap 2012 (5) keresőoptimalizálás (51) keresőoptimalizálás tematikus hónap (5) kkvmarketing (9) Klub (19) közösség (251) közösségi média (32) kreatív (140) kutatás (100) látogatottság (28) laza (10) LinkedIn (5) MarketingMozzarella (5) Marketing és környezetvédelem (6) Marketing Mozzarella (7) media (3) mediahungary (4) mediahungary2010 (4) mesterséges intelligencia (7) minicrm (7) mobil (35) mobil marketing (23) msn (10) oktatás (43) om eloadasok (4) om tanacsadas (3) onlinemarketing (1368) online kutatas 2007 (7) online marketing tippek (366) podcast (7) polblog (57) pr (29) reklamkonferencia eger (6) reklám célzás hónap (6) rss (23) sem (201) seo (50) smo (47) spam (32) startup (10) startup 2008 (4) startup 2009 (4) startup 2012 (5) statisztika (324) stratégia (23) suu (3) szakcikk (6) szövegírás (45) tabu (5) támogatott bejegyzés (43) tanácsadás (22) tanácsadás hónap (4) tartalom (85) tartalommarketing (6) telefon (3) TikTok (3) turizmus online (5) twitter (13) üzlet (438) üzleti kommunikációs hónap (4) video (117) viral (25) vírusmarketing (30) vlog (4) web2 (142) web22 symposium (7) web2 symposium (17) webáruház (5) weboldal (259) webshop (5) website ergonómia hónap (4) wiki (4) wom (35) www.fenyek.hu (5) yahoo (13) [origo] (15) Címkefelhő

Hirdetési partner


Infinety Online Média és Marketing Kft.

Tel: +36-1-326-0065
E-mail: sales@infinety.hu
Web: infinety.hu
Blog: infinety.blogspot.com

Csak füst

Címkék: üzlet

2011.05.02. hétfő 19:10 Konrad

Ha valami fontosabbnak, jelentősebbnek néz ki, mint amilyen, ha valami kis apróságot ilyen-olyan okból felfújunk, akkor azt szoktuk rá mondani: nagyobb a füstje, mint a lángja. Én ezt annyival egészíteném ki, hogy van, amikor csak füst van: láng nincs is.

Napról napra találkozom ilyen netes szolgáltatásokkal, használom is azokat. Persze, ez a csak füst állapot, jobbára a hazai piacra igaz. Máshol ismert, sikeres, fontos szolgáltatások idehaza sokkal jelentéktelenebbek, súlytalanabbak. A legismertebb ilyen - legnagyobb sajnálatomra - a Twitter. Míg világszinten 200 milliót meghaladta a regisztráltak száma, és milliós nagyságrendű aktív felhasználója van, addig idehaza egy jobbára marginális csoport használja csak. Az aktív felhasználók száma a legpofátlanabbul felfelé kerekített becslések szerint sem haladja meg az 50 ezer embert. Annyit, amennyit egy-egy jobban pörgő, ismertebb blog is tud hozni a hazai piacon...

Aztán ott van a Foursquare. Nemhogy kevesen használják (pár százan talán), de regisztrációból is kevés van (lehet, eléri a 10 ezret? nem találtam adatokat sajnos). Sőt, még hallani is alig hallottak róla, szemben a Twitterrel.

Vagy ott van a Tumblr. Izgalmas, különleges blog szolgáltatás, de egy szűk réteg játszótere ez idehaza. Nem épült be az ismertebb szolgáltatások közé.

Ma volt szerencsém meghallgatni egy érdekes előadást Miskolczy Csabától, aki a Szilícium Völgyről (is) beszélt. És ami a megdöbbentő: az elmúlt egy hétben 23 startup cég kapott ott összesen közel 288 millió dollár befektetést! 23 olyan cég, akikről jobbára semmit nem hallunk idehaza... Bővebb adatok erre.

Ezekből is látszik, nem vagyunk sem nagy, sem meghatározó piac. Sőt, marginális piac vagyunk, ha a nemzetközi illetve USA trendeket nézzük.

Cserébe vannak helyi sajátosságaink, hazai trendjeink. És mondanám, hogy hazai sztárjaink is, de sajnos egyre kevesebb. Jó lenne tenni azért, hogy ha nem is heti 20+, de legalább negyedévi 20+ befektetésre érdemes startup-unk lenne.

És akkor lehetnének helyi lángok, remélhetőleg nagy-nagy füsttel: vagyis beszélnének ezekről annyit, mint az alig használt külföldiekről.

53 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://onlinemarketing.blog.hu/api/trackback/id/tr392872370

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

$Norbert$ · http://www.marketing112.hu 2011.05.02. 19:29:44

2010-es adat szerint Magyarországon 3ezer felhasználója van. Szabó Gergőé a hazai blogja, ő talán pontosan megmondaná. A lényeg, hogy nem sok.

spontan · http://erdekessegek.info 2011.05.02. 20:31:22

Ami a szolgáltatások illeti, én azt sajnálom, hogy itthon nincs olyan felhasználók értékelései által hajtott fórum, mint kint pl. a Reddit, ami minőségileg más tartalmat gyárt, mint pl. az ósdi Index fórum és a hasonlók nálunk.

Illetve valaki megcsinálta a magyar verziót a szimpatikus.hu oldalon, de sajnos kevesen látogatják még, márpedig ehhez sok user kell.

Nincs közöm hozzájuk, csak szeretném, ha a magyar tartalmakra is lenne egy reddit, ami kiválogatná az érdekes dolgokat a szemétből, ezért említem a magyar verziót, hátha valaki még nem hallott róluk, de csatlakozna.

cserepj · http://latinpince.blog.hu 2011.05.02. 20:50:06

Na és ki fektetne be a hazai garázscégekbe? Hol van az a jelentős tőkével rendelkező befektetői csoport amelyik pont a magyar egyetemekről kikerülő szellemi tőkével akar "párosodni"? Hol van egy magyar Paul Graham? És miért fiatalokba, startupokba fektetne, ha ebben az országban sokkal jobb ROI érhető el lényegében kockázatmentesen a politikai és gazdasági korrupciós csatornákon keresztül?

Nem a piacunk marginalitásával van a baj, hanem azzal, hogy ebben az országban teljesen más a módja a gazdagodásnak, mint az USA-ban, vagy akár az EU boldogabb részein. Emiatt aztán a 90-es évek nagy mutyijaiban megerősödött vagyonos (szándékosan nem tőkést írok) réteg jó eséllyel hamarabb fektet be egy brazil tengerparti ingatlanba, mint egy magyar IT vállalkozásba.

Konrad · http://onlinemarketing.blog.hu 2011.05.02. 21:00:26

@cserepj: például a Jeremie alapokban. Konkrétan forint milliárdok várnak befektetésre, csak sajnos nincs elég kellően jó projekt, így félő sok pénz bent fog maradni.

bng · http://emberitisztesseg.blog.hu/ 2011.05.02. 21:05:44

Kicsit másképpen közelíteném meg a dolgokat: vannak-e nálunk olyanok, akik meg tudnának valósítani új ötleteket? Nekünk például megvan az elképzelés (környezeti adatok megjelenítésén alapuló közösségi oldal), rendelkezésre áll a pénz is, és évek óta csak sablonokban gondolkodó webszerkesztőkkel találkozunk. Vajon miért?

Calto 2011.05.02. 21:11:15

Én egyenesen mondom választ - igen vannak, lennénk, vagyunk olyanok akikbe érdemes lenne fektetni, "urambocsá" támogatást adni. De az azért nem lenne jó, mert akkor a magyarok vérszemet kapnának és jönne elő jobbnál jobb projekt és akkor mi lesz a bankok 30-70%-os kamataival meg az "apró betűkkel"?? Nem jó, ha a magyar túl okos nép lesz..nem jó. Hát ezért nincs ilyen támogatható belé fektethető tőke és cég.....

blöki.hu · http://www.bloki.hu 2011.05.02. 21:11:51

Még ha lenne pénz és egy jó ötlet is, vajon miért valósítaná azt meg bárki a magyar piacon, mikor kicsit nagyobb idő/energia befektetéssel elérhet 100.000x -es közönséget angolul?

Konrad · http://onlinemarketing.blog.hu 2011.05.02. 21:16:57

@bng: pedig vannak ilyenek, csak azok nem olcsók...

@Calto: go to konteo.blog.hu/

@hamlet79: ugyan, nem csak a hazai piacban kell gondolkodni, lásd Prezi.com, Ustream. De a hazai piacban is vannak izgalmas szegmensek, és elég jó terep tanulni. De a nagyobb alapok direkt örülnek, ha hazai ötlet megy nemzetközi piacra.

vasgyuszi 2011.05.02. 21:23:58

"Ezekből is látszik, nem vagyunk sem nagy, sem meghatározó piac. Sőt, marginális piac vagyunk,"

Miért? Àllította vagy gondolta valaki valah is enneke az ellenkezojét (mármint józan fejjel gondolkodva, turbómagyarságot levetkezve...)? Ébreszto. Picsányi ország, jelentéktelen embertömeggel.

cserepj · http://latinpince.blog.hu 2011.05.02. 21:27:30

@Konrad:

Köszi, megnéztem.

"rendelkezik a tervezett fejlesztés min. 20%-ával (önerő)"

Na ez showstopper.

Nem tudom olvastad-e a Founders at Work c. könyvet. Gyorsan átpörgettem, hogy a benne szereplő interjú szereplői között volt-e olyan, amelyik a fejlesztés kezdetén a saját szürkeállományán túl rendelkezett-e bármilyen egyéb tőkével. Hát nem nagyon:)

A Hotmailt indító két illető pl 300 ezer dollár VC money-t kapott úgy, hogy semmi sem volt az ötleten túl a kezükben. Semmi. Mindezt 15% tulajdonrészért a cégben (vagyis az első befektetőjük belőtte 2 millióra a céget). 4 hónappal később indult a hotmail.com

Sokan vagyunk ebben az iparágban (egyelőre) itthon is, akik képesek vagyunk jó minőségű szoftvereket alkotni. De ki az, aki mondjuk egy 10 fős fél éves fejlesztés költségének 20%-át ki tudja vonni a családi költségvetésből? Az egy lakás ára, könyörgöm...

Konrad · http://onlinemarketing.blog.hu 2011.05.02. 21:31:13

@cserepj: erre kellenek elvileg az "angyalok". Sajnos abból kevés van, tudom. De nem lehetetlen, és ráadásként egyre több olyan folyamat indult be, ami talán segít ezeket az alapokat megteremteni.

cserepj · http://latinpince.blog.hu 2011.05.02. 21:39:09

@Konrad:

Erre inkább egy YCombinator-hoz hasonló seed funding lenne hasznos.

blöki.hu · http://www.bloki.hu 2011.05.02. 21:46:48

@Konrad: ott a pont, tanulni jó. Aztán át kell ültetni a nagy piacra :)

Repülő Majom · http://www.kutyushop.hu 2011.05.02. 22:00:56

Ezekről mindig azok a magyar vállalkozások jutnak az eszembe, amelyek egy rendkívül innovatív ötletet próbálnak itthon megvalósítani, aztán 3-4 év huzavona után menekülnek külföldre, de addigra már késő. Mi magunk marginalizáljuk magunkat. A politikai elit is ezt nyomatja belénk, és nem látjuk, hogy csak mi magunk tudunk ezen változtatni. Ott van pl. Japán, Korea, Taiwan és pár másik kicsi, de elkötelezett, lelkes ország, amely önmagában ugyan nem pálya, de pl. a japánok vásárlóerejét minden cég a magáénak szeretné tudni, ja, és mérete (és az utóbbi idők válságai) ellenére gazdaságilag még mindig a világ egyik legerősebb országa. Szóval lehetőség van, csak élni nem tudunk vele.
Amúgy is, ötlettel Dunát lehet rekeszteni, de arra senki nem jön rá, hogy az igazi kérdés az: hogy fogom én ezt eladni? Merthogy a termék önmagát nem fogja, legyen az bármennyire is jó. Ehhez viszont egy csomó dolog kellene, kezdve a bürokrácia erőteljes csökkentésétől a kiművelt emberfőkig, akikhez el is jut 1-1 pályázati kiírás (inkább ezeket postáznák ki az érdeklődőknek/vállalkozóknak és potenciális start-upoknak, mint a zembereknek a zalkotmányt).

Repülő Majom · http://www.kutyushop.hu 2011.05.02. 22:01:36

Ezekről mindig azok a magyar vállalkozások jutnak az eszembe, amelyek egy rendkívül innovatív ötletet próbálnak itthon megvalósítani, aztán 3-4 év huzavona után menekülnek külföldre, de addigra már késő. Mi magunk marginalizáljuk magunkat. A politikai elit is ezt nyomatja belénk, és nem látjuk, hogy csak mi magunk tudunk ezen változtatni. Ott van pl. Japán, Korea, Taiwan és pár másik kicsi, de elkötelezett, lelkes ország, amely önmagában ugyan nem pálya, de pl. a japánok vásárlóerejét minden cég a magáénak szeretné tudni, ja, és mérete (és az utóbbi idők válságai) ellenére gazdaságilag még mindig a világ egyik legerősebb országa. Szóval lehetőség van, csak élni nem tudunk vele.
Amúgy is, ötlettel Dunát lehet rekeszteni, de arra senki nem jön rá, hogy az igazi kérdés az: hogy fogom én ezt eladni? Merthogy a termék önmagát nem fogja, legyen az bármennyire is jó. Ehhez viszont egy csomó dolog kellene, kezdve a bürokrácia erőteljes csökkentésétől a kiművelt emberfőkig, akikhez el is jut 1-1 pályázati kiírás (inkább ezeket postáznák ki az érdeklődőknek/vállalkozóknak és potenciális start-upoknak, mint a zembereknek a zalkotmányt).

Calto 2011.05.02. 22:08:59

@cserepj:
Ezek az emberek nem egyenes úton gazdagodtak, ne várj tőlük értelmet és főleg nem kockázatvállalást, hiszen agyuk sincs hozzá. Ezek tőzsdéznek, valutáznak és főleg sokuknak van vagyonvédelmi, végrehajtói vagy hitelközvetítő cége, benne vannak minden kétes mutyiban. Ezek nem fognak "projektekre" egy fillért sem áldozni....ez nem Venture Capital, ez csak tőkefelhalmozás....

wiener 2011.05.02. 22:09:34

komoly problémának látom itthon, hogy koncentrálódik a net, főleg az index körül, ami ott nincs az a tömegnek nincs is, pl. én is alig tudok valamit a magyar netről mert nem látom, nem jut el hozzám, az index van ami látszik és minden más ami nem, kellene valami oldal ami bemutat érdekes magyar oldalakat, és ezt okosan, jól szűrve teszi, nem úgy mint pl. a startlap ami egy nagy szemétdomb :(

bértrollnok 2011.05.02. 22:24:30

Az a baj, hogy a befektetők oldalán nincs meg az a tudás, ami alapján a szemetet el lehet választani az arra érdemes startupoktól. Ez fokozottan igaz a mindenféle EU-s pénzekre, amik legnagyobb része eleve bukott, de szépen kisminkelt projektekbe folyik el.

Emlékszik még valaki a wondeer.com-ra? Minden hozzáértő röhögött rajtuk, hogy mekkora bukás lesz, iszonyat bénázást nyomtak le, de magukat a következő google-ként állították be. Szépen be is buktak ahogy az várható volt, de előtte többszáz milliónyi (!) EU-s támogatást pályáztak és nyertek meg. Mi mindent lehetett volna ebből csinálni egy hozzáértő csapattal?

Netuddki. 2011.05.02. 22:55:12

Hát igen, sajnos Magyarország nem éppen vállalkozói paradicsom. Még egy Ft bevételed nincsen, de az állam már tartja a markát. :(((

Gondolom ezzel kapcsolatos kérdés nem lesz benne a "mindenkinek" kiküldött kérdőívekben...

Greg_ · http://kereszturi.tumblr.com 2011.05.02. 23:03:45

Számottevő piac a magyar? Hát nem.
Kicsi piac.
Viszont mink van? Kreativitásunk és kitartásunk, amiből sok-sok sikeres dolog születhet.
Szerintem Magyarországon két dolog hiányzik:
világlátás és nagyvonalúság. Az első az ötlethez kell, már az ötletnek is átütőnek kell lennie, nem itthon, hanem az US-UK-DE háromságban, lehetőleg mindegyikben.
Nagyvonalúság a befektetők oldaláról hiányzik. Arra gondolok, ha jó ötlet van és energia a kivitelezésére, akkor ne kelljen egy évig tárgyalgatni és reszelgetni az úgyis másképpen alakuló üzleti tervet, hanem hipphopp legyen a lóvé és uzsgyi. Lehetőleg több is, mint kéne.
(Hozzáteszem ehhez egy jó vizionárius emberke a cégalapítók oldalán is kell...)
Ez a második téma még azért tartogat egy-két magyar érdekességet. Pl. sok VC csak 'kisangyal', ha bukik a cucc, akkor az fájdalmas neki. Magyarul kevesebb kockázatot hajlandó vállalni.

serwer 2011.05.02. 23:09:32

Egyrészt:
A magyarnyelvű piachoz hozzá kellene számolni a határonkívüli magyarnyelvű potenciát.
Ők nem itthon szerepelnek a statokban, de innen veszik el a lehetőségeket.
Talán életrevalóbbak is.

Másrészt a megadott számok a világ népességére vetítve már nem is olyan elérhetetlenek.

Tehát mindenütt csak füst van, esetleg nagyobb píárral.

prosequor · http://www.vallalkozas-okosan.blog.hu 2011.05.02. 23:15:26

@Konrad:
A Jeremie-alapot nem "fagyasztották" be nálunk? Mintha valami ilyesmit olvastam volna, lehet persze hogy keverem valamivel...
Ami nálunk biztos, hogy nagy probléma: ha van is valakinek egy jó ötlete, iszonyat mennyiségű bürokráciával szembesül, akár még csak addig a pontig is, amíg eljut oda, hogy egyáltalán érdemben foglalkozzanak vele...

prosequor · http://www.vallalkozas-okosan.blog.hu 2011.05.02. 23:20:06

@Repülő Majom:
Nem csak ez a baj. Az is, hogy elég kevés ötlet mögött áll egy tisztességesen elkészített, megalapozott, üzleti és pénzügyi terv... Elég sok olyan ötlettel találkoztam, amikor az ötletgazdát úgymond vissza kellett rángatni a földre, majd amikor megkérdeztem tőle, hogy 1. ki fogja eladni, kinek? 2. Mennyi pénz kéne rá, mikorra térülne meg, és miért?
Akkor a válasz: ez nem az én dolgom ezzel foglalkozni, engem ez nem érdekel... Arra persze sajnálja a pénzt, hogy egy tisztességes anyagot összerakasson róla, akkor miről is beszélünk?

Konrad · http://onlinemarketing.blog.hu 2011.05.02. 23:24:45

@prosequor: tudtommal nincsenek azok befagyasztva, sőt, fog jönni a 2.0

Spanish VVax 2011.05.03. 00:39:44

A jeremi egy vicc, a legutóbbi meetingen azt jelentették be hogy kéát év töketlenkedés sikerült kihelyezniük 1 vagy 2 (igen, jól olvastad, egy-két darab kihelyezés történt meg) céghez már pénzt. Könyörgöm a szlicium völgyben egy hét alatt "kiosztottak" 288 milliót dollárban. Itt meg évekig megy a töketlenkedés pár koszos milliárdon. Forintban. És a magyar agy erre sem számithat. Mert megint minden tesze tosza, túlbürokratizált és iszonyú lassú. Közben körbefutnak, és körberöhögnek minket a világ szerencsésebb országaiban. Überszánalom.

Bor Gergely · https://www.facebook.com/magyar.startup.kozosseg 2011.05.03. 01:13:58

@Konrad: konkrétan milyen folyamatok/alapok?

Arra azért kíváncsi vagyok, hogy konkrétam hány olyan startup van, akiket angyal segített elindulni (azaz nem kellett az ötletgazdának milliókat invesztálnia). Van tippem - szép kerek szám :)

Kicsit leegyszerûsítve: lehet keseregni, hogy nincsenek itthon "ötletek", de amíg az átlagos ötletgazdáknak itthon nincsenek kockáztatható milliói, az angyalok és a kockázati befektetôk viszont nem alapfejlesztésbe, hanem jellemzôen piac által validált, kész termékek _kiterjesztésébe_ szeretnek beszállni, addig nem látom értelmét a szomorkodásnak - mert nem "jó ötlet" nincs itthon, hanem olyan ötletgazda nincs sok, aki saját zsebbôl kockáztat százezreket-milliókat.

Vegyük észre, hogy ez durva szûrô. Semmi garancia nincs arra, hogy aki gazdag és/vagy fundraisingben jó, az ötletekben is jó.

Aki tud megoldást (na persze azon kívül, hogy "el lehet menni"), vázolja nyugodtan :)

zsenyaf 2011.05.03. 01:36:11

@Spanish VVax: Mellesleg copycat projekteket finanszíroznak meg :( Amik önmagukban nem rosszak, csak hol itt a diverzitás?
A magyar kockázati befektetői mentalitásból csak a kockázati és a befektetői attitűd hiányzik, tisztelet a kivételnek...
Ez a Jeremie, még meg kell hogy találja a helyét Magyarországon
@Bor Gergely: jól beszélsz, a magyar angel ritkább, mint a földre szállt angyal - no ez sajnos duplán rossz (vicc)

Bor Gergely · https://www.facebook.com/magyar.startup.kozosseg 2011.05.03. 02:19:54

@zsenyaf: a realitás talaján állva nekem nem az fáj, hogy óvatosak (ezt meg tudom érteni), hanem hogy úgy értékelik a helyzetet, hogy "nincsenek jó ötletek itthon" :)

Megjegyzem, ha a korábban említettek az egész világ startup világára igazak, akkor a nem fejlett országokban nem várható, hogy sok sikeres startup bújjon elô a földbôl.

2011.05.03. 08:12:02

Összefoglalva a dolgot, akkor elvileg az alábbit kell tenni.

Első körben USA piacra csinálni valamit, mert ott nagy az emberek vásárlóereje és nagyon nagy a befektetési kedv is. Ami majd megállja a helyét az összes többi olyan országban is ahol az angol a fő nyelv. Plusz elszórva használgatják majd a többi országból is.

Utána lokalizálni mindenhol mondjuk egy ilyen GDP lista szerint hu.wikipedia.org/wiki/Orsz%C3%A1gok_GDP_szerinti_list%C3%A1ja_%28PPP%29 .

ferimester · www.vasvariferenc.hu 2011.05.03. 09:12:53

@wiener: valami ehhez hasonlóra már én is gondoltam, néhány más probléma mellett persze az is felmerült, hogy ezt a startupokat vagy innovatív cégeket bemutató oldalt miként lehet felfuttatni - szintén jelentősebb tőke nélkül.

ferimester · www.vasvariferenc.hu 2011.05.03. 09:22:29

Kell gründolni egy olyan alapítványt vagy céget, amely kifejezetten újonnan induló cégek finanszírozását segítené, olyan ötletekét, amely mögött komoly koncepció húzódik, van üzleti terv, van marketingterv, van értékesítési terv és van a TERMÉK vagy SZOLGÁLTATÁS, amely valamiben egyedi és csúnya szóval forintosítható. Az alapítvány gyorsított eljárásban bírálná el a beérkező koncepciókat (max. 1 hónap, csak a legszükségesebb bürokráciával), a támogatásért cserébe üzletrészt szerezne az induló cégben, segítené csiszolni a működést tanácsaival stb. Az alapítvány vagy cég által kezelt kvázi támogatási összegeket pedig hazai és külföldi befektetőktől kell beszerezni, ehhez viszont hihetetlen kapcsolati tőke szükséges. Ötlettől függően és figyelembe véve a helyi gazdasági viszonyokat, projektekként max. 50-60 mFt-t helyeznék ki, ez tudom, hogy nem egy egetrengető összeg, de pl. egy IT fejlesztő cég néhány fős költségeit fedezné 1 évre.

ferimester · www.vasvariferenc.hu 2011.05.03. 09:25:14

A magyar piac nem nagy, de pont ideális ahhoz, hogy modellezni lehessen bizonyos hatásokat és folyamatokat, továbbá az is evidencia, hogy pl. egy USA méretű piac "meghódításának" költségei nagyságrenddel magasabbak, mint a magyar piacra való betörés.

ferimester · www.vasvariferenc.hu 2011.05.03. 09:28:57

Amit még problémának látok, hogy a hazai vállalati morál sem feltétlenül közelít a nyugat-európai mércékhez, gondolom mindenki találkozik kifizetetlen számlákkal, elrejtőző adóssal. Mi a garanciája annak, hogy X befektet egy induló cégbe, és valaha is viszont látja a befektetésének értékét, ha mást nem is, de társadalmi értékét? - Persze léteznek azok a jogi garanciák, amelyekkel ezt kezelni lehet, de alapvetően a bizalom szinte alacsony a gazdasági szereplők között.

prosequor · http://www.vallalkozas-okosan.blog.hu 2011.05.03. 10:29:33

@Konrad:
Akkor keverem valamelyik másik pályázattal, elnézést :)

macanoz 2011.05.03. 10:57:02

Jó cikk, Konrád :)

@ferimester:

Ennek a fele is bőven elég 1 éves fejlesztésre, startup tipikusan pár fős csapat szokott lenni. Ennyi pénzből pedig el kell jutni odáig, hogy tudjanak demózni.

Sajna az igaz, hogy ha az ötleted csak papíron vagy a fejedben létezik nem fogsz találni befektetőt. Le kell raknod valamit az asztalra, hogy komolyan vegyenek.

Ahogy én látom, de lehet tévedek, többnyire ilyen feltételeknek kell megfelelni:

- Legyen kész terméked, vagy már olyan stádiumú, hogy az alapvető featureok bemutathatóak legyenek. Általában team-be fektetnek és az a legjobb ajánlólevél, ha meg tudjátok csinálni, amiről beszéltek.
- Legyen a piac nagy, vagyis lehetőség a növekedésre, itt jó ha nem csak MO-ban gondolkozol.
- Legyenek kizárólagos jogaid vagyis jogilag védve legyen a projekted, például ha jó a név, akkor védjegy.
- Legyen elképzelés a bevételi oldalra, és olyan ami jól levezhető.
- A legjobb, ha már elindultál és vannak kész számaid, amik lehet nem nagyok, de jelzésértékűek, hogy a userek szeretik azt, amit csináltál.

-

SteelCastle · http://vallalatitanacsadas.blog.hu 2011.05.03. 13:07:18

@macanoz: ami talán még segítheti a befektetési hajlandóság növekedését, az az, ha tényleg valami eredetit és eladhatót találunk ki, ami persze nagyon nehéz (pl. nem a századik közösségi vásárlós oldallal próbálunk betörni a magyar piacra).

Néhány észrevétel még:
Ha valami online szolgáltatást, szoftvert, alkalmazást csinálunk, akkor véleményem szerint nem nagyon lehet elvi akadálya a nemzetközi terjeszkedésnek - a pénzen kívül; egyéb területeken talán már nehezebb, költségesebb, összetettebb az újabb piac meghódítása. Bár a hazai védjegyek beszerzése nem horriblis összeg, az EU-s vagy nemzetközi jogvédettség komoly összegbe kerül.

Spanish VVax 2011.05.03. 14:02:45

@B.Cs.: Az én cégem pontosan ezt csinálta. Csinált "valamit" az usa (és mellette a globális) piacra, ami piacon van. A cégem 2007-es alapitású, szóval lassan kifut abból az iudőből, hogy startupnak lehetne még nevezni Vannak eredményeink, vannak grafikonjaink, vannak eladásaink, van mögöttem egy nyugatias szemléletű angel, aki évek óta mögöttem áll, ha kell számithatok rá. Mégsem tudunk érdemben növekedni és a tőkét becsalogatni, mert eszement feltételeket kivánnak tőlünk legtöbbször. Ezért kénytelen leszek áttenni a cégemet a tengerentúlra egy éven belül, mert kicsúszok az időből, miközben a világ leggyilkosabb versenypiacán versenyzek a kis hikomatommal, miközben a konkurenseim dollármilliókkal kitömve állnak be mellém a startvonalra. És ne legyek elkeseredve ? A magyar állam annak örülne ha gumicsizmagyárat csinálnék, mert túl nagy a hozzáadott érték és nem teremt ezrével munkahelyeket szabolcsban. Ez van :-/

Bor Gergely · https://www.facebook.com/magyar.startup.kozosseg 2011.05.03. 14:58:05

@Spanish VVax: ez érdekes; tudsz arról valamit mesélni, hogy miért vállalhatatlanok a kockázati tőkések feltételei? Az én ismereteim szerint jellemzően kb. 30%-os tulajdonrészt akarnak a cégből, ami fairnek tűnik.

2011.05.03. 16:04:15

@Spanish VVax: Igen, Magyarországon elvileg csak olyan dologból lehet reális eséllyel pénzt keresni, amit az emberek nem tudnak vagy nem szívesen kerülnek ki. Temetkezés, autó alkatrész, autó eladás, élelmiszer, asztalos, szoba festő, víz és gáz szerelő, fodrász, kocsma, oktatás meg az ehhez hasonlók.

syck · https://twitter.com/sycko 2011.05.03. 18:01:14

foursquare: nincs tizezer user. a a
foursquarehez:

dotdot.hu adatbazisaban kb 3,000 magyar 4sq user van.

a par szaz nagyon rossz tipp, boven ezer folott van az aktivnak tekintheto userek szama. (bar teny, h lehet olyan feltetelt kitalalni, ami alapjan tenyleg csak par szaz aktiv user van).

es van mar nem-budapesti special ;)

Chigavera · http://pezsma.blog.hu/ 2011.05.03. 18:16:42

Oké,

pár alap-probléma szvsz:
fejletlen és kis piac, kevés ötlet, ami miatt kevés helyre teríthető szét a kockázati tőke:

következmény:

a tőke mindezek miatt alaphangon nem lesz kockázati
hanem
óvatos lesz,
azaz inkább a tutira próbál menni (lásd még: a kockázati ellentéte)

A Jeremie-k is ebbe illeszkednek (hét közül öttel való tárgyalás alapján):
Nincs nemzetközi, pláne tengerentúli tapasztalatuk – ergo ez a pénz nem „okos” pénz, (nyilvánvaló, hogy a regionális pici sikerek tapasztalata nem teremti meg a globális nagy siker alapját).

Tehát: adva van
- egy legtöbbször nem túl tapasztalt ötletgazda (általában technikai ember, akinek lövése nincs a gazdaságról, nem ebben erős

- a kezdő, külföldön nem túl jól konnektált befektető (aki csak 1/3 részt kockáztatja a saját pénzét, a 2/3-ot adó eu-s bürokrácia ráadásul jól körbedeszkázza a területet, ergo langyos és bizonytalan a motiváció,

- a jeremie-s beszálló bár maga már csinált valmiféle pénzt, de nem az igazi nagypályán, és sok esetben nem is technológiai területen

- az egész mögött pedig adva van a gyengécske és szintén rutintalan gazdasági, jogi, technikai hazai környezet, (értsd: nincs klaszterhatás, helyette szittyós, mocsaras trutymó van)

- plusz kevés a bevonható minőségi szakértelem (a nagyját felszívta az enterprise szektor, külföldre távozott, a maradék pedig az említett trutymóban „edződött” és „csiszolódott”)

- plusz a végtelenül elcseszett hazai vállalkozási környezet

- plusz az inspiráló kihívások és pozitív minták nélkül alakuló panaszra berendezkedett, alapvetően kudarckerülő mint sikerorientált pszichés alap-attitűd

Végeredmény: a siker így nem túl meglepő módon: szabályt erősítő kivétel.
Nem egyik agy másik elemet kell önmagában hibáztatni, az egészet kellene alaposan átgyúrni.

Goose-T · http://blacksabbath.blog.hu/ 2011.05.03. 19:31:45

Nekem van egy "induló" IT-vállalkozásom (2006 vége óta indulunk), mostanra sikerült azt elérni, hogy lett egy vevőnk egy újonnan kialakult piacon, a termékünk heteken belül be lesz vezetve. Túl sok pénzt nem kértunk érte, de reménykedünk a vevőnk reklámozó hatásában, ezen a piacon a többi szereplő is most kezdi el bontogatni a szárnyait, ilyen szoftvert pedig még nem készített senki, ami rájuk lenne szabva. Négyen csináljuk 2006 óta, mindannyian rendes munka mellett. Jó lenne végre egy olyan befektetőt találni, aki biztosítani tudná azt, hogy 1-2 fejlesztő teljes munkaidőben tudjon dolgozni a rendszeren, mert igény lenne rá. Meg lehet ezzel valakit ma Magyarországon keresni?

Bor Gergely · https://www.facebook.com/magyar.startup.kozosseg 2011.05.03. 20:35:52

@Chigavera: érdekes gondolatmenet. Az elejét nem teljesen értem:

"fejletlen és kis piac, kevés ötlet, ami miatt kevés helyre teríthető szét a kockázati tőke:
következmény:
a tőke mindezek miatt alaphangon nem lesz kockázati hanem óvatos lesz,"

Mit értesz ötlet alatt? Magát az ötletet, vagy az olyan ötletet ami az ötletgazda idő-, energia- és pénzbefektetésével ki lett dolgozva és a piacra be lett vezetve? Előbbivel meglátásom szerint tele a padlás itthon. Mondjuk az utóbbival nem :)

Kereso75 · http://kereses.blog.hu 2011.05.03. 21:45:17

@Goose-T: Én az EPC versenyt ajánlanám. Ahhoz nemsokára más dolgok is fognak még kapcsolódni... Izgalmas évek előtt állunk.

Goose-T · http://blacksabbath.blog.hu/ 2011.05.03. 23:16:03

@kereso: Annak holnapután vége, az ideiről már lemaradtunk. Mondjuk ahogy elnézem, eléggé konzumer cuccok vannak ott, mi nem ebben a ligában játszunk.

Chigavera · http://pezsma.blog.hu/ 2011.05.04. 14:50:04

@Bor Gergely: Gergő, jogos felvetés, mert félreérthető a dolog. Ötlet alatt alapvetően egy olyan packot értek, ami eléri a kockázati tőke befektetési ingerküszöbét. Természetesen ez időszakonként, régiónként stb. igen változó, de a tapasztalat azt mutatja, hogy általaban jóval több annál, hogy valaki belenéz a köldökszöszébe, és azt dünnyögi, hogy jó lenne valami fasza közösségi izét csinálni. Mert ilyen szintű "ötletből" persze nem csak itthon, de mindenhol padlásszakasztó mennyiség létezik. Ezért a pucér ötlet önmagában túró. Az max egy kis sperma, hiába fontos kis fickó (valószínűleg mindegyik ezt gondolja magáról), mégis van belőle milliószám, önmagában viszont nem élőképes. A megvalósítás, működtetés, a stratégiai szemlélet, csapatépítés, menedzselés (ha úgy tetszik ez a méh) hozza létre végül a megszülető kis lurkót. A jó befektető és befektetést kereső alapvetően erre kíváncsi: megvannak-e ezek a feltételek (csapat, szaktudás, szemlélet), azaz jó-e az ötlet dns-e, ha igen, jöhet a love.

És ezt még rohadtul tanulni kell itthon, mivel a kölcsönös udvarlás tanulásában itthon most még valahol a „kő kóla, genyó?” fázisnál tartunk. Bár legalább már elindult valami.

Bor Gergely · https://www.facebook.com/magyar.startup.kozosseg 2011.05.04. 15:19:02

@Chigavera: ah, így már értem. Vajon jól sejtem-e, hogy az alábbi 2 faktor együttállása miatt van külföldön "több ötlet"?

1) A VC ingerküszöbének eléréséhez az ötletgazda saját energia- és tőkebefektetése szükséges, a jellemző nagyságrendje ennek 10.000 EUR (technikai és üzleti fejlesztés, üzemeltetés, piacra történő bevezetés, sales és marketing egy szakemberrel de kicsiben).

2) Ez az összeg nyugaton egy ötletgazda számára elérhető (saját/családi/baráti forrásból), Magyarország viszont szegényebb ország, egy ilyen összeg kockázatos projektre csak egy szűk réteg számára nem áthidalhatatlan probléma.

Ha ez igaz, akkor érzésem szerint a jelenlegi magyar környezet nem kedvez a startupoknak - lesznek egyedi sikerek, de tömeges startup-fellendülésre nem lehet számítani, a JEREMIE-pénzek nagy része pedig bent ragad, mert nincs hova kihelyezni.

Ahogy említették korábban is, megoldás lehet ha inkubátorházak jönnek létre, ahol a "pucér" vagy "félpucér" ötleteket részesedésért cserébe felkarolják, 10.000 EUR nagyságrendű összeggel vagy ezzel egyenértékű munkával megkínálják, hogy eljuthassanak arra a szintre, amit egy VC vagy egy angyal komolyan tud venni.

Az az érzésem, hogy a JEREMIE-pénzek kihelyezhetősége egyenes arányban fog állni a magyarországi inkubátorházak (vagy kockázatkereső angyalok) aktivitásával.

Spanish VVax 2011.05.04. 16:01:17

@Bor Gergely: nem az üzletrésszel van a baj, hanem a megtérüléssel amit elvárnak, exitnél 10-30 szoros megtérülést, ami 3 év. Kb 1m usd kellene, de 3 évre nem tudom józanul bevállalni, hogy 15m usd-t adok vissza ! Hogy ??? Agyrém !!

Sonia Braga · http://www.sunapozitiv.hu 2011.05.07. 10:17:17

ha elmagyarázod nekem miért jó a Foursquare esküszöm használni fogom ;)

Bor Gergely · https://www.facebook.com/magyar.startup.kozosseg 2011.05.10. 21:01:54

Találtam egy jó cikket a témában, ami sajnos megerősítette a kételyeimet: www.itbusiness.hu/main_flash_banner/2_perc.html


süti beállítások módosítása