Amikor 13 éve - így január legelején - elkezdtem dolgozni az Index.hu-nál marketingesként, akkor jobbára nálam fiatalabbak illetve kb. velem egyidősek vagy kicsit idősebbek vettek körül. Olyan 22-23 éves kortól indult a szerkesztőség illetve a munkatársak életkora. Aztán volt olyan két év, amíg jöttek-mentek az emberek, kialakult az Index.hu a mai formájában - illetve kialakultak az alapok.
Hasonlóan fiatalok voltak az Origónál és még néhány más helyen, azokban a "műhelyekben", ahol felnőttek a mai hazai internetet, a mai hazai interenetes tartalmakat készítő emberek. Egyszerűen kiszámolható, hogy az akkori fiatalok mára középkorúak: jobbára 35 év fölöttiek. Hogy ez miért is érdekes?
Most olvasom az eNet tavalyi felmérést (firss, ropogós, decemberi adatokkal), amiben a generáció váltást 30 éves kornál húzza meg: 30 év alatt máshogy használják a felhasználók az internetet, mint 30 év fölött. Több videós és képi tartalmat fogyasztanak, kevesebb szöveget, és azokból is a rövidebbeket, sokkal intenzívebben töltögetik a netről a számukra érdekes tartalmakat, és az internet a tévével egyenrangú információforrás.
Rádásul sokkal jobb a technológiai ellátottságuk a mobil eszközök terén, illetve sokkal intenzívebb a használata is a mobil eszközöknek. Kommunikációban a közösségi média sokkal nagyobb szerepet kap, a személyes élettér is sokkal inkább van az interneten, mint az idősebb korosztály esetében.
A digitális bennszülöttek tehát nem a 20, hanem a 30 év alattiak - ők azok, akik máshogy neteznek.
És most gondoljuk végig, amit a bejegyzés elején írtam: a hazai internetet jelenleg a 30 év fölöttiek csinálják. Igen, megtanuljuk, hogy máshogy kell(ene) csinálni, a kutatások alapján látjuk, hogy mások az elvárások, de nincsenek benne a zsigereinkben ezek a szokások. Még akkor sem, ha a szakmai közönséget természetesen sokkal intenzívebb használati szokások jellemzik. De szocializációs, társadalmi beágyazódás szempontjából azért elsősorban a mi saját korosztályunk a minta, azt látjuk nap mint nap.
Illetve a gyerekeinket, akik viszont még sok eseteben fiatalabbak, 20 év alattaik. Vagyis igazi közeli minta kevés van - talán nagyobb cégeknél elsősorban a fiatal huszonéves junior dolgozók., a friss diplomások, a gyakornokok...
Elnézve az eNet kutatásának az eredményeit, a jövőben azok lesznek a 30 év alattiak körében sikeres szolgáltatások, amelyek képesek behozni őket a fejlesztésekbe, a tartalom kitalálásába. Akik elfogadják, hogy most ismét a fiataloknak kell teret adni, ahogy az történt 13 éve. Azt hiszem, generációváltásnak kell történnie. Egy nagyon közeli, fájdalmas váltásnak, hiszen a most meghatározó szakembergárda sem öreg.
Utolsó kommentek