Egy ideje már beszélünk arról, hogy a Facebook egyre inkább a fizetős irányba terelgeti az oldalakat: egyre kevesebb az organikus elérés, egyre inkább az az érzése az embernek, hogy a posztokat csak pénzzel megtolva lehet elég emberhez eljuttatni. (Érdekes lenne amúgy ugyanezt látni a saját, személyes profilhoz tartozó posztoknál is, de ilyen publikus statisztika sajnos nincs. Minden esetre a csoportokban ami látszik, hogy egy-egy bejegyzést hány ember lát, elég elgondolkoztató.)
Nos, tegyük fel, a Facebook nem áll meg, és lassan kivezeti az Edge Rank-et, mondván, posztolj és fizess: ha azt akarod, hogy láthassanak, dobj rá valami pénzt. Ha nem akarod posztonként, akkor akár havi átalányban is fizethetsz.
Hülyén hangzik? Pedig benne van a levegőben. Az elmúlt napokban ezt láttam például a saját Facebook oldalunknál:
Nem túl szívderítő. És az ügyfeleknél is azt látom, hogy változatlan taktika mellett csökken az elérés. Igen, változtatni kell a taktikát, de merre? Eddig jól működött az a - nevezzük hibridnek - rendszer, hogy rakunk ki népszerű, kattintós, lájkolós cuccokat, ami növeli az aktivitást az oldal felé, így több rajongónál kikerülnek a posztok - majd szépen egy-egy poszt brand üzenetet is hordoz, vagy konkrét reklám tartalommal bír. És ezek is megkapják a maguk nézettségét, elérését.
De ha majd csak a fizetős posztok látszódnak - vagy lényegében csak azok látszódnak - akkor milyen stratégia kell? Maradjon a napi 1-2 kötelező poszt (tartalomszolgáltatók esetében a 10-15)? Lesz ennek értelme?
Én azt hiszem, a majdnem teljesen fizetős posztmegjelenések eredménye nagyon érdekes lesz. Egyrészt rengeteg töltelék dolgot zárójelbe tesz, a zseb-coelhók, az oravecznórák ideje lejár. A valódi brand üzenetek szerepe - amiért látjuk értelmét fizetni is - erősödni fog. És összességében akár tisztulhat is az üzenőfal.
De ezzel a lendülettel a cégek nagy része teljesen máshogy fog hozzáállni a Facebookhoz, másra kezdik majd el használni. Direktebb, erőszakosabb üzenetek fognak megjelenni. És a Facebook tanácsadók, a Facebook oldalkezelő segédmunkások szerepe is jelentős mértékben meg fog változni.
Nem tudom, el fog-e jönni ez az idő, nem tudom, be meri-e vállalni a Facebook ezt a lépést. Hiszen ezzel gyakorlatilag fizetőssé teszi az oldalak felé a szolgáltatást, és így számos nem kereskedelmi jellegű oldalt el fog lehetetleníteni. Más kérdés, hogy az olyan kattintásgyárakat is, mint amilyenekről a 444 írt a napokban.
Mi, felhasználók sem biztos, hogy jól járunk ezzel, hiszen sok értékes tartalmat "veszítünk". Aki jelenleg rss olvasó helyett használja pl. a Facebookot, az nagy valószínűséggel már nem fog minden hírt megtalálni. Maradnak a spontán megosztások.
Azt hiszem, érdemes legalább végiggondolni a fenti jövőképet. Már most is azt látom, hogy aránytalanul kis hatása lehet egy-egy posztnak, miközben kevés pénzből nagyon nagy eléréseket lehet csinálni. Ha nem is valósul meg a fenti folyamat, de egy-egy része attól még bekövetkezhet. Nem biztos, hogy a teljesen bulvár posztok fogják a Facebook jövőjét jelenteni.
Utolsó kommentek