A tegnapi nosztalgikus írásomra reagált Máth András, és kicsit vitatkozik is velem. Te mit gondolsz a témáról? Írd meg kommentben, vagy küldd el cikkben!
Konrád legutóbbi bejegyzése a nosztalgia gyenge hatásfokáról szólt - mintegy ellenezve az ilyen eszközök használatát a marketingben, mondván az nem hoz valós hasznot az alkalmazóinak.
Amikor elolvastam egy kicsit elgondolkodtam, hogy vajon vannak-e tanulmányok ebben a témában, másnak volt-e erről bármilyen elemzése, értékelése, mert valóban nagyon sok helyen találkozunk ezzel a módszerrel - és nem csak a social média területén. Sőt, komoly termékcsoportok épülnek erre a területre (szándékosan nem mondok piacot): akár a turizmusban, akár a ruházatban, akár a technológiában. De valójában mire is építünk? Az érzelmekre, amik nagyon sokféle forrásból fakadhatnak, de valami közös bennük: pozitív visszacsatolást érünk el a fogyasztóknál - ha átgondolt és nem esetleges a nosztalgikus elem használata.
Átolvasva pár témába vágó cikket nekem egy dolog lett egyértelmű: Esetlegesen, véletlenszerűen nem érdemes ezt az eszközt (sem) használni. Természetesen van annak rövidtávú hatása ha valamikor csak egy pillanatra akarjuk a figyelmet irányítani a márkánkra (követőszerzésben, csoportépítésben, stb), de ilyenkor valószínűleg nem lesz célravezető a nosztalgia-faktor eseti alkalmazása - vannak erre jobb eszközök, mert ugyan lesz egy pozitív érzelem, de ha ez nem kapcsolódik a márkához (nem magyarázzuk meg miért is használtuk ezt), akkor értelmetlen lesz. Nyilván akinek olyan márkája van, hogy "könnyen adódik" a nosztalgia, ott ez kézreálló, de mondjuk ki, szinte minden termék mellé lehet valamilyen átgondolt, illeszkedő stratégiát kovácsolni a nosztalgiából.
Mert a nosztalgia igenis képes növelni az eladást vagy éppen a márkaismertséget - ha következetesen csinálja valaki. Ahogy nézegettem a szakmai elemzéseket az derült ki, hogy a nosztalgiát következetesen használó márkák számos elemében profitálnak ebből a módszerből, pl az őszinteség, hozzáértés vagy éppen az érdekesség dimenziójában. Azok a márkák, amelyek használják ezt a megoldást egy kulcsterületen viszont extra feladattal fognak szembenézni: az innovativitást, a fejlődést más módon kell nekik megjeleníteni - akár a régóta meglévő vállalkozószellemre, akár a folyamatos fejlődésre utalva.
A végére egy kis gyűjtemény olvasnivalóból, a hardcore érdeklődőknek:
- Egy kísérlet a régi ételcímkék hatásáról: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0195666318317070
- A nosztalgia hatása a márkaértékre: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/cb.1941
- Egy alapos öszevetés korábbi. kutatásokból: https://www.scirp.org/html/15-9201742_54316.htm
- Néhány magyar nyelvű cikk a témában:
- Végezetül egy remek, alapos meta-elemzés több más kutatás összevetésével, ahol a piaci fejlettség hatását mutatták ki a nosztalgiára (spoiler: a fejlett piacokon erősebb a hatás): https://link.springer.com/article/10.1007/s11747-019-00637-x
Utolsó kommentek