Tegnap kétszer kellett kidobnom egy hirdetést a KKV Marketing Csoportból. A második alkalommal már az a felhasználó is repült, aki berakta. Pedig alapvetően toleráns vagyok, de elég egyértelműen szabályozzuk ezt a kérdést a leírásban. Hirdetést, vagy annak vehető bejegyzést csak és kizárólag akkor szabad berakni, ha azt az adminok megengedik.
Ennek az az oka, hogy még így, hogy szabályozva is van a kérdés, napi 5-6 törölni való bejegyzés születik. Ha ezeket engednénk, akkor nem szakmai, hanem hirdetési csoporttá alakulnánk. Egyébként ugyanezen ok miatt nem engedjük az események hirdetését (még ha szakmai is) és a kérdőíveket. Ilyenkor is csak az adminok engedhetik a megjelenést. Cserébe indítottunk direkt esemény csoportot, kérdőív csoportot és hirdetési csoportot is.
Ez a fajta moderálás egy akkora csoportnál, mint a KKV Marketing és a KKV Üzleti csoport, szükséges és elkerülhetetlen. Ezzel tudjuk azt elérni, hogy lehetőség szerint a csoport eredeti témája legyen a fókuszban, és bár a tartalmak és főleg a kommentek minőségére nem tudunk közvetlenül hatni, de legalább az oda nem illő dolgokat "elszállítjuk".
Aki ezt nem tartja be, az kikerül a csoportból, és ha többszörösen megszegi a szabályokat, ki is lesz tiltva. Ez kell ahhoz, hogy legyen súlya a kérésünknek.
Mindezt azért írtam le, hogy megértsd: egy-egy (nem általad indított) Facebook csoport nem a te lehetséges hirdetési felületed, hanem egy lehetőség arra, hogy a téged is érdeklő témában másokkal beszélgess. Nem arra valók ezek a csoportok, hogy forgalmat tereljenek a blogodra vagy a weboldaladra, hanem arra, hogy személyes kapcsolatokat építs. Vegyél részt a csoportok működésében, szólj hozzá a témákhoz, és az adott csoport szabályait betartva hozz saját témákat.
Mert egy-egy ilyen néhány (vagy sok) tízezres csoport könnyű prédának tűnhet. Jó kis felület, biztosan segít majd az üzletépítésben, gondolhatod. De így nem fog. Ellenben, ha a szabályokat betartod, akkor igen.
Ezek olyan általános érvényű elvárások, amelyek nemcsak a Facebook csoportokban igazak. Olyan húsz éve még létezett a netikett, azon elvárások íratlan szabálya, hogyan kellene a netes térben viselkedni. Az internet tömegessé válásával ez már elfelejtődött, de talán mégis érdemes legalább magadban elgondolkozni: valóban hasznos másoknak is az, amire készülsz? A közösségi terekben ugyanis csak akkor fogjuk kölcsönösen jól érezni magunkat, ha nem taposunk egymás sarkára, nem idegesítjük a másikat a fölöslegességekkel.
Hosszabb távon ez egy sikeres hozzáállás lesz, és többet ér, mint behajítani egy reklámposztot.
Utolsó kommentek