Itt az év vége, illik iyenkor egy kicsit hátranézni, körbenézni - és előre nézni. Amit nagyon benéztem idén, az a fizetős tartalomszolgáltatás hazai indulása és az affiliate megoldások térnyerése volt.
Mindkét dolog aktuális, és 2013-ban is érdekes, de idén nem léptünk annyit előre, mint amire számítottam. Túl optimista lehettem? Mégsem olyan mély a válság? Vagy egyszerűen több a tartalék? Nem tudom. A Piano rendszer egész évben "itt kopogtatott", és tudom, történtek óvatos lépegetések, de a szolgáltatás nem indult el - és nagy kérdés, vajon '13-ban el fog-e. Minden racionális érv mellette szól, de vagyunk annyira konzervatívak - nem a felhasználókra, a szolgáltatókra gondolok! -, hogy csupán a félelem miatt mégsem lesz magyar fizetős tartalomszolgáltatás. Félelem attól, hogy a felhasználók elfordulnak a szolgáltatásoktól, és az ingyenesek felé fordulnak inkább. Ez erős visszatartó erő...
Hogy így lesz-e, ha bevezetnék? Nem hiszem. Elfogadná a piac, lenne néhány hét prüszkölés, aztán szépen elkezdene nőni az előfizetői tábor. Megszoknánk. Igaz, ehhez az kell, hogy valóban értelmesen valósuljon meg a fizetős kapu.
Az affiliate rendszerek jelentősebb térnyerése viszont egy érdekesebb folyamat. A fő ok talán az lehet, hogy miközben továbbra sincs meg a tudás a szolgáltatók részéről, a hirdetői igény sem kézzelfogható, hiszen ott sincs meg a kellő tudás és főleg alapismeret. Vagyis nem tudják, hogy lehetne ilyen. Mert akik tudják, azok bizony használják is. És persze a szolgáltatók nagyon nem akarnak így hirdetéseket befogadni. Vagyis nem igazán hirdetik azt, ha mégis...
Történt persze előrelépés ezen a területen is, de messze elmaradt az általam vártakhoz képest.
Ami bejött, az a Facebook és a mobil. Ezt kár lenne ragozni, közösségi média kapcsán inkább javaslom elolvasni Lévai Richárd blogján az ezzel kapcsolatos körkérdést (én is meg lettem kérdezve, de még a levélre se válaszoltam, így most kimaradtam). A mobil pedig nemcsak elérésben terjedt el - vagyis iszonyú sok okostelefon lett - de a használat is jelentős. Elég csak arra az adatra gondolnunk, amit a Social Times hozott nyilvánosságra: szeptemberben minden második hazai Facebookozó legalább egyszer mobilról lépett be. Ez 2 millió aktív felhasználó!
2012-ben a Google és a Facebook tovább növelte részesedését, elindult a magyar YouTube (így mostmár tele lett reklámokkal), és a Google kereső változásai miatt a SEO szakma tovább specializálódott, lassan tényleg nem elég ezernyi linket önteni a netre, sőt. Ezen a területen a legfontosabb változás az analitika fontosságának a növekedése.
Amire nem számítottam, de hozta az idei év, az a LinkedIn hazai megerősödése - egyre érdekesebb lesz és egyre több az aktív felhasználó. És még két trend, amire oda kell figyelnünk: a mobil rabolja a webes forgalmat, ma már lehet (sőt, néha kell is) a mobilos megjelenésekre tervezni kampányok esetében, és ezzel együtt csökkentek a hirdetési árak - elsősorban akkor, ha megjelenés alapon akarunk venni (igen, még lehet így).
2013 jobbára az idei trendeket fogja továbbvinni. Talán lesz hazai fizetős tartalomszolgáltatás, a Facebook továbbra is fontos marad, a piaci koncentráció csak erősödni fog, a kkv-k egyre jobban használják a netet, az elektronikus kereskedelem tovább erősödik (miután 2012-ben elindult az általános kínálatot nyújtó webboltok irányába), és a mobil várhatóan totál átrendez majd egy csomó dolgot. Ja, és talán a tabletekből is lesz már annyi, hogy valóban tényezővé válnak.
Ennél többet nem merek jósolni. 2012 összességében a túlélés és a megfontolt változások éve volt, és nem lesz másmilyen 2013 sem. Az online marketingben nem várok forradalmat.
Utolsó kommentek