Onlinemarketing blog

Az Onlinemarketing blogon a hazai és külföldi online marketing hírekből, információkból merítek. Ha érdekeset látok, hallok, olvasok, arról elmondom a véleményem. Néha pedig csak leírom, amit szerintem érdemes tudni az internetes, online, digitális marketingről.

Berényi Konrád, tanácsadó

Levél a blognak

Legfrissebbek

Nincs megjeleníthető elem

Fontos dolgok


etarget

Nomen Est Omen

A Konrád férfinév a német Kuonrat névből származik. Elemeinek jelentése: merész és tanács.
Forrás

A Cég

Az Onlinemarketing blogot az Onlinemarketing.hu Kft., mint online marketing és kommunikációs ügynökség vezető tanácsadója és ügyvezetője írja.

Onlinemarketing.hu Kft.

 

Fontos dolgok

Add to Google

Add to Netvibes

Twitteren. Vigyázat, mély víz!

Hirdetések

Közösségi média alkalmazás partnerünk a
pagerider-logo_1.png




Virágcseppek - Bach virágterápia tanácsadás

Utolsó kommentek

  • Konrad: Itthon én elsősorban Koren Balázsnál láttam ezt a témát: kobak.org/blog/ (2023.10.25. 19:37) Tanulj dolgozni az MI-vel
  • pcmentor: Tudsz esetleg ajánlani olyan blogot, videósorozatot, ahol ezt meg lehet tanulni? (2023.10.24. 23:33) Tanulj dolgozni az MI-vel
  • Aztapaszta: Mindig nagy izgalommal vártam a podcast adását a Meti Heteor-t. Nagyon fog hiányozni. (2023.09.05. 06:45) Jó utat, Kelt!
  • Konrad: @Androsz: valójában számos más téma is van viccelni, és pont azért nem jók az általad sorolt témák... (2023.05.02. 18:17) Mivel viccelj?
  • Androsz: Hát, sajnos a legjobb ma semmivel sem viccelni. Valaki biztosan megsértődik rajta, és ma már minde... (2023.05.01. 15:40) Mivel viccelj?
  • Utolsó 20

MUNKA!

Nincs megjeleníthető elem

Tagek

8x80 (3) adatbázis építés hónap (5) adblock (15) adverticum (4) AI (5) ajánló (596) analytics (7) apple (3) arukereso (84) arukereso toplista (72) banner hónap (8) blog (233) blogmarketing (64) blogring (97) business blog (40) céges weboldal (14) e-business (11) ebusiness (108) ekormányzat (3) előadás (25) email marketing (47) érdekes (213) etarget (207) etarget qa (4) etarget tippek (33) etarget toplista (128) facebook (182) fórum (6) gépház (100) gerillamarketing (10) google (119) hiba (113) hírek (36) humor (31) iab (4) index (33) instagram (7) internetes fejlesztések hónap (4) internetes stratégia 2007 (8) internethungary2006 (16) internethungary2007 (6) internethungary2008 (4) internethungary2009 (5) internethungary2010 (6) internet hungary 2011 (3) iwiw (74) jog (31) kampány (398) kérdés (7) kereső (62) keresőmarketing (233) keresomarketing nap 2007 (7) keresomarketing nap 2008 (7) keresomarketing nap 2009 (8) keresomarketing nap 2010 (3) keresomarketing nap 2011 (6) keresomarketing nap 2012 (5) keresőoptimalizálás (51) keresőoptimalizálás tematikus hónap (5) kkvmarketing (9) Klub (19) közösség (251) közösségi média (32) kreatív (140) kutatás (100) látogatottság (28) laza (10) LinkedIn (5) Marketing és környezetvédelem (6) media (3) mediahungary (4) mediahungary2010 (4) mesterséges intelligencia (4) minicrm (7) mobil (34) mobil marketing (23) msn (10) oktatás (42) om eloadasok (4) om tanacsadas (3) onlinemarketing (1364) online kutatas 2007 (7) online marketing tippek (366) polblog (57) pr (29) reklamkonferencia eger (6) reklám célzás hónap (6) rss (23) sem (201) seo (50) smo (47) spam (32) startup (9) startup 2008 (4) startup 2009 (4) startup 2012 (5) statisztika (324) stratégia (23) szakcikk (6) szövegírás (45) tabu (5) támogatott bejegyzés (43) tanácsadás (22) tanácsadás hónap (4) tartalom (83) tartalommarketing (4) telefon (3) TikTok (3) turizmus online (5) twitter (13) üzlet (436) üzleti kommunikációs hónap (4) video (117) viral (25) vírusmarketing (30) vlog (4) web2 (142) web22 symposium (7) web2 symposium (17) webáruház (5) weboldal (259) webshop (5) website ergonómia hónap (4) wiki (4) wom (35) www.fenyek.hu (5) yahoo (13) [origo] (15) Címkefelhő

Hirdetési partner


Infinety Online Média és Marketing Kft.

Tel: +36-1-326-0065
E-mail: sales@infinety.hu
Web: infinety.hu
Blog: infinety.blogspot.com

A mém és a marketing

Címkék: onlinemarketing

2013.01.20. vasárnap 19:36 Konrad

ID-10087128.jpg

Még valamikor december elején kérdezett meg a Gazdasági Rádió egy műsorban, hogy vajon a mémeket lehet-e reklámra használni, milyen marketing szerepük lehet, illetve egyáltalán van-e nekik ilyen. A mémek ugye olyan vicces vagy kevésbé vicces, de mindenképpen érdekes képek vagy videók, amik egy alap motívumra, tartalmi egységre épülnek, azt felhasználják, kifigurázzák, kiegészítik - de az alap mindig fölismerhető marad.

Ahogy a Wikipedia alapján tudhatjuk a mém a kommunikációban olyan, mint a biológiában a gén: Richard Dawkins "a gén analógiájára megalkotta a mém szót, amelyekkel a kultúra feltételezett, másolható és másolódó alapegységeit jelölte". Ebből következően viszont a marketingben való felhasználásának vannak korlátai. Az első ilyen korlát például az, hogy a mém terjedésének fontos eleme a jelentés-változás. Az eredeti tartalom kigúnyolása, a mondanivaló kifordítása fontos eleme annak, hogy elkezdjen terjedni az elkészült kép vagy videó.

És most képzeljük el azt, hogy ebbe a közegbe rakunk egy brand üzenetet. Két eredmény lehet: vagy az egész dolog érdektelenné válik, nem terjed, vagy, ami még valószínűbb, beleépül a mémbe, és ez is a vicc tárgyává válik. Az eredmény totális kudarc lenne, nem?

De akkor felejtsük is el a mémeket? Én azért nem tenném. Van olyan eset, amikor pont az a cél, hogy valamit nevetségessé tegyünk, valamit kigúnyoljunk. Például a konkurenciánkat. Vagy tipikusan ilyen terület a politikai kommunikáció is: amikor egy politikust, egy pártot szeretnénk nevetség tárgyává tenni. Na, erre például tökéletesen való a mém.

Végül, mégis van egy terület, amikor a mém jó lehet: ez az, amikor az alap üzenet válik mémmé. Ilyen volt például a T-Home "Apa, kezdődik!" fősorú reklámja, vagy egy-egy szlogen, például az Omo kilencvenes évek elejei reklámszövege ("Na ne mondja, hogy csak az Omo-tól lett ilyen!"). De ennek a tervezhetősége, az esélye alacsony. Amikor az RTLII-höz az ősszel elkészültek a szlogenek, és megjelentek pl. óriásplakátokon, akkor a mémmé válás is megtörtént - de ez az esetek jelentős részében, ahogy írtam, vissza is ütött. Hiszen hol öröm az, ha valaki ezt látja viszont: "A TV2 egy kupac szar, az RTL kettő." ? 

Neked mi a véleményed? Hogyan lehet hatékonyan, tervezhetően használni mémeket a céges marketing kommunikációban?

6 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://onlinemarketing.blog.hu/api/trackback/id/tr685029261

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Transylvanianmixedgrill 2013.01.20. 23:17:09

Kedves Szerző!

Láthatóan halvány segédfogalmad sincs a mém fogalmáról, a mém-elméletről, Susan Blackmore-ról és a replikátor-elméletekről, úgyhogy jobban tetted volna, ha hallgattál volna, bölcsebb maradtál volna.
Elöljáróban annyit, hogy minden információ, ami agyról agyra terjed közvetve vagy közvetlenül, az mém. Nem csak a vicces, vagy gúnyos képek a mémek, hanem mondjuk a vallások is mémek (pontosabban összetett mémek, ún. mémplexek), vagy a cigarettázás, vagy a faszverés is.
Maga a marketing is egy összetett mém, még pedig egy nagyon sikeres összetett mém, aminek az oka, hogy egy csomó, már korábban is létező, és terjedni "akaró" módszer "rájött", hogy "marketing" címszó alatt könnyebben szaporodhat, így évtizedekkel ezelőtt még alig alkalmazták a marketinget a világon, de mára szinte az egész világon elterjedt.
Szóval mielőtt mémekkel kapcsolatban nekiállsz cikkezni, nézz utána a témának. esetleg hívd fel Mérő László matematikust, ő további tájékoztatást ad neked replikátor ügyben.

Konrad · http://onlinemarketing.blog.hu 2013.01.20. 23:50:40

@Transylvanianmixedgrill: Szia, most a mémről igyekeztem köznapi értelemben írni, ahogy nap mint nap használjuk. Ez valóban egy szűkített fogalom, de védelmemül legyen mondva, hogy a szakmai beszélgetésekben is napi szinten így használjuk - legalábbis ahol én megfordulok.
Valóban nem tudományos megközelítés és valóban nem teljes a fogalom kifejtése, így van. De ez nem is volt célom. Mindössze arra akartam felhívni a figyelmet, hogy a manapság elterjedt "mém-áradat" nem szükségszerűen alkalmas minden esetben marketinges folyamatok támogatására. És akkor most és itt mém alatt értem a vírusként terjedő képeket és videókat, amelyek valami alap kommunikációs elemet figuráznak ki ésvagy használnak fel.

Fotósképző · fotoskepzo.hu 2013.01.21. 00:35:11

A mém egyik legfontosabb jellemzője számomra, hogy bármikor átalakulhat úgy, hogy már az eredeti mondanivalót, érdeket, üzenetet nem is viszi tovább, vagy éppen az ellenkezőjére vált. Magyarán elég nehéz tervezni vele, arról nem is beszélve, hogy mások érdekeit is sértheti már akár. Jó példa erre a diáktüntetéskor mémmé vált kép a két "szegény" tüntetővel (ez az egyik, de talán a legtalálóbb változat):
kepfeltoltes.hu/121212/diaktunti2_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

darwinsmarketing 2013.01.21. 08:44:21

Kedves Konrád!

Sajnos Transylvanianmixedgrill-nek nagyon igaza van :((((

Körülbelül azon a szinten vagy mém-ügyben, mint az index.hu, akik pedig "csak" újságírók, és nem "online marketing tanácsadók".
Pedig mint ilyentől, talán elvárható lenne, hogy ha egy témában blogolsz, akkor legalább nyomsz egy online keresést róla, mielőtt nekilátsz az írásnak!

Ha megtetted volna, könnyen rátalálhattál volna a darwins.hu-ra, ahol kiderül, hogy a "Transylvanianmixedgrill" által is javasolt Mérő László professzor szakmai vezetésével 2003 óta foglalkozunk memetikai marketing tanácsadással. Az idén leszünk 10 évesek, dolgoz(t)unk többek között a bankszektorban, energetikában, az IT szektorban, gyógyszeriparban....

A hazai "A" brandeken kívül sikeresen terjesztettük ki tevékenységünket a régióra, és jelenleg éppen az USA-ban alapítottunk céget memetikai tanácsadásra.

Egyik legsikeresebb projektünk pont az általad (szerencsétlenül) példaként felhozott "Apa kezdődik" T-home kampány elemzése volt, melyről a Magyar Telekom ezt a hivatalos közleményt adta ki: „A Magyar Telekom, mint élenjáró infokommunikációs vállalat
használta/használja az úttörőnek mondható memetikai
kutatást a magyar piacon szintén élenjáró és egyedi T-Home
Tv szolgáltatás marketingkommunikációs tevékenységeinek
kialakítása során.”

Ahol többet is meg lehet tudni a mémek használatáról a marketingben:
www.slideshare.net/zoltanbrandt7/memetika-2012

Brandt Zoltán
ügyvezető partner
Darwin's Marketing Evolution

2013.01.21. 13:16:48

magát marketingesnek vallótól idézek: a legjobb mikor marketingesek probálnak mémet kitalálni.


süti beállítások módosítása