A marketing, mint társadalomtudomány nem független a mindennapoktól. Ahogy változik körülöttünk a világ, úgy reagál rá a marketing is. Mindenre és mindenkire. Az internet ehhez elsősorban mint új kommunikációs csatorna kapcsolódik: egy virtuális tér, ahol a marketinges folyamatok kapnak némi plusz segítséget. Ez a csatorna gyors, interaktív és globális. Így aztán itt kicsit látványosabban is lehet foglalkozni a mindennapjainkkal.
A marketing ugyanakkor pszichológia is: azzal foglalkozunk, mit akarnak az emberek, mik a vágyaik, az álmaik. És persze vadul manipuláljuk őket.
Korábban, fiatalon, politizáltam. Nos, az sem szól másról, mint a marketing: álmokról, vágyakról, és persze az emberek - itt:választók - manipulálásáról. És a cél is hasonló: eladni valamit. A jó politikus jó sales-es, jól el tudja adni magát és jól el tudja adni az ideológiáját (ha van neki). Ha egy ember eléri, hogy több százezren, több millióan kövessék, akkor az az ember el tud adni bármit, nem igaz? Az más kérdés, milyen a minősége a terméknek...
Egy nagy különbség azért van: a marketinges kedvet csinál, ismertté tesz és elad, a politikus ezek után ottmarad, ő az áru, és tőle várjuk a teljesítményt. A marketinges viszont marad a háttérben. Emiatt talán a marketingesnek könnyebb is a dolga: ha a termék nem jó, akkor majd legközelebb más termékkel dolgozik. Ha a politikus nem jó, akkor viszont nagyon nehéz újrakezdeni. Persze ilyenkor érdemes odafigyelni egy másik különbségre: egy jó kampány a marketingesnek bevételt, a politikusnak hatalmat hoz. És míg az egyikből meg lehet élni, addig a másikkal akár vissza is lehet élni.
De mindent összerakva, azért nyugisabb dolog marketingesnek lenni. Még akkor is, ha majd az 50. szülinapomat nem fogja megünnepelni az Index2 egy tematikus nappal.
Utolsó kommentek