
Ahogy az várható volt, ez az év vége nem lett olyan erős, mint amit megszoktunk. Érződik a fogyasztás visszaesése, a megfontoltabb vásárlás a lakossági piacon, és ez az üzleti piacot is óvatosságra készteti. Látjuk az ügyfeleink forgalmán, de a hozzánk érkező megkeresések számán is, hogy nem ez az az év vége, amikor sokan és sokat akarnak költeni, amikor hosszabb távon akarnak elköteleződni.
Nem igazán tudja senki, milyen lesz 2024. Amit látunk, ami várható, az idehaza nem túl biztató. Lesz egy gyenge évkezdés, és után egy szintén nem túl erős tavasz, és ezt csak nagy kérdőjelek követik. A nemzetközi helyzet is bizonytalan, és idehaza se látszik, hogy mikor fog elindulni úgy a gazdaság, hogy a kiskereskedelem is elkezdjen erősödni. Egyszerűen annyira sok tényező nem látszik, hogy nem lehet elkezdeni tervezgetni sem.
Én már hetek óta azon gondolkodom, mit kezdjünk magunkkal 2024-ben. Vajon merre lépjünk? Mi az, ami kell a vállalkozásoknak? Mi az, amire ténylegesen szükség lesz - és ki is tudják fizetni?
De ezeket a kérdéseket azt hiszem nemcsak én teszem fel...
Egy dolgot tudok biztosan: a dolgoknak az a rendje, hogy ez a fajta bizonytalanság előbb-utóbb elmúlik, és a piac ismét elkezd erősödni. Már a nyáron, vagy csak egy év múlva? Nem tudom. De aki addig kibírja, aki addig életben marad, az ismét jól járhat, ahogy a korábbi válságok végén is jól jártak a túlélő cégek. Szóval aki teheti, az tervezzen konzervatívan, tervezzen a bizonytalanra és a túlélésre. Legyen rugalmas, figyelje a változásokat, és ne álljon le a marketinggel se. Hiszen lehet, kevesebb a vevő, de attól még van. És akik vásárolnak, azok továbbra is részben a reklámok alapján döntenek.
Van még egy kis idő az idei évből. A karácsonyi készülődés alatt érdemes kitalálni különböző stratégiákat, ha még eddig nem tettük meg. Aztán pihenjük ki magunkat, ha tehetjük, és vágjunk bele egy új kalandba. Mert azt hiszem, jövőre se fogunk unatkozni.
(A borítóképet a DALL-E készítette, miután megmutattam neki ezt az írást.)
Utolsó kommentek