Felkapod a fejed igaz? Nézd, egy kutyuska! Egy cica, aki éppen csinál valami cicásat! De édes ez a kisbaba! Ismerős? Sokak közösségi média oldala erről szól, plusz kap sok-sok hirdetést. Mert szeretjük azt, ha valami cuki. Olyan kis édes, hát nem?
Annyira, hogy látom, néhányan megpróbálják ezt az irányt felhasználni céges kommunikációban is. De ami egyszerű, ha nincs vele más célunk, mint örömet okozni másnak, az nagyon nehéz, ha más célunk is van. A cukiság természetesen jól használható egy-egy kampányban, de annak nagyon profinak kell lenni, és nagyon könnyű elrontani.
Többféle hibát is elkövethetünk. A leggyakoribb hiba az szokott lenni, amikor a cukiság nincs kontextusban, nincs kapcsolata a termékkel, a céggel. Ilyenkor mindenki megnézi, de aranyos, és semmi nem történik marketing szempontból. Nem ismernek meg többen, nem vásárolnak többen és így tovább.
Ez olyan hiba, amit sokan nem vesznek észre. Mert az ilyen posztok eredménye jó: sok lájk, komment, megosztás, pörög, mintha a kormánypropaganda minden pénzét beleraktuk volna. De valójában értelme nem sok van. Aki ilyen posztokból építi fel mondjuk a Facebook-os jelenlétét, az bizony a jó statisztikán kívül másnak nem nagyon tud örülni, üzleti szempontból legalábbis.
A másik hiba az, ha valaki nem a célcsoportjának megfelelő hangnemet használja. Ha van kapcsolata a poszt tartalmának a céghez, és nem követi el az előző hibát, de a célcsoport amúgy nem fogékony a stílusra, akkor megint félremegy az egész. Annyival még rosszabb is a helyzet, ezzel akár el is riaszthat potenciális vevőket.
Végül azt is láttam már hibának, amikor kicsit túltolják ezt a stílust. Amikor már sok a cukisságból. Az talán legrosszabb: idegesítővé válik, és az ember egy idő után menekül.
A cukiság legalább annyira nehéz, mint a humor, ha üzleti kommunikációban használjuk. Ugyanúgy tervezni kell, tesztelni kell, meg kell tanulni használni. Ne essünk a cukiság csapdájába!
Utolsó kommentek