Vannak szavak, kifejezések, amik miután berobbannak a köztudatba, pár éven belül el is tűnnek. Ezek egyike a glokális kifejezés. A szó a globális és a lokális szavak összevonásából készült, és használták újságkészítésre, termékekre, marketingre egyaránt.
Én a tragikusan korán meghalt Lednitzky Péterrel jópár éve készített interjúban olvastam először ezt a kifejezést. Ott arról volt szó, hogy egy globális cég (jelesül a Vivendi) hogyan tud egy lokális piacon (jelen esetben Szeged és környéke) hatékonyan jelen lenni.
A megközelítés már akkor is megtetszett, és nagyon jól illeszkedett a bennem élő internet képhez. A nemzetközi marketingből ismert go international fogalommal próbáltam akkoriban érzékeltetni az internet lehetőségeit, de éreztem, ez mégsem a teljes valóság. Hiszen bár egy weblap valóban elvileg százmilliókhoz eljut, de tartalma, helyzete miatt a realitás ettől nagyon nagy mértékben eltér. Erre a problémára adot nekem választ akkor a glokális marketing: egy olyan marketing, amely globális piacra dolgozó (elsősorban multinacionális) cégek helyi marketing tevékenységéről szól. Arról, ahogy a globális megoldásokat helyi igényekre szabják, vagy akár teljesen új, helyi megoldást választanak. És arra, hogy készülhet termék, szolgáltatás egy multinál kizárólag a helyi piacra is.
Választ adott a problémámra, mert feloldotta az ellentmondást. Az internet bár globális média, mégis a tartalmak többé-kevésbé lokálisak. A legtöbb kereskedelmi honlap helyi célokat szolgál, egy városra, egy régióra, egy országra koncentrál. És az internet lehetőséget ad arra is, hogy a kampányaink is helyiek legyenek, akár azt is megtehetjük, hogy csak egy budapesti kerületben élőket célozzuk...
Tehát az internet glokális média: együtt él benne a globalizmus és a helyi megoldások. És ez az együttlét adja meg azt a lehetőséget is, hogy sikeres helyi megoldásokkal - ismétcsak a nemzetközi marketingre utalva - kilépjünk a nemzetközi piacra.
Utolsó kommentek