Az online reklám igazi vadhajtása a spam: a kéretlen e-mail reklám. Nálunk is népszerű, egyre újabb és újabb hazai cégek próbálkoznak be a postaládámba, de a külföldi spamek áradatát szerencsére meg sem közelítik. Nekem naponta átlagosan 80-90 spam érkezik olyan e-mail címemre, ami pár éve (kb. 5) megtalálható a neten (pl. különböző fórumokban).
A spam ellen nehéz védekezni. Bár léteznek spam szűrő technikák, de ezek elsősorban céges használatra vannak kitalálva és feltételeznek némi IT ismeretet. Ráadásul nem is teljesen tökéletesek, üzleti levelemet nem egyszer "nyelt el" egy-egy ilyen szűrő. Mi hát a megoldás? Egyrészt vigyázzunk az e-mail címünkre, ahol csak lehet, ne az üzleti/magán címet használjuk, hanem csináljuk valami ingyenes címet, amit ilyenkor megadhatunk (pl. fórum regisztráció, letöltéskor feliratkozás). Másrészt ne válaszoljunk az ilyen levelekre, mert azzal csak azt igazoljuk, valóban élő címre küldte a spammer!
A hazai levelekkel kicsit más a helyzet. Ugyanis ma már a törvény tiltja a spam küldését, csak akkor kaphatunk reklámot, ha azt mi engedélyezzük. Az a levél is spam, amiben engedélyt kérnek tőlünk! A szabályozásnak csak egy "pici" hibája van: nincs olyan büntetési tétel, elrettentő erő, ami megérné beperelni az egyes szemét-levél-küldőt.
Érdekes megoldással próbálkoznak most a német fogyasztóvédők: azt kérik a felhasználóktól, küldjék el nekik a spameket, hogy jogilag fellépjenek a küldőkkel szemben. Lehet, kis hazánkban is érdemes lenne egy ilyen próbálkozás, hogy még időben le lehessen állítani a hazai spam áradatot.
Ugyanakkor az e-mail reklám - bár az utóbbi időben veszített a vonzerejéből - még mindig hatékony. A spam is azért él, mert ha tízezer kiküldött levélből egy megrendelés bejön, már megérte a fáradozás! A hazai viszonyok között ha reklámlevelet akarunk küldeni, akkor valamilyen erre szakosodott szolgáltatónál rendelhetünk kampányt. (A négy nagy: Maxima, Optimusz, Optimail, edMax.) Ezek a cégek olyan adatbázisokkal dolgoznak, amibe azok kerültek, akik engedélyezték a spam küldését. Ráadásul nagyon sok adatot is tudnak a felhasználókról, így célozni is lehet elég pontosan. Például ha a szegedi 18-35 év közötti férfiaknak akarunk küldeni levelet, akik az autók iránt érdeklődnek, akkor arra is van mód. Igaz, ennek ára is van: az ilyen reklámlevél nem spam árban van, egy-egy kampány - célcsoporttól függően - százezres nagyságrendű kiadást is jelenthet.
Van még egy lehetőségünk, ha cégként szeretnénk reklámot küldeni: építsünk saját adatbázist! Indítsunk eseti vagy rendszeres hírlevelet, a honlapunkon elhelyezett formmal adjunk lehetőséget a feliratkozásra (és a leiratkozásra is...), és esetleg valamilyen kisebb nyereményjátékkal ösztönözzük is a látogatóinkat a regisztrációra. Egy ilyen adatbázis aztán nagyon hatékony módja lehet egy-egy új termék vagy szolgáltatás gyors piacravitelében.
Utolsó kommentek