Még valamikor december elején kérdezett meg a Gazdasági Rádió egy műsorban, hogy vajon a mémeket lehet-e reklámra használni, milyen marketing szerepük lehet, illetve egyáltalán van-e nekik ilyen. A mémek ugye olyan vicces vagy kevésbé vicces, de mindenképpen érdekes képek vagy videók, amik egy alap motívumra, tartalmi egységre épülnek, azt felhasználják, kifigurázzák, kiegészítik - de az alap mindig fölismerhető marad.
Ahogy a Wikipedia alapján tudhatjuk a mém a kommunikációban olyan, mint a biológiában a gén: Richard Dawkins "a gén analógiájára megalkotta a mém szót, amelyekkel a kultúra feltételezett, másolható és másolódó alapegységeit jelölte". Ebből következően viszont a marketingben való felhasználásának vannak korlátai. Az első ilyen korlát például az, hogy a mém terjedésének fontos eleme a jelentés-változás. Az eredeti tartalom kigúnyolása, a mondanivaló kifordítása fontos eleme annak, hogy elkezdjen terjedni az elkészült kép vagy videó.
És most képzeljük el azt, hogy ebbe a közegbe rakunk egy brand üzenetet. Két eredmény lehet: vagy az egész dolog érdektelenné válik, nem terjed, vagy, ami még valószínűbb, beleépül a mémbe, és ez is a vicc tárgyává válik. Az eredmény totális kudarc lenne, nem?
De akkor felejtsük is el a mémeket? Én azért nem tenném. Van olyan eset, amikor pont az a cél, hogy valamit nevetségessé tegyünk, valamit kigúnyoljunk. Például a konkurenciánkat. Vagy tipikusan ilyen terület a politikai kommunikáció is: amikor egy politikust, egy pártot szeretnénk nevetség tárgyává tenni. Na, erre például tökéletesen való a mém.
Végül, mégis van egy terület, amikor a mém jó lehet: ez az, amikor az alap üzenet válik mémmé. Ilyen volt például a T-Home "Apa, kezdődik!" fősorú reklámja, vagy egy-egy szlogen, például az Omo kilencvenes évek elejei reklámszövege ("Na ne mondja, hogy csak az Omo-tól lett ilyen!"). De ennek a tervezhetősége, az esélye alacsony. Amikor az RTLII-höz az ősszel elkészültek a szlogenek, és megjelentek pl. óriásplakátokon, akkor a mémmé válás is megtörtént - de ez az esetek jelentős részében, ahogy írtam, vissza is ütött. Hiszen hol öröm az, ha valaki ezt látja viszont: "A TV2 egy kupac szar, az RTL kettő." ?
Neked mi a véleményed? Hogyan lehet hatékonyan, tervezhetően használni mémeket a céges marketing kommunikációban?
Utolsó kommentek